Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jorbruksfastighet  (läst 8767 gånger)

Twin maple

• Västergötland
Jorbruksfastighet
« skrivet: 03 jan-14 kl 23:38 »
Hallå alla här på Alternativ.nu!

Har gått och blivit med gård nu och har så klart lite funderingar över några saker.
Har alltid gillat jordbruk sen liten och varit hjälpreda på en medelstor gård om somrarna och nu
va det visst dax att flytta till egen gård och bli månskensbonde på 12,1 ha med 5,1 ha skog, 4 ha åker, 2,7 bete och 0,3 övrigt.

Min tanke här är att börja ta hö på åkrarna och sälja till bekanta som efterfrågat hö av mig, skogen tar jag egen ved från och ev lite som ska avverkas om 10-15 år.
ett par beten ska arrenderas ut omgående.
Har en liten grålle till hjälp i dagsläget men letar efter en större maskin till sommaren att ha på gården.

Vad tycker ni jag ska börja med för att komma igång riktigt med projektet ?
Näringsidkare i högsta grad men F-skatt och moms mm ? F-skatt är kanske inte någon prio med så här liten omfattning ?
Samt att få i ordning på arrendet vart ska jag börja här? Få tag på ett index för betesmark i västagötaland för att få fram lämplig ersättning eller
Som jag läst om att många gör, skaffa bidrag och behålla dom i utbyte mot att arrendatorn betar marken ? 
Håller på att renovera några rum i huset just nu för att kunna flytta in så jag har inte mycket tid att ordna med annat kring detta just nu, men efter att renoveringen är klar om ett par veckor med lite tur så ska det vara klart för inflytt, och jag ska då börja få i ordning på mina funderingar.

Hoppas någon här på sidan har tid att skriva ner en rad eller två om mina tankar och funderingar jag har just nu :)

Mvh!

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Jorbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 01:40 »
Har inget att svara på gällande dina frågor.

Vill bara säga grattis och att det låter som att du fått tag på en gård jag själv skulle kunnat tänka mig :)
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 01:58 »
Som deltidsbonde ska du ha FA-skatt (F-skatt på gården och A-skatt på anställningen) du ska också vara momsregistrerad. Inget av detta är krav (om jag fattat rätt) men dumt att avstå då du som momsregistrerad kan dra av momsen för kostnader på gården. Sälja grejer vitt utan FA-skatt och moms blir nog väldigt knepigt, vet inte ens om det låter sig göras lagligt.

Arrende i dina trakter har jag ingen aning om men tänk på att ett bra förhållande till grannarna är mycket värt. Kanske kan du med ett billigt arrende få hjälp med en del saker så du slipper köpa den större traktorn. Förutom frontlastarjobb som jag tycker är svårt med tvåhjulsdrift undrar jag varför du vill ha en större traktor? Större traktor (och antagligen nyare) kostar mer, är klumpigare att köra med och... Ja... Hmmm... Grållen duger till väldigt mycket, har själv en MF135 som är bara snäppet större än din grålle.

4 ha åker kan du både plöja och harva med grållen om du tar lite tid, ska du mest ha hö gör du väl ändå inte det varje år.

Blev inte så mycket påtagligt kanske utom att du nog bör registrera dig för FA-skatt och moms.

Vänligen
TorpJens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 04:12 »
Moms ja, men F skatten kan man hoppa över.  Behövs bara om man ska sälja tjänster.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 jan-14 kl 08:39 »
Med F-skatt (i ditt fall FA) så får du kvitta förluster på gården mot inkomsterna från lönearbetet dom 5 första åren.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-14 kl 09:08 »
Moms och att få verksamheten registrerad som näringsverksamhet så man kan dra moms och underskottet i fem år på sin vanliga lön.Jag hade 10ha när jag startade upp och det var långt ifrån självklart att jag skulle bli momsregistrerad.Betäckningen jordbruksfastighet (mindre) betyder inte att man automatiskt får näringsverksamhet,det beror på verksamheten om det klassas näring eller hobby.Näring har ett vinstsyfte ,hobby har inget vinstsyfte.Sedan gör man ju aldrig någon vinst men det är en annan sak.Att man har vinstsyfte och tänkt arbeta ca 500timmar om året är viktigt för att få näring.F skatt är onödigt om man bara jobbar för sig själv.

Sedan tycker jag att man skall tänka igen all investering ordetligt innan så man får med så mycket utgifter i början som möjligt när man får kvitta dem.Ex köp rätt traktor med en gång ,skall du ha djur ,köp rätt stödrätter med en gång.
Visst man kan spara underskott om man tror man kommer att gå plus efter 5 år ,MEN inte många gör det.

För mig var fastighetsbeteckningen endast till nytta när jag skulle bygga fårhus 20 meter från Nissan och div andra hus .
Lättare att bygga när man bor på en jordbruksfastighet,man följer inte alls samma regler,vilket är ett stort plus.

Lars 
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Hans Andersson

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jan-14 kl 09:25 »
Om fastigheten är klassad som en näringsfastighet, vilket jordbruksdelen nästan alltid är, så blir man automatiskt näringsidkare.  Det innebär däremot inget annat än att skatteverket förväntar sig att man lämnar in en näringsbilaga tillsammans med deklarationen.  Och det är via näringsbilagan man kan dra av underskott mot vanlig lön.

Så det har inget att göra med varken F-skatt eller moms.  Momsregistrerad vill man oftast själv bli för att kunna 'dra momsen'. Skatteverket är inte alltid lika pigga på det.

Får man inte bli momsregistrerad så kan man ändå driva näringsverksamhet, men då kan man inte dra av moms på det man köper in.
Säljer man också grejer, så är det inga problem att bli momsregistrerad.  Det är ifall man inte kan visa att det kommer att bli nån försäljning som dom kan bli kinkiga. Naturligt nog.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-14 kl 10:31 »
Varför räkna med att det ska gå back? Har du bara 4ha så kör allt med grållen. Sälj all hö, du bör man inte gå back.

Grattis och lycka till.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-14 kl 14:39 »
Varför räkna med att det ska gå back? Har du bara 4ha så kör allt med grållen. Sälj all hö, du bör man inte gå back.

Grattis och lycka till.
Tar man bara hö på 4ha med en grålle för 7000kr lär man ju inte gå back.
Jag tänkte mer på om man skulle ha djur,byggnader ,traktor för rundbalar ,betesputs och stänsel för djuren.Då blir det värre att gå plus ,och varför visa vinst.
Moms är ju naturligtvis inte nödvändigt MEN bra om man köper saker med moms.Köper man bara gamla svartmaskiner av grannen och foder utan moms inom byn vilket är vanligt så behövs ju inte moms.

Sedan kan det ju växa,arrenden inom byn ,bygga några enkla får hus .Vips så har man 50 tackor och 100-120000 i omsättning och div roliga maskiner som drar ner den lilla vinst som kan bli.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

T16_AeRo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 08 jan-14 kl 19:36 »
Vi köpte en liten gård i våras. Jag momsreggade mig i höstas och skaffade FA-skatt. Revisorn hjälpte till att fylla i blanketten.
 Sedan letade jag fram kvitton på inköp 2012 som är "gårdsrelaterat" och bokförde. På en gård använder man ju en hel del saker.. verktyg måste man ju tex ha för att underhålla maskinerna samt alla byggnader. Så allt sånt blir ju utgifter på gården, sen att man kan ha användning av verktygen privat på boningshuset.. jaja..  8)

Nu fick ju inte vi en enda inkomst 2013 så får väl se om skatteverket kommer knorra, men man driver ju en gård långsiktigt så hoppas dom har förståelse. Vi sålde lite skrot men har ännu inte fått nåt betalt för de. Detta år kommer jag iaf avverka lite och sälja virke. Tanken är även att få lite gårdsstöd.

Sen har man ju som sagt 5år på sig att "handla på sig" grejer då man kan dra av underskott i verksamheten mot sin inkomst.. om man nu vill det.
Därför känns det ju lite dumt att hållas med gamla slitna grejer om man redan nu har råd att investera i bättre redsap och maskiner förmånligt. Men det bestämmer man ju själv såklart

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 08 jan-14 kl 20:07 »
Bättre att köpa i början medan man har råd :)

Twin maple

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-14 kl 17:12 »
En hel del bra tips här ser jag :)
Ska försöka få tummen ur och hitta en bra revisor som kan hjälpa till med pappersarbete till att börja med när jag flyttat in.
Kommer nog med mer frågeställningar här tids nog :) Är en del att göra/tänka på.

Puhhh Blev en del vindfällor när det stormade ett tag sedan, så motorsågarna är på full service och snart ska grållen få dra ut lite ved ur skogen...

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 03 feb-14 kl 11:07 »
Hej!
Jag har samma frågeställningar som trådskaparen så jag postar här och hoppas någon vill hjälpa.

1. Jag fick en del vindfällor pga stormen och bestämde mig för att avverka några hektar. När jag får betalt så kommer de lägga dit moms som ska in till staten. Måste jag momsregistrera mig nu eller kan man skicka momsen vidare till staten ändå?

2. Jordbruksfastigheten är delägd med mina syskon, räcker det om en momsregistrerar sig? Ska alla fylla i näringsbilaga?

3. Jag har inkomst ca 10 000kr i jordbruksstöd. Visst måste jag kunna få dra av mina utgifter på 5000kr i inköp av stödrätterna för att få ned inkomsten till 5000kr och betala mindre inkomstskatt på jordbruksstödet? Är detta enkelt att göra när man deklarerar eller behöver man hjälp av revisor?

4. Jag ser ingen vits med att ha FA-skatt eftersom jag inte ska sälja tjänster, eller tänker jag fel?

5. Man får ju göra avdrag på utgifter på gården (mot vanlig inkomst första 5åren) men vad räknas som utgifter? Om jag drar in el i ladugården, är det en sådan utgift som är avdragsgill?

6. Om man säljer djur, som getter och får, ska jag lägga på moms eller ej? Är detta tvunget endast om jag är momsreggad och är det verkligen frivilligt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 03 feb-14 kl 12:26 »
Hej!
Jag har samma frågeställningar som trådskaparen så jag postar här och hoppas någon vill hjälpa.

1. Jag fick en del vindfällor pga stormen och bestämde mig för att avverka några hektar. När jag får betalt så kommer de lägga dit moms som ska in till staten. Måste jag momsregistrera mig nu eller kan man skicka momsen vidare till staten ändå?

2. Jordbruksfastigheten är delägd med mina syskon, räcker det om en momsregistrerar sig? Ska alla fylla i näringsbilaga?

3. Jag har inkomst ca 10 000kr i jordbruksstöd. Visst måste jag kunna få dra av mina utgifter på 5000kr i inköp av stödrätterna för att få ned inkomsten till 5000kr och betala mindre inkomstskatt på jordbruksstödet? Är detta enkelt att göra när man deklarerar eller behöver man hjälp av revisor?

4. Jag ser ingen vits med att ha FA-skatt eftersom jag inte ska sälja tjänster, eller tänker jag fel?

5. Man får ju göra avdrag på utgifter på gården (mot vanlig inkomst första 5åren) men vad räknas som utgifter? Om jag drar in el i ladugården, är det en sådan utgift som är avdragsgill?

6. Om man säljer djur, som getter och får, ska jag lägga på moms eller ej? Är detta tvunget endast om jag är momsreggad och är det verkligen frivilligt?

1. Vet inte om du måste momsregistrera dig för detta. Jag hade gjort det. Kolla med Skatteverket.

2. Jag äger gården med maken och det är bara jag som är momsregistrerad. Maken hänvisar till min deklaration i sin.

3.  Ja det kan du och det är ganska enkelt att göra.

4. Vet inte. Jag har FA-skatt och det kostar inget så ser inte problemet.

5. Du får dra av alla kostnader som kan hänföras till jord- eller skogsbruksdelen. Du får dra av kostnaden för elinstallationen och den inbetalda momsen tillbaka. Du får också dra av elkostnaden som du kan hänföra till verksamheten. Andra exempel är traktor, motorsåg, diesel, bensin, djur, djurfoder, verktyg, arbetskläder, skyddskläder, stängsel, stallbygge, rörmokare, djurtransport, målarfärg, dator om det behövs till verksamheten, kontorsmateriall, försäkringar  mm. Ja det finns hur mycket som helst som man använder i verksamheten och kan kvitta mot inkomster och dra moms på. Även verksamhetsdelens köpeskilling kan man dra men den periodiseras. Om man kommer att ha utgifter och inkomster i verksamheten ser jag ingen anledning att inte momsregistrera sig och sköta allt vitt.

6. Om du säljer djur i verksamheten så ska det moms på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hans Andersson

• -
« Svar #14 skrivet: 03 feb-14 kl 13:01 »
När det gäller punkt 2 så är det dock rätt stor skillnad på att äga den som makar eller som syskon.

mellan syskon kan man inte fördela hursomhelst, och var och en måste lämna näringsbilagan. Dom andra kan ju då vara passiva.
Momsen blir därmed lite knepig och 'egentligen' så borde alla vara momsregistrerade.

Det här handlar lite om när myndigheten upptäcker det hela. Många har glömts bort i flera år, och bara en har varit momsreggad. Det är ju inte direkt dödsstraff på att missa det...

Man kan då läsa på lite i lagen om samägda fastigheter , och utse en ställförträdare om det är ett sånt fall där bara en är aktiv och de andra mest passiva.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890031.htm

Vill fler syskon vara aktiva och slippa köra dubbla uppsättningar näringsbilagor, så kan man bilda ett enkelt bolag. Det är en vanlig form när t.ex en far och son driver jordbruk ihop.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #15 skrivet: 14 feb-14 kl 15:57 »

Det är väl om man gör förlust i företaget som man kan göra avdrag mot sin inkomst.. eller rätta mig..? Upp till 100 000kr per år de första 5 åren

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 feb-14 kl 17:21 »
Jo, det är mot ett eventuellt underskott i näringsverksamheten som helhet som man får kvitta inkomst av tjänst. Förväntar man sig att företaget skall gå med vinst så är det dock bättre att spara underskotten tills dess, men det beror ju på hur länge man kan ligga ute med pengarna.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 22 apr-14 kl 12:26 »

Vill fler syskon vara aktiva och slippa köra dubbla uppsättningar näringsbilagor, så kan man bilda ett enkelt bolag. Det är en vanlig form när t.ex en far och son driver jordbruk ihop.

Tack för hjälpen men jag förstår inte det där du skriver med flera uppsättningar näringsbilagor, man måste ju ha varsin??.  Har läst sidan nedan och förstår jag inte alls poängen med enkelt bolag.
"En redovisningsansvarig utses som redovisar hela verksamheten på blankett NE (SKV 2161). Han eller hon tar sedan bort de övriga bolagsmännens resultat och de deklarerar i sin tur sina respektive delar på varsin NE-blankett (och startar då under skattemässiga justeringar)."

Alltså måste ändå varje person deklarera sina resp, och alla 3 måste säkert momsregga sig också. Enda poängen är möjligen att all utgående moms sätts in på ett och samma konto hos skatteverket.
Men, men ,  man verkar ju inte ha nåt alternativ, så lika bra man registrerar enkelt bolag och sen får man väl se allt eftersom hur man gör.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/foretagsformer/enklabolag.4.6d02084411db6e252fe8000928.html

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 21 jun-14 kl 17:40 »
Hej!

Jag undrar om nån vet ifall lantmäterikostnader är avdragsgill? Jag har passiv näringsverksamhet, fastigheten är lantbruksenhet.
Jag vill göra en fastighetsbestämning för att få bort grannen från vad jag tror är min mark och det kommer kosta 30 000kr och om det går dra av bör jag göra det nu när jag har inkomster.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 22 jun-14 kl 06:26 »
Vet inte hur reglerna ser ut för passiv näringsverksamhet. Rent spontant tycker jag det borde vara en kostnad som hamnar på verksamheten. Varför driver du den passivt förresten? Har för mig att du är ganska aktiv när det gäller gården?
I vilket fall som så är det bästa att maila Skatteverket och fråga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser