Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimal småskalig hönshållning för ekonomisk vinst och trivsel  (läst 11284 gånger)

Hans Andersson

• -
Jag tror inte jag skulle kunna hitta ett vettigt hönsnät gratis inom 5 mils radie  :)

Har köpt på Högberga då jag tyckte det var bra kvalitet. 990 kr för 50 meter 2-metershöjd.

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=145

Har aldrig haft några taknät.

Kreacon

• Övriga världen
Tack Hans! Inga problem med rovdjur eller kycklingar som smiter ut genom maskorna? Är det lönt att ha ett när med mindre maskor de nedersta 30-50 cm och sedan ha nät med större maskor till resten? Eller tar sig de små rovdjuren in ändå genom klättring?
Hade tänkt bygga en ordentligt skyddad gård från början, men det är svårt att försvara ekonomiskt att lägga så mycket pengar med bara 30 höns. Då tar det många ägg innan de betalat sin hönsgård...

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Angående maskorna så är det ju sällan man har mindre kycklingar med hönsen i hönsgården. Inte jag iaf. Har de i burar eller hönstraktorer någonstans bredvid.

Sen så kostar det med hönsgård. Så är det. Frågan är vad kostar dig att inte hägna: i tid och energi. Om man inte är så noga med vilka sorters hönor man har och kan köpa lite billiga blandisar här och där så få fungerar det med frigående. Ska du ha höns du är rädd om så kommer du bli olycklig för förr eller senare så hittar någon av räv, hök, vråk, mink, mård etc. dit vid fel tidpunkt. Jag har precis lagt 2000 på ett 100 kvm taknät. Visst, det tar en jäkla tid för hönorna att värpa in det, men efter novembers flyganfall var det tvunget.

mysk-åsbomamma

• Uppland
Jag har gunnebonät i min hönsgård (var get hage först) hittade billigt på blocket. Nu har jag kompletterat med kycklingnät lägst ner för att kycklingarna inte ska rymma ut. Mina natur ruvade kläcks i flocken och växer upp med flocken.

Jag har mycket hök här så jag har en mindre höst-vinter hage med nättak. Har använt rådjursnät, jätte bra :) lätt att jobba med och håller. Får skaka av snön ibland om det är mycket blötsnö.

Jag säljer kycklingar, ungdjur och avelsägg för att finansiera min hobby. Hoppas på +-0 i slutändan :D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Inga problem med rovdjur eller kycklingar som smiter ut genom maskorna?
Att stängsla ute rovdjur är en svår konst och har t.o.m. fått eget eget underforum här tillsammans med hönshus. Mink och andra smådjur går inte att stänga ute från rastgård. De är svåra att stänga ute från hönshuset. Räv och hund går rakt igenom vanligt enkelt hönsnät. Räv klättrar högre än man tror om det vankas hönsstek. Duvhök går igenom tunnare nättak. Elstängsel är relativt effektivt både mot räv och hund. Att grannarnas hund gör en utflykt och äter hönor är tyvärr vanligt och kan sätta grannsämjan på prov.

Kreacon

• Övriga världen
Låter ju lite dystert. Då är frågan om det är värt att satsa så mycket på skydd om rovdjuren ändå tar sig igenom om de vill. Men man kan ju görs sitt bästa och använda sunt förnuft. Jag får helt enkelt lösa vidare i tråden om höns och rovdjur. Tack för tipset!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Hund och räv är enkla att stängsla ute någorlunda säkert med eltråd och de tycker egentligen jag att man som hönsägare har skyldighet göra - för djurens säkerhet.

Det är en ekonomisk fråga också, djuren som blir tagna har ett värde och försvinner fel tupp kan det förstöra hela säsongen.

mysk-åsbomamma

• Uppland
Jag tror att en viktig del när man planerar inför djurhållningen är att ta red på vad det finns för rovdjur i närområdet. Här är det räven, som bara springer förbi och tar ev lösa djur på gården. Har haft låga, lätt forserade, tillfälliga staket som räven inte försökt komma över(Dagtid). Men de agerar olika på olika platser. Vi har nog rätt gott om rävmat i skogen bakom oss så det är inte värt mödan att gräva sig in i hönsgården.
På hösten kommer höken ungefär samma tid varje år så i augusti stängs alla avelsdjur in i hägn med nättak.
Det är onödigt att investera i skydd mot rovdjur som inte finns i ens närområde. Men man lär sig ganska snart.
Alla mina fjäderfän är instängda på natten!

Oftast kostar det första åren. När man investerar i hägn osv. Men sen får man försöka hålla det på en lagom nivå så kanske man kan jämna ut det lite genom att sälja avelsägg, kycklingar och ungdjur. Min förhoppning är att det ska gå lite + nästa år(inga stora pengar men ändå). Förra året började jag skriva upp alla inkomster och utgifter väldigt spännande att se vilka pengar som går runt :) 

Man får vara påhittig. Första åren köpte jag allt foder på granngården, nu har jag 2 bönder jag köper foder av.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
Som någon annan nämnde så kan man minska foderkostnaden rejält om man kan köpa säd från någon lokal bonde. Vi betalar väldigt lite för havren till våra höns. Kan man sedan ha dem frigående så behöver man inte städa lika ofta i hönshuset då hönsen i princip bara sover (de är ju iof då de bajsar  ::) samt värper där inne). Men sedan hittar de ju mycket föda utomhus. Däremot kan det försvinna någon höna då och då i rovdjursangrepp.

När duvhöken varit här så brukar vi hålla dem instängda i hönsgården någon vecka och bara komma ut när vi är hemma.

Jag säljer ägg på jobbet för 3kr /st utan problem men det kan ju vara väldigt olika vad personer är beredda att betala för äggen. Det gäller att påtala att hönorna mår bra och att de smakar fantastiskt mycket bättre :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Alexn72

• Skåne
tänkte bara tipsa om putsnät
tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Putsnat-87838/

Det tar sig inte något djur genom bara så där.

Men det är inte heller starkare än sin svagaste länk, det gäller att fästa det ordentligt med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser