Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager get  (läst 3522 gånger)

annajohannas

  • Gäst
Mager get
« skrivet: 31 dec-13 kl 09:32 »
Har ni något tips på hur jag skall få upp min ena get i vikt. Hon är lantras, och har avmaskat henne. Just nu får de hösilage, men har även haft vanligt hö till henne. Man känner revben, bäckenet, ja allt. Men hon är lika pigg, och äter och dricker. Kan tillägga att hon blir fyra  år.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #1 skrivet: 31 dec-13 kl 11:20 »
Är geten dräktig? Mjölkar du henne? Har du andra getter på samma foderstat som du kan jämföra med? En fet get är ganska snart = en sjuk get. Men det är klart att för magra ska de ju inte vara. Att känna benstrukturen under en gets hud är ganska normalt, men hur känns hon över ryggraden? Kan du tydligt känna ryggradsutskotten, även de på "sidorna" av ryggraden, är geten för mager. Då får du sätta ihop en kraftfoderblandning till henne. Tänk bara på att alla förändringar i utfodringen ska göras försiktigt och gradvis :).

annajohannas

  • Gäst
SV: Mager get
« Svar #2 skrivet: 31 dec-13 kl 14:35 »
Hon har aldrig varit dräktig, eller lämnar mjölk (har några andra som jag får mjölka, utan att fått killingar). Hon får samma foder som de andra getterna, men hon är även insjunken vid sidorna, bakom revbenen. Tror du det skulle räcka att ge henne lite havre, eller skall jag ge henne nötfoder?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #3 skrivet: 31 dec-13 kl 14:41 »
Havre kan gott vara en del av kraftfoderblandningen, ihop med kanske nötfoder (för mjölkkor, lämpligtvis) eller betfor. Fördelen med att ge "säckfoder" är att det är berikat med vitaminer och mineraler som djuren behöver, och brukar vara en schysst blandning av proteiner och kolhydrater. Det är inte dåligt att ge enbart havre eller något annat sädesslag, men då får en tänka på både näringsinnehåll och vitamin- och mineralbehov utöver detta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #4 skrivet: 31 dec-13 kl 15:59 »
Hon får samma foder som de andra getterna, men hon är även insjunken vid sidorna, bakom revbenen.

En bild hade varit bra men det låter som din get kan behöva litet hjälp på traven. De där insjunkna partierna på sidorna bakom revbenen brukar kallas "hungergropar." skräptantens råd är bra, följ dem! Börja litet försiktigt med havre nu om du har hemma, tills helgen är över och det går att handla hem det du vill ha.
« Senast ändrad: 31 dec-13 kl 16:16 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get
« Svar #5 skrivet: 01 jan-14 kl 04:23 »
Jag tror inte att jag har sett dig här på Gettavlan förut, annajohannas.  Välkommen!  :D

Fyra år, och mager?  Om det är CAE så hjälper inte foder mycket.   :'(  Hoppas att det är något enklare!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

  • Gäst
SV: Mager get
« Svar #6 skrivet: 01 jan-14 kl 12:59 »
Tack för välkomnandet!
Jag tänkte prova att ge henne nötpellets till och börja med,. Skulle det inte hjälpa får jag be veterinären ta blodprov på henne.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #7 skrivet: 01 jan-14 kl 13:54 »
Ja det låter som geten behöver litet extra förstärkning. Lycka till :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get
« Svar #8 skrivet: 03 jan-14 kl 03:46 »
Har avmaskningen hjälpt?` De kan bli återinfekterade om maskarna finns i betet.  Träckprov till SVA är mindre dyrt än veterinären.  Tänk också på att det kan gå att komma billigare undan genom att köra geten till veterinären i stället för tvärtom.

LYCKAT TILL!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

  • Gäst
SV: Mager get
« Svar #9 skrivet: 03 jan-14 kl 09:46 »
Hej Trollmor!
Hon har blivit lite rundare, men inte mycket. Får i första hand skicka in ett träckprov. Hon får lite pellets nu, men vill inte ge så mycket. Problemet med veterinären här, är att de kan inget om getter ( inte heller om höns och kaniner), så det är ju lite problematiskt. Så som sagt jag skall skicka in ett träckprov och se vad de säger. Så förhoppningsvis kanske det räcker att avmaska henne en gång till.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mager get
« Svar #10 skrivet: 04 jan-14 kl 03:42 »
Om hon har svarat något lite på ökad utfodring så är det nog inte CAE.  :D  Det är inte många veterinärer som kan särskilt mycket om getter - jag tror att de får 2 eller 4 timmars föreläsnng om getter på hela sin 5-åriga utbildning.  Men så länge Kalle Hammarberg lever, kan man försöka locka sin veterinär att plugga på, och att kontakta Kalle för "vidareutbildning".  Att slå upp olika avmaskningsmedel i Fass borde vilken veterinär som helst kunna, särskilt om du har visat egna framfötter genom att kunna läsa upp exakta latinska namn på de uschlingar som SVA har hittat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annajohannas

  • Gäst
SV: Mager get
« Svar #11 skrivet: 24 jun-14 kl 22:08 »
Vill bara meddela att geten avlivats akut idag. Hon verkade lägga på sig, men så rasade hon ytterligare i vikt. Sedan fick hon en stor böld alldeles bakom frambenen. För två dagar sedan fick hon en rejäl inflammation i ena benet, och det liksom böjde sig. Så nu har min älskade lilla get, äntligen fått ro :'(.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #12 skrivet: 25 jun-14 kl 06:09 »
Så tråkigt att höra :'( !
Har du skickat henne på obduktion?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mager get
« Svar #13 skrivet: 25 jun-14 kl 06:29 »
Mycket ledsamt med din get! Hade varit intressant att veta vad ev. provsvar hade visat.

annajohannas

  • Gäst
SV: Mager get
« Svar #14 skrivet: 25 jun-14 kl 19:18 »
Tack snälla ni. Jag kontaktade SVA i går angående obduktion, de skulle ringa tillbaka, men gjorde aldrig det. Fick hjälp med att köra henne till ett bränneri (om det heter så). Blev väldigt fundersam när jag var inne och läste om CAE, det är inte alltid som provet visar på antikroppar. Få är den ju väldigt lömsk, om den visar negativt, trots att djuret har det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare (1 dolda)
nigunor, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser