Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimal småskalig hönshållning för ekonomisk vinst och trivsel  (läst 11275 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Hej! Fantastiskt forum detta. Så mycket smarta idéer och svar på frågor. Nu kommer min frågor; vi ska inom kort flytta ut på landet. Jag har alltid drömt om att ha höns så det kommer vara en hög prioritet. Jag kommer jobba halvtid och försöka få lite inkomster från arbete på hemmaplan.
Jag undrar nu hur man bäst tjänar pengar på höns, om det nu går. Tänker mig att man kan sälja ägg, kycklingar och höns. Vill slakta så lite som möjligt.

Vilken ras ska vi välja?

Är det någon idé att skaffa en ovanlig ras och arbeta med uppfödning samtidigt som man säljer matägg? Eller är det mer ekonomi i att skaffa en värpras och bara sälja matägg? Verkar ju som en stor procent av äggen blir tuppar... Och tuppar är väl svårsålda om de inte ska gå till slakt...?

Kan man hålla en rasren flock med värphöns+tupp och ha ett par ruvhönor som sköter uppfödningen i samma hönsgård eller måste de vara separerade för att de inte ska blanda sig?

Eftersom slakt inte är av intresse är det kanske bra att ha en liten ras, eller?

Jag är medveten om att det ute blir stora inkomster om man inte har många höns, med vi har plats för ca 20-30 st, beroende på storlek. Vill gärna ha det småskaligt och ha många födkrokar.

Tacksam för alla svar och tankar!

Med vänlig hälsning, Kristoffer

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Att starta med något nytt som höns och få god lönsamhet i det hela från start är inte helt lätt. Mer nichad inriktning på verksamheten är oftast lättast att få ekonomi i samtidigt som det kräver mer kunskap och erfarenhet. Matägg är möjligt att få ekonomi i om man är duktig kan sälja direkt till konsument och kan sälja in mervärdet av "lyckliga höns" om man nu har djuren på ett sådant sätt. Det förutsätter dock att man har en kundkrets som vill betla för det mervärdet och det finns tyvärr inte på alla ställen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
Svårt att få ekonomi som Lina skriver. Värphybrider är nog bäst.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Såhär skulle jag göra om jag inte vore så djevfla nyfiken och om det gällde strikt ekonomi:

Köp "utvärpta" c:a 18 månader gamla hybrider på¨ett hönseri för 5 kr/st. När de ruggat några veckor börjar de värpa igen, nu större ägg än innan, nästan varje dag. Ha dem så länge de värper och mår bra. Det brukar de göra tills de är 24-40 månader. Knacka dem efter hand när de får äggledarinflammation. Lär dig att se det tidigt så de slipper plågas i onödan.
Fyll på med "nya" när hönseriet byter ut igen. Ha gärna höns i olika åldrar för jämnare tillgång på ägg.. kanske med 6 mån. intervaller.
En tupp av lätt ras ger liv och identitet åt flocken. De håller en viss ordning och vaktar lite om det kommer rovdjur. En hönsflock ska inte bestå av mer än högst 20-25 höns. Är de fler kan de inte hålla en hieraki, utan varje höna blir bara "en annan höna"
Köp värpfoder i bulk eller från hönseri i mindre poster, samt all mat som är gratis. Vill du inte driva dem så hårt kan du ge dem säd också. Går de fria så hittar de mycket och allsidig mat själva.
Köp ALDRIG foder i säck (utom snäckskal), utan från någon som tar hem i bulk, priset blir då ungefär hälften. Kör du med säd och ko-pellets från någon nöt-bonde så kan du ofta byta bort en del ägg.

De bör ha ljust minst 10 timmar/ dygn. Låt en timer tända en lampa vid 4 på morgonen, då hinner de bli klara med dagen innan det är dax att flyga upp. Inget lyse på kvällen utan låt dem komma till ro på sina pinnar under naturlig skymning.

På detta sätt borde du få fram stora bruna ägg för 1 kr/st. och 2 kr ut direkt till konsument är inget överpris. Å så inget tjafs om SE-nummer, tillstånd, skatter och skit.

Vill du ha en och annan höna till grytan så tycker många de är som bäst när de är 18 mån. Inte så mycket kött på dom men du kan ju ta två istället.

Jodå, Det går. T o m jag har lärt mig att avliva höns!
Krångla inte till hönshållningen men gör det enkelt och rationellt. Pysselsättning blir det i alla fall.
Å så prioritera inte utgifter och kostnader (det folk kallar "investera", "satsa" m.m.) för då går du back i evigheternas evighet, Amen.
« Senast ändrad: 03 jan-14 kl 16:37 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hans Andersson

• -
Satsar man på att ha 30 höns, så får man ju ta det här med lönsamhet med en nypa salt. Så värst många kronor blir det ju nu inte hur man än vänder och vrider på det.

Säg att du har 30 hybrider och får ca 27 ägg per dag som du säljer till vänner och bekanta som vill betala hyfsat, tex 2,50/ägg, så får du in  67 kr/dag.
Köper du bra värpfoder i småsäckar så kostar det 100 kr/15 kg., dvs 6,70 kr/kg.
30 hybrider äter 4,5 kg foder per dag, dvs för 30 kr.   Vinst per dag =37 kr.
Köper du in dom som riktiga unghöns för 60 kr styck så är det ju en kostnad på 1800, men då klarar dom sig i 3 år.
Har du tur och har ett hönseri som granne kan du ju köpa billigare foder där, men blanda inte ut med en massa säd och annat, då får du bara färre ägg.  Ute kan dom ju gå ändå och picka.

Vi har 8 höns nu, hybrider, och får 7 ägg per dag. Det blir lagom till 2 pers och sälja nån låda då och då så man får till värpfodret. Dom bekostar sig själva alltså.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Det är också rätt räknat, Hans! Nyckeln i detta, som i allt annat är att hålla kostnaderna nere, inte prioritera dem.

Så om du halverar foderkostnaden, köpt från bulk, så har du helt plötsligt en vinst i st för att det går jämt ut. Sen tycker jag dina höns var några jävlar till att äta.  ???
Vi har 15-20 av olika raser som inte värper så mycke, samt att vi tar 2 kr för äggen. Ändå klarar vi både höns- och kaninfoder på det hönsen ger. + ägg för egen konsumtion + något 6-pack ibland för att smörja maskineriet.

Vi gav bort 60 ägg i 60-års-present i förgår. I en STOR  låda kutterspån  ;D Så närmaste veckan måste hönsen låna ett par hundra av mig. Hittills har de alltid betalat tillbaka.......
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #6 skrivet: 03 jan-14 kl 18:48 »
Jag brukar räkna 150 gram mat per höna. Lite i överkant kanske men lätt att räkna på. .

Oskar 123

• Dalsland
Köp ett par Orpington om du vill ha ruvhönor, köp en tupp samtidigt så kan du rasavla.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

karsan

• Södermanland
Ja, som flera har sagt, ska det bli lönsamt inom rimlig tid så kan man inte starta med massa investeringskostnader.  Utan hönshuset med inredning etc måste vara billigaste tänkbara.  Om det ska bli förtjänst alltså.  Om man ser det som en hobby eller en dröm som går i uppfyllelse kan man ju fixa det finare. 

Kreacon

• Övriga världen
Vilken respons! Tack för alla svar! Imponerande hur mycket kunskap ni besitter.
Ja, klar svårt att få loss några pengar att tala om med 20-30 höns, men om de betalar sig själva, försörjer oss med ägg och ger oss möjlighet att sälja ägg så är jag nöjd. Slits mellan att ha en genbank av någon lantras, gillar det naturligt oförädlade kunskaper som de hönorna sägs ha, och att ha värphöns för avkastningens skull. Tänker mig ett liv på landet där man gör lite allt möjligt för att försörja sig och då är äggförsäljning för en tusenlapp i månaden en del av helheten.
Men vad säger ni om att ha hälften värphöns (är det samma som värphybrid?) och andra hälften någon lantras med tillhörande tupp? Kan man hålla i sär dem och på så sätt sälja renrasiga kycklingar och hönor från lantrasen? Ruvar de på de ägg man lägger dit eller är det svårt att påverka?
Och finns det alltså mest vinst i att sälja matägg eller vad är eran erfarenhet av att sälja kycklingar? Tänker att om man har ett par individer som ruvar mycket så sköts uppfödningen relativt mycket av sig själv.
Och hur är det, blir det mest tuppar?

Eftersom det är en dröm att ha höns men samtigt en dröm att leva på sitt eget bli det nog en kombination av ekonomi och drömförverkligande när det ska byggas hönsgård. Hönshuset är redan på plats i en tillbyggd del i en lada.  Tanken är att ha en stor hönsgård med täckande tak på en del och nättak på en annan del, där hönsen är när vi inte är hemma. Sen får de gå fritt när vi är hemma.

Många frågor, funderingar och tankar.

Tusen tack för era tankar, svar, uträkningar och rekomendationer! Läser vidare och återkommer med tusen frågor jag inte hittat svar på! =)

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #10 skrivet: 03 jan-14 kl 21:56 »
Man ska inte överdriva skillnaderna på raser. Värphybrider är korsningar av olika raser som man avlat fram under många år för att få mer ägg.  Men det är ju fortfarande vanliga höns :) . Dom går utmärkt att ha ute och ta kycklingar på. Även om de kanske inte ruvar så direkt.  Och dom är värdelösa att ta som kött då dom inte sätter speciellt mycket kött. Dom är gjorda för att lägga ägg.

Kreacon

• Övriga världen
Ok, har du några tips ang raser på en värphöna och en ruvhöna? Vore kul att föda upp sin egen flock från grunden, även om det såklart är mer lönsamt att köpa "förbrukade" höns. Tänker att man på så vis kan ha dem lite längre, lära känna dem och kanske få några tama. Kul både för barnen och oss.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Och finns det alltså mest vinst i att sälja matägg eller vad är eran erfarenhet av att sälja kycklingar? Tänker att om man har ett par individer som ruvar mycket så sköts uppfödningen relativt mycket av sig själv.
Och hur är det, blir det mest tuppar?
Det är kanske inte mest vinst i matägg, men det är det enklaste och säkraste och mest förutsägbara.

Att sälja naturruvade kycklingar i någon större skala är mycket svårt, de ruvar inte på beställning utan bara när de vill och det kan vara just när man inte har ägg eller tuppen inte gör sitt jobb.

Att sälja maskinkläckta kycklingar kan man göra och är man duktig på att sköta hönsen, sköta kläckaren och har bra tuppar som gör sitt jobb så blir det bra ekonomi.

Att sälja värpklara hönor däremot är mycket svårt att få ekonomi i. Men det är mycket stor efterfrågan på dem, bara det att priset folk är beredda att betala täcker inte kostnaderna.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Men vad säger ni om att ha hälften värphöns (är det samma som värphybrid?) och andra hälften någon lantras med tillhörande tupp? Kan man hålla i sär dem och på så sätt sälja renrasiga kycklingar och hönor från lantrasen?
Ett stort problem med att försöka producera matägg från samma flock som man har ruvvilliga hönor är att de värpande  hönorna gärna lägger nya ägg hos de som redan börjat ruva. Det skapar en massa merarbete, dels måste du rita på alla äggen som ska ruvas, sedan måste du vara mycket noga med att plocka ägg och inte glömma ett omarkerat till nästa dag, då har det börjat utvecklas och ska inte säljas som matägg.

Annars är det inte svårt att hålla isär ens om det går blandat. Välj två raser med olika äggfärg och ha bara tuppar av den rasen du vill ha renrasig.

Oskar 123

• Dalsland
Orpington skrev jag ju!!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Kreacon

• Övriga världen
Ah, missade det. Tack för svar ovan oxå. Skönt att få svar på saker man bollar fram och tillbaka i huvudet. Ska läsa på lite kring uppfödning av kycklingar här näst!
« Senast ändrad: 04 jan-14 kl 00:21 av Kreacon »

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Vad gäller lantraser, vill jag bara tillägga att Svenska Lanthönsklubben tillåter inte att man har en lanthönsras med genbanksintyg och en annan ras parallellt. Anledningen till detta är att man inte vill riskera att någon annan ras blandas med lantrasen. Det går iofs att ansöka om dispens, men jag antar att man är restriktiva med sådana.

Kreacon

• Övriga världen
Tack! Misstänkte nästan att det kunde vara så! Men är det stor skillnad i pris på lantraskycklingar med genbanksintyg och kycklingar från rasren värpras?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Tack! Misstänkte nästan att det kunde vara så! Men är det stor skillnad i pris på lantraskycklingar med genbanksintyg och kycklingar från rasren värpras?
Det är ingen större priskskilland på genbaklsdjur och höns från andra raser.  Skillnaden med genbanksdjur är att man inte kan sälja dem daggamla med genbanksintyg. Rashöns i allmängeht kan man kläcka i maskin och sälja när man vill. Lantrashöns med genbanksintyg finns det regler om. De flesta raser får endast naturruvas och du får inte sälja dem förrän de uppnått en viss ålder om du inte säljer dem ihop med mammahöna.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Här finns Svenska Lantrasklubbens genbanksregler: http://kackel.se/files/SLK_genbanksregler.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser