Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras/raser bör man välja?  (läst 4613 gånger)

Hilde

• Dalarna
SV: Vilken ras/raser bör man välja?
« Svar #20 skrivet: 13 mar-14 kl 08:11 »
Han svarade att det inte var nått jättebehov (tog lång tid att få svaret) men att andra raser behövde fler genbanker. Jag frågade ju givetvis vilka det var och fick förslag på 5 andra raser. Nu är jag inte intresserad av dem tyvärr, det var Skånsk Blomme jag var intresserad av. Vilket jag svarat, men inte fått respons på. Jag trodde i min enfald att genbanker alltid var bra att utöka, så jag blev duktigt förvirrad. Men jag läser på om andra raser nu och blir förhoppningsvis klokare

Say what?! :o
Då tycker jag att du ska skita i vad han har sagt/säger och skaffa Blomme ändå!  >:D
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 mar-14 kl 20:51 »
Ja, det var ett märkligt svar. Han menade väl bara att tex orust är mer hotade. Kontakta honom igen om du inte själv hittar blomme från genbank och säg att det är blomme du vill ha och ingenting annat. Självklart är det bra med fler genbanksbesättningar.Det finns ju tex dubbelt så många hedemora som blomme!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mosesmia

• Lappland
« Svar #22 skrivet: 14 mar-14 kl 22:04 »
Jag kan bara varmt rekommendera Blommehöns. Vi har haft dem nu i 10år och jag bara älskar dem. De är stora, ger fina ägg och du kan slakta ungdjur. De är inte så där jätte bra att ruva men köper du en linje från ruvningsvilliga djur funkar det. Vi har varje sommar haft flera hönor som ruvat fram kycklingar.
Vi ska faktiskt nu byta till Bjurholmshönor. Så får se om jag kommer att ångra mej för Blommehönsen är fina. Men maila tillbaka och säg att du vill ha dem och skaffa genbank, du kommer inte ångra dej.

Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Ronny

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 15 mar-14 kl 12:12 »
Kan bara hålla med Mia! Köp blomme från genbank och kontakta honom igen. Det är ju självklart att han vill ha fler genbanker! Det är ju i genbankerna lantraserna bevaras - inte utanför!

annapanna8

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 15 mar-14 kl 23:26 »
 Jag mailade den 25 februari att ingen av de andra var av intresse för mig. Jag har inte fått nått svar. Därför har jag börjat kika på andra raser :)

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 16 mar-14 kl 19:05 »
Vill du ha blomme från genbank? Maila i så fall mig så ska jag hjälpa dig! Jag lovar att jag kommer att svara inom 24 timmar.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #26 skrivet: 24 mar-14 kl 20:00 »
Jag vill bara göra ett litet tillägg om ölandshöns. De verkar finnas olika grenar av rasen som har bättre  ruvning. Av våra ruvade 4st (av totalt 6 höns) och det är en ganska perfekt blandning eftersom man då hinner få några ägg och inte bara ruvande hönor. Den uppfödaren som vi köpte av hade också ett antal hönor som ruvade så det verkar som att just våran gren av rasen var ganska villiga att ruva.

Så bara för att en ras på pappret inte ruvar så mycket så kan det vara så ändå.

Lycka till i ditt sökande. :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

annapanna8

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 16 maj-14 kl 10:52 »
Pga ändrade planer blev det inget hönshus under våren men nu har jag börjat titta på det igen (och tjatat) och läser på igen om olika raser. Ronny, jag kanske kontaktar dig om det fortfarande är blomme jag vill ha :) Tack för all hjäp alla!

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #28 skrivet: 22 maj-14 kl 19:51 »
Kontakta Ingelstads Naturbruksgymnasium, de slutar med lantraser och ska sälja sina blommehöns. Väldigt tråkigt, men då får du tillgång till en befintlig flock  :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bokohammare, Oskari, jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser