Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fälla ek till stängselstolp  (läst 5936 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Fälla ek till stängselstolp
« skrivet: 05 jan-14 kl 20:56 »
Jag ska fälla några ekar för att ha till stängselstolp och grindstolp. Ekarna är 1-2(-3) dm tjocka i brösthöjd. Jag tänker knappast klyva dem, utan de grövre får bli till grindar och hörn. Fast kanske försöker jag klyva någon grövre i fyra delar med kilar.

Frågor:
1. Om jag hugger i vinter, kan jag sätta dem i vår? Eller bör de torka och mogna först?
2. Jag slipper helst barka dem. De kanske då blir lite trögare att få ner i backen. Man kanske får borra och gräva i högre grad, spetta i mindre grad. Synpunkter på detta? Påverkas hållbarheten i någon riktning av om barken är kvar?

Stolparna ska sättas i lerjord.

Crazy_Albin

  • Inlägg: 29
    • Västergötland
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 11:56 »
Jag är inget proffs men kan ju försöka svara på dina två frågor.

1. Det ska nog gå bra att sätta dem direkt då de kommer vara ute i ur och skur. Tror det inte är några problem.
2. Vanligtvis förr använde man gamla knaggliga enbärsbuskar för stängsel. Vad jag hört är de det bästa materialet, De är inte avbarkade så det är nog inte heller några problem med att ha barken kvar. Tror det kanske mer är en estetisk fråga?

kanske någon annan som vet bättre?

//Albin

Broberg

  • Gäst
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 21:20 »
Elda en brasa och bränn till ändarna, som ska ner i marken, så håller de bättre. Svart kolyta ska det vara.
Barken spelar nog mindre roll. Släpper ändå och ramlar ändå av efter ett år, eller två.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #3 skrivet: 07 jan-14 kl 09:42 »
Torrt virke ruttnar långsammare och med barken kvar så torkar det långsammare. För ek är det ingen katastrof men det är inte så jobbigt att i alla fall randa virket när man ändå kvistar.
Ska du behandla ändarna är det viktigare att det är torrt då det suger bättre även vid uppvärmd olja och tjära.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 10:12 »
Hejsan
Ytveden på ek är är helt urkass.
var noga med att det är mycket kärna, och hugg bort ytved på det som ska vara i marken och där du tänker fästa isolatorer eller krampor.
Jättebra att kola också :-), passa på att impregnera med tjärolja när de är ljumma.
Torrare ek är bättre än färskare ek...
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 10:52 »
Om man ändå ska göra en sån massa åtgärder kan man väl lika väl ta ett annat trädslag?  Ett som dessutom går att spika i sen. .

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: (Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 07 jan-14 kl 12:27 »
Om man ändå ska göra en sån massa åtgärder kan man väl lika väl ta ett annat trädslag?  Ett som dessutom går att spika i sen. .

T.ex. för att det är hållbart även utan impregnering. Och för att man har en hel del ek i lagom storlek. Men visst är det hårt att spika i. Funderar på att förborra för märlorna den här gången.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #7 skrivet: 07 jan-14 kl 12:42 »
Tack för svar. Hur lång tid behöver eken torka? Några år? Hur viktigt är detta?

Torkar det bättre fast långsammare om barken är kvar?

Jag kan även tänka mig att köpa stolpar. Den ek jag ända ska fälla kan i så fall användas till ett annat stängslingsprojekt som inte brådskar så mycket.

Impregnera med tjära när det är varmt efter kolning låter som ett bra tips. Här är en annan variant:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75171.msg635420#msg635420

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #8 skrivet: 07 jan-14 kl 13:05 »

Torkar det bättre fast långsammare om barken är kvar?


Det gör det säkert om man vill ha sprickfritt virke vilket kanske inte är aktuellt för stolpar ute.
Bearbeta dem våta; spetsa klyv mm. Torka dem på ett bra ställe med sol och blåst liggandes luftigt, så räcker det nog med en vår-sommar, (vet inte helt säkert).
Ekstolpar håller länge och väl värt arbetet.
-och hela stolpar är vackert:-)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 10 jan-14 kl 22:46 »
T.ex. för att det är hållbart även utan impregnering. Och för att man har en hel del ek i lagom storlek. Men visst är det hårt att spika i. Funderar på att förborra för märlorna den här gången.
Hej, har skummat i tråden.....

Obehandlade stängselstolpar i splintved har mkt begränsad hållbarhet, kärnveden har bättre.

Det är iaf bättre att torka stolparna och gärna kola dom i änden.

Bäst vore att tryckimpregnera ekstolparna.....
MVH/ Bosse

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #10 skrivet: 10 jan-14 kl 22:46 »
Hej igen!
Barkade ska dom vara.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: (Ämne saknas)
« Svar #11 skrivet: 11 jan-14 kl 15:41 »
Bäst vore att tryckimpregnera ekstolparna.....
Det borde kräva ett vansinnigt högt tryck

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #12 skrivet: 11 jan-14 kl 17:16 »
Hur gammal är TS ? :)  Ska stolparna överleva honom?  Grannen hade nån ekstock som han sågade stolpar ur på 70-talet. Ännu under 2000-talet ser dom rätt opåverkade ut..

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #13 skrivet: 11 jan-14 kl 17:35 »
Om den grannen sågade stolparna fick han nog kärnvirke i  varje stängselstolpe, då håller det nog lika länge som ene. Ene är fantastiskt! Håller hur långe som helst utan någon impregnering!  Vi har fortfarande stängselstolpar som farfar satte upp på 1920-talet! Inte många men ändå!  Ek utan kärna håller inte alls bra i kontakt med jord och väder enligt den erfarenhet jag har.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #14 skrivet: 11 jan-14 kl 18:17 »
Hur gammal är TS ? :)  Ska stolparna överleva honom?  Grannen hade nån ekstock som han sågade stolpar ur på 70-talet. Ännu under 2000-talet ser dom rätt opåverkade ut..

Jag är 56 år. Min erfarenhet är också att ek håller bra. Men hittills har jag oftast köpt ekstolpar och då har de säkert varit sågade i kärnan. Har föga erfarenhet av att fälla egna. Har väl fällt några egna ek- och askstolpar förut och tyckt att de hållt skapligt, men har inte utvärderat ordentligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fälla ek till stängselstolp
« Svar #15 skrivet: 11 jan-14 kl 18:23 »
Grangrenar är ett annat bra material för stängselstolp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser