Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräs och snöätande hund  (läst 2446 gånger)

Kicki87

• Gäst
gräs och snöätande hund
« skrivet: 04 mar-07 kl 23:33 »
Min hunds favoritsyssla på sommaren är att äta gräs.. det är mycket gräs han äter också vilket gör att det blir stopp i magen ibland med.. på vintern när det inte finns gräs så äter han snö istället.. kvittar hur mycket man fyar på honom efter 5 minuter så står han där igen och tuggar.. vi har försökt i hela hans 7åriga liv att han ska ge sej.. är gräs bra för honom över huvud taget?

manna

• -
Re:gräs och snöätande hund
« Svar #1 skrivet: 06 mar-07 kl 15:39 »
Min hund äter oxå gräs. En viss sort som han nogsamt letar upp och sedan petar i sig strå för strå. Han kräks inte av det, blir inte förstoppad och verkar mer än nöjd med sitt agerande, så därför låter jag honom hålla på. Snö tuggar han mest "på bus", verkar det som. Likadant som han "tuggar" på vågorna när vi är vid havet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-07 kl 17:38 »
Min hund käkar snö när han lekt eller sprungit mycket, antar att han är törstig...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kicki87

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-07 kl 18:20 »
törstig är han inte tror jag för han har tillgång till vatten hela tiden.. det kanske har blivit en besatthet med att äta snö/gräs?

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 12:04 »
Har du kollat halsen? Magen (katarr)? Han kan ha ont och försöker lindra besvären med sitt ätande.

/Dandelia

malines

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-07 kl 22:38 »
Eller tonsillerna!!! Fick ta min vovves efter att ahn blivit onormalt gnagig och betande!

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 13 sep-07 kl 23:10 »
Är det i någon speciell situation? Kan vara ett överslagsbeteende. Annars kan även hundar få "fixa ideer". Äter han så mycket gräs att det blir stopp, är det ju verkligen inte bra, annars äter mina mycket gräs och snö, men aldrig så dom får problem. Prova att avleda honom från ätandet istället för att fya. Att fya får honom ju inte att tänka på något annat än ätandet utan bara att tillfälligt upphöra med det. Kasta en boll, eller gör ett skumt ljud eller något så han liksom kommer av sig, och ge honom sedan  direkt något annat att göra.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

filurfigur

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 sep-07 kl 07:11 »
Mina hundar äter också gräs utan att kräkas eller ha ont i halsen.

Och som Manna säger är det just en viss sort, och enligt en man jag pratade med så smakar det gräset ganska sött. Kanske är det därför hundarna gillar det, och äter för att det helt enkelt är gott.

Sen verkar en del hundar ha ett större tugg- och sväljbehov än vad som tillgodoses genom maten.

Man kan ju ibland se tex apor som just fått sin mat serverad (i djurparker) och sen far de bort och drar till sig en näve gräs och stoppar i munnen. Etologer menar att eftesom vi serverar foder med sånt högt näringsvärde så får djuren inte tillgodosett det tugg och sväljbehov som är inprogrammerat i deras gener. Hade de fått foder med lägre näringsvärde etc så kunde vi gett dem mer mat utan att riskera att de blev feta, och då skule de fått tugga och svälja mer ju.

En del har popcorn framme till sina hundar dygnet runt. Men det ska vara popcorn som är poppade i sån maskin där man varken tillsätter fett eller salt. Och det viktiga är här att det ALDRIG får ta slut i skålen. Det ska ALLTID finnas popcorn som hunden vid behov kan gå och ta av.  Kan nämnas att det i början kan bli lite hysteri, innan hunden fattat att det tar inte slut och det finns där när jag behöver. Och sen är det ju individuellt hur pass bra det funkar. På en av mina funkade det inte så jag kunde inte ha det. Hon åt i flera timmar i sträck och jag hann inte poppa i kapp. Men det hade kanske gått om jag förberett ett tjugotal stora säckar med popcorn, vad vet jag... ::)
« Senast ändrad: 14 sep-07 kl 07:11 av filurfigur »

malines

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 sep-07 kl 01:12 »
Min hund AVSKYR popcorn. Vägrar ta ett i munnen ens, oavsett om det är saltat eller ej. Fast det där med tuggbehovet tycker jag lät klokt. Alfons får massa märgben och frusna bananer och diverse matrester (smörgåsrånen yr som en snöstorm runt bordet när min dotter "äter"),
och det verkar han må bra av. Sen har han fri tillgång på sitt foder....

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser