Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första försöket med bivaxljus  (läst 3687 gånger)

Atarverdi

• Västergötland
Första försöket med bivaxljus
« skrivet: 28 dec-13 kl 18:57 »
Har nu fyllt 4 aluminium värmeljusformar med rent bivax. Jag använde olika veken till varje ljus. Veke nr 15 från joelvax. Veke nr 18, 21, 24 från biredskapsfabriken. Doppade alla i bivax och satte dem på metallplattan.

Nr 18 från biredskapsfabriken vart inte tillräcklig. Den släcktes efter en stund. Tände den igen och den brinner nu fortfarande 2 timmar senare men lågan är så svag.

Nr 21 från biredskapsfabriken kändes först bra men sen vart den sämre och även där är lågan väldigt svag.

Nr 24 från biredskapsfabriken är nog den bland dessa tre som funkade helt OK.

Nr 15 från joelvax funkar, men den är nog liiite för grov. Lågan är lite för kraftig och den sjönk ner i vaxet vid ett tillfälle och jag fick en känsla av att det berodde på att veken vart för lång och tyngde ner. Klippte ner den och sen har den fortsatt brinna. Dock är lågan fortfarande lite för stark/stor men den känns ändå bäst. Bäst är nog också att ha värmeljuset i en lite högre glasform, min är på ca 7 cm. Då funkar det med lågan.

Upptäckte att det är stor skillnad mellan vekena från joelvax och biredskapsfabrikens. Exempelvis är nr 15 från joelvax grövre än nr 18,21 och 24 från biredskapsfabrikens.

Har även köpt nr 20 från joelvax som jag kommer använda i nästa försök med gjutna ljusen i mina glasformar. Där har jag fyllt 5 formar och använt alla fem veksorter. Dock har jag en känsla av att nr 15 samt nr 20 från joelvax kommer vara de som funkar bäst. Återstår dock att se.

Rullade ett ljus av bivaxkaka och använde nr 15 och den vart heeeelt perfekt. Tog en kaka och delade den i två delar och rullade ihop båda delarna. Ljuset fick en diameter på ca 3-3,5 cm. Brann perfekt!

Har använt ljusstopp på den rullade samt de i glasformarna men då de ännu inte brunnit ner så vet jag inte hur det kommer funka. Har inte tänt de i glasformarna än.

Funderar på att köpa nr 10 samt 12 från joelvax och testa i värmeljusen. De kan nog bli bra.

Det gick förresten nästan åt 1kg bivax till dessa ljus, 4 värmeljus samt 5 glasformar med 3,5-6,5 cm i diameter och 6-7 cm hög.

Det var lite pilligt att sätta fast metallplattan med veke i glasformen. Försökte med limpistol med gav upp då jag brände mig rejält och nu har brännblåsa på två fingrar. Det är svårt att få veken ordentligt spänd över glasformen om inte metallplattan sitter fast bra. I en av formarna tyngde jag ner veken med en skruv.
Värmeljusen var lättare då jag doppat veken i bivax och den stod upp av sig själv.
Doppade till slut metallplattan i bivax o satte fast och sen i med en sked bivax till över plattan o då sitter den.

Inga-Karin E

• Halland
SV: Första försöket med bivaxljus
« Svar #1 skrivet: 01 jan-14 kl 20:35 »
Jättebra experiment! Sånt gillar jag! Tack för att du delar med dig!

Atarverdi

• Västergötland
SV: Första försöket med bivaxljus, fortsättning
« Svar #2 skrivet: 02 jan-14 kl 02:53 »
Har nu haft igång de ljus jag gjorde i glasformarna. Som jag misstänkte så dög inte veke 18,21 eller 24 från biredskapsfabriken.

Veke nr 20 från joelvax vart för kraftig och ljuset brann upp för snabbt. Redan första dagen vart allt bivax i den väck. Först trodde jag att det var den som skulle va bäst men det visade sig att nr 15 från joelvax vart vinnaren.  :) Den hade jag igång en halv dag igår och halva dagen idag. Säkert runt 20 timmar har den brunnit sammanlagt, minst.

Nr 20 släcktes av sig själv, kan ha vart ljusstoppet som jag doppat slutet av veken i, eller så drunknade den i det sista vax som vart kvar, vilket inte va mycket, kanske en halv cm.

Jag var och tittade på veke nr 10 från Joelvax men den va så tunn att den nog inte kommer duga till värmeljusen. Ska se om Panduro har nr 12 och kolla hur den ser ut innan jag bestämmer om jag ska testa den eller ej. Gör jag nya värmeljus så använder jag veke nr 24 från biredskapsfabriken så länge.

Jag upptäckte att värmeljusformarna kan användas igen när vaxet brunnit upp. Det vax som vart kvar i de misslyckade tog jag bara upp ur formen när det stelnat och kan alltså smälta ner detta igen till nya ljus. Till och med metallplattorna för vekena kan användas igen.  :)
Vaxet som vart kvar i glasformarna gick också att lyfta upp för att användas igen. Annars är det bara att sätta glaset i vattenbad och smälta vaxet igen.

Funderar på att köpa rundveke och ge det ett försök. Men först ska alla försök med plattveken göras innan jag ger mig in på något nytt. Om jag nu kan hålla mig.  ;D

Jag upptäckte också att det är viktigt att vaxets temperatur ligger runt 65 grader när man häller upp det i formarna. När det var för varmt så sprack bivaxet när det stelnat men detta hände inte när jag höll bättre koll på temperaturen. Blev den för varm lät jag den svalna en stund samtidigt som jag rörde om lite då och då. Så termometer är att rekommendera.

Kommer helt klart testa att rulla fler ljus av vaxkakorna då detta vart lätt som en plätt och veke nr 15 vart så perfekt för dessa rullade ljus. Kommer testa några ljus med diameter större än 3,5 och se om nr 15 klarar det, vilket jag tror att den kommer fixa. Annars har jag nr 20!

Funderar på vad jag ska göra med de andra vekena...

Nästa köp av bivax blir nog runt 3 kg...hihihi

To be continued...
« Senast ändrad: 02 jan-14 kl 03:23 av Atarverdi »

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 jan-14 kl 19:03 »
Loggade in på alternitiv för att fråga om det är någon som har erfarenhet med att göra värmeljus av bivax, och så hittar jag din tråd, tackar så jättemycket!

En sak jag undrar om du vet, jag har sparat tomma aluminiumformar till värmeljusen, men inte de små plattorna, finns det något annat man kan ta i stället eller få fast veken direkt i botten? Annars får jag väl försöka komma ihåg att spara plattorna också i fortsättningen.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Atarverdi

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-14 kl 07:46 »
Loggade in på alternitiv för att fråga om det är någon som har erfarenhet med att göra värmeljus av bivax, och så hittar jag din tråd, tackar så jättemycket!

En sak jag undrar om du vet, jag har sparat tomma aluminiumformar till värmeljusen, men inte de små plattorna, finns det något annat man kan ta i stället eller få fast veken direkt i botten? Annars får jag väl försöka komma ihåg att spara plattorna också i fortsättningen.

Jag föredrar att ha plattan då ett värmeljus är så lågt och litet och man vill att det verkligen ska brinna ner till botten då de ändå inte brinner så länge. Till större grejer har jag testat med skruv och man skulle kunna ha en mutter också men då lämnades det lite vax kvar i botten av formen. Sen blir det kanske svårare att centrera veken. Men kanske du kan hitta en liten liten mutter och testa? Bind fast veken i en pyttemutter och doppa allt i smält vax. Försök sätta veken i formen innan vaxet stelnar så att muttern med hjälp av det varma vaxet fastnar i formen. Sen håll veken rak tills vaxet stelnar och sen häller du bara på vaxet. Kolla bara att veken står i mitten av formen.  :)
Om muttern inte vill fastna i formen så häll typ en tesked varm vax i formen och pilla sedan fast muttern med fingret.  :P

Åh en viktig grej, om du går efter de veken jag har nämnt, där jag skrev i första inlägget att nr 15 från Joel är bäst så rekommenderar jag nr 24 från biredskapsfabriken i stället. Nr 15 är för grov och ljuset brinner upp för snabbt. Jag ska testa de mindre från Joel längre fram men har inte köpt dem än. Om du vill kan du ju testa nr 12 från Joel och nr 24 från biredskapsfabriken och jämföra dem.  :)

Jag kan säga till dig som andra sagt till mig (kloka ord), det är bara att prova sig fram (utan att råka bränna ner lägenheten).

Lycka till!
« Senast ändrad: 05 jan-14 kl 07:57 av Atarverdi »

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 jan-14 kl 08:19 »
Vad bra! Kanske man kan använda en sån där platt ring vad det nu heter, som man brukar sätta på skruvar ibland för att dom inte ska gräva sig ner i träet.

Vet du om panduro har samma sorts vekar som joelvax?
(Jag bor i Norge, så det är nog enklast att köpa från någon som finns här)

Ser fram emot fortsättningen på dina experiment!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Atarverdi

• Västergötland
SV: Första försöket med bivaxljus, fortsättning
« Svar #6 skrivet: 05 jan-14 kl 08:39 »

Nr 20 släcktes av sig själv, kan ha vart ljusstoppet som jag doppat slutet av veken i, eller så drunknade den i det sista vax som vart kvar, vilket inte va mycket, kanske en halv cm.

Kommer helt klart testa att rulla fler ljus av vaxkakorna då detta vart lätt som en plätt och veke nr 15 vart så perfekt för dessa rullade ljus. Kommer testa några ljus med diameter större än 3,5 och se om nr 15 klarar det, vilket jag tror att den kommer fixa. Annars har jag nr 20!

Jag kom på att det vart ju det ljuset med veke nr 20 som jag hade satt fast veken i en skruv. Så nu är frågan om det vart ljusstoppet, skruven eller att veken drunknade mot slutet som gjorde att det vart kvar en halv cm vax? Och om veken drunknade så berodde det säkert på skruven. Det är just därför jag föredrar att sätta fast veken i metallplattor, men just denna veke var för tjock för att åka in genom det pyttehålet i plattan.
Glasformen med veke nr 15 brann ända ner till botten. Inget vax kvar alls.

Jag rullade flera ljus av bivaxkakorna/ark. Gick åt en massa kakor igår!  ;D

Blev ljus i olika längder och tjocklekar.

1:a ljusets diameter vart 3,5 cm och längd 11,5 cm, veke nr 15 (Joel). En kaka, delad på två gick åt till denna.
2:a ljusets diameter vart 3,5-4 cm och längd 11,5 cm, veke nr 15.
3:e ljusets diameter vart 4,5 cm och längd 11,5 cm, veke nr 15. Här gick det nog åt 2 kakor, delade på två.
4:e ljusets diameter vart 4,5-5 cm och längd 27 cm, veke nr 15. Jag tror att det gick åt 3 vaxkakor till detta ljus.
5:e ljusets diameter vart 6,5-7 cm och längd 11,5 cm, veke nr 20. Det gick nog åt 3 kakor åt denna också fast då delade jag varje i två delar.

Jag vart så inne i arbetet och rullade på allt vad jag kunde, att jag glömde anteckna den exakta mängd kakor jag använde. De jag är rätt säker på är ljus 1, 3, 4 och 5.

Grejen är att diametern hänger ju en del också på hur hårt man rullar ljusen. Därför är jag osäker på om det vart 1 eller 2 ark på 2a ljuset. Jag vill säga 1 ark men är ju osäker.

Jag rullade dem verkligen så hårt jag kunde och var riktigt noga med att de skulle bli så jämna som möjligt i toppen och botten. Botten på alla vart jättebra, ingen blev ojämn och vinglig. På toppen fick jag vika in kakorna lite mot mitten, vilket jag tycker om att göra ändå, känns som att det håller ihop ljuset lite och ser finare ut (enligt mig).

Jag ska försöka tima hur länge varje ljus brinner. Försöka...

Nä usch, nu vart jag lite snurrig av alla siffror.  :P

Atarverdi

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-14 kl 08:54 »
Vad bra! Kanske man kan använda en sån där platt ring vad det nu heter, som man brukar sätta på skruvar ibland för att dom inte ska gräva sig ner i träet.

Vet du om panduro har samma sorts vekar som joelvax?
(Jag bor i Norge, så det är nog enklast att köpa från någon som finns här)

Ser fram emot fortsättningen på dina experiment!

Jo Panduro har grejer från Joelvax. Dyrt. Men handlar man inte från nätet så har man inga bättre alternativ än Panduro...Har letat här i Göteborg och enda två ställen som har ett begränsat (väldigt begränsat) utbud av ljustillverkningsgrejer är Panduro och Huggets Färg (Linné). Fast Huggets har ju typ bara veke nr 10 och ljusfärg tror jag. Sen kostar ju frakten ändå supermycket om man beställer från Joel eller biredskapsfabriken att ska man bara handla veke så tjänar man kanske på att göra det på Panduro.
Det finns ju andra sidor på nätet som har lite grejer, begränsat utbud, men veke och vaxkakor. Kanske de levererar till Norge?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 05 jan-14 kl 09:33 »
Det finns kanske svenska nätbutiker som skickar till Norge, frågan är om det verkligen blir billigare när frakten kommer på.

Vax fick jag tag på genom att maila norges största honungsleverantör och fråga om jag kunde få köpa X kg vax i billigaste möjliga form (alltså inte nödvändigtvis som kakor eller pellets) En stund efteråt damp det ner ett paket i postlådan med ca 0.5mm tjocka vaxplattor och en räkning. Kommer inte ihåg vad det kostade, men det var bra mycket billigare än såna där sexkantmönstrade kakor som brukar säljas för ljustillverkning.

Så det är egentligen bara vekar jag behöver.

Kom på också att i stilla rummet, eller tysta rummet eller vad det heter på universitetet så står det en gigantisk ljusstake för värmeljus, med en låda för uppbrända tomma eller halvtomma ljus bakom. Tippar på att de kastas, så jag kan nog ta för mig hur mycket jag vill där, så jag tror problemet med formar och plattor är löst! :)

Kan rekomendera den som vill återanvända gamla aluminiumsformar och plattor att kolla på platser där det används mycket ljus. Typiskt ställen med någon form av andlig, rituell eller religiös aktivitet. Eller restauranger, cafeer, spaanläggningar och andra som kan tänkas vilja skapa stämning med hjälp av ljus.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 05 jan-14 kl 10:03 »
Fast när jag tänker på det tror jag nog att platser med någon form av religiös eller andlig aktivitet är bäst. Ett altare producerar just inte så mycket annat avfall än värmeljusformar. Det är naturligt att ha en låda där man samlar upp tomma formar som ska kastas senare, och där borde man kunna ta det man behöver (fråga först!). På restauranger blir det så mycket annat skräp, inte kul att rota efter värmeljusformar bland gamla servetter och matrester.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser