Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur göra? (kaninungar)  (läst 2402 gånger)

pel

• Värmland
hur göra? (kaninungar)
« skrivet: 03 mar-07 kl 22:16 »
Hej på er
En av mina honor har fått ungar i lådan i buren,men hon sätter för hålet till lådan
Jag hoppas att hon gräver in sej ibland så dom får mat.
Hur många gånger per dygn matar hon dom?
Har ni andra tips så tack för dom.
hon är en tam kanin så hon verkar inte stressad,och jag har inte rört ungarna.
Det här är ju ganska spännande tycker jag. hej sa pel

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:hur göra? (kaninungar)
« Svar #1 skrivet: 03 mar-07 kl 22:22 »
Det är helt normalt beteende. Honan skyddar ungarna genom att "gräva ner dem" Så gör vildkaninen också. Honan brukar mata ungarna 1 till 2 ggr per dygn, matningen pågår ungefär 10 min till en kvart och då hinner ungen dia 1 gång sin egen vikt. Oroa dig inte, honan vet bäst hur hon skall göra, 3-4 dygn efter födslen kan du ta bort henne ur buren och försiktigt kolla igenom att alla ungarna lever och/eller ta bort ev döda ungar så de inte ruttnar i boet för då kan hon kanske rata resten och de svälter ihjäl. Tvätta händerna innan du öppnar boet. Gärna med nåt parfymfritt, vissa honor kan vara känsliga för dofter om det är första gången.

Grattis och lycka till!

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pel

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 22:41 »
Puss på dej kimma,och tack

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 04 mar-07 kl 06:33 »
Var så lite så  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 mar-07 kl 11:32 »
Endel honor biter ihjäl sina ungar om man petar runt i boet eller sprattlar ut boet så de får frysa ihjäl.
Ett sätt att förhindra detta är att du gnuggar dina händer i lite av hennes avföring för att överföra hennes doft till dina händer istället.  Men man lär sig snabbt sina honors sätt.  
Jag har flera honor som till och med gärna adopterar ungar från mindre vana honor men en hona jag hade var sådan att där kunde man inte ta alls i hennes bo utan att hon ratade ungarna så hon fick helt enkel vara i fred och det gick bra det också.
En riktigt duktig mamma sortera själv ut de döda ungarna och lägger utanför så man bara kan lyfta bort dem utan att störa i boet.

pel

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 12:02 »
Sju st blev det,alla verkar må bra och pälsen börjar komma.
Det känns lite konstigt att man ska äta upp dom sen,men så är det.
TJOO sa pel

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 12:51 »
Man vänjer sig

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 09:17 »
Hej!

Första slakten har nog förhöjt puls och sådant.. men det stämmer man vänjer sig. Bara att du inte ger ungarna namn, då blir det svårare. Påminn dig om att de får ett kort men bra liv och var tänkt från början till slakt.

Om du är lugn vid slakten går det nog lugnt och fint och utan skräck för djuren.

Kanske förklara du för de när du slaktar att livet tar slut nu men att det inte är något att oroa sig över eller vara rädd för.

Men det är ju några månader till dess. Och din hona verkar i alla fall fungerar som hon skall.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 09 mar-07 kl 11:53 »
Citera
Endel honor biter ihjäl sina ungar om man petar runt i boet eller sprattlar ut boet så de får frysa ihjäl.
Ett sätt att förhindra detta är att du gnuggar dina händer i lite av hennes avföring för att överföra hennes doft till dina händer istället.  Men man lär sig snabbt sina honors sätt.  
Aldrig hänt mig.  Jag plockar o flyttar och ALDRIG att en hona bitit en unge för att jag inte ens klappat henne innan (att gnugga i bajs är dumt, inte ska man föra över sådant till ungar). Det enda man ska vara försiktig med är att sätta in ungar som lämnat boet till en annan hona (avråder helt).
« Senast ändrad: 09 mar-07 kl 11:54 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
Tli, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser