Jag tror att en viktig del när man planerar inför djurhållningen är att ta red på vad det finns för rovdjur i närområdet. Här är det räven, som bara springer förbi och tar ev lösa djur på gården. Har haft låga, lätt forserade, tillfälliga staket som räven inte försökt komma över(Dagtid). Men de agerar olika på olika platser. Vi har nog rätt gott om rävmat i skogen bakom oss så det är inte värt mödan att gräva sig in i hönsgården.
På hösten kommer höken ungefär samma tid varje år så i augusti stängs alla avelsdjur in i hägn med nättak.
Det är onödigt att investera i skydd mot rovdjur som inte finns i ens närområde. Men man lär sig ganska snart.
Alla mina fjäderfän är instängda på natten!
Oftast kostar det första åren. När man investerar i hägn osv. Men sen får man försöka hålla det på en lagom nivå så kanske man kan jämna ut det lite genom att sälja avelsägg, kycklingar och ungdjur. Min förhoppning är att det ska gå lite + nästa år(inga stora pengar men ändå). Förra året började jag skriva upp alla inkomster och utgifter väldigt spännande att se vilka pengar som går runt
Man får vara påhittig. Första åren köpte jag allt foder på granngården, nu har jag 2 bönder jag köper foder av.