Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att ge sprutor till får  (läst 2893 gånger)

Wildvittra

• -
Problem att ge sprutor till får
« skrivet: 23 dec-13 kl 11:50 »
Vi fick våra baggar kastrerade i fredags vilket jag skrivit om tidigare. Nu är meningen att vi ska ge dem penicillin i en veckas tid för att minimera stelkrampsrisken och detta sker genom injektion i halsmuskeln. Och det är iochmed detta vi har det stora problemet, nämligen att ge fåren sprutorna. För att ge dem sprutan måste vi fånga dem och hålla fast dem vilket resulterat i att båda två blivit rädda för oss, de flyr undan då vi kommer och har börjat "bocka" mot oss som ett hot om att stångas. Det leder såklart till obehag både för människor och djur, de känner väl av att vi är nervösa och blir då ännu mer nervösa själva. Nu har det bara blivit ett stort obehag av det hela, vi kastrerade för att få dem lugna och nu har de pga kampen med sprutorna blivit mer otrygga.  :-\
Pratade med veterinären som sa att det inte finns några alternativ till sprutor, det går inte att ge penicillin till idisslare i tablettform eller pasta. Hon sa att alternativet är att strunta i resterande sprutor för att inte paja relationen helt och hållet och hoppas på att de som de redan fått räcker.
Så nu sitter vi här och funderar, antingen sluta ge sprutorna och lappa ihop relationerna så de litar på oss igen, med risken att de drabbas av stelkramp (vet inte hur vanligt det är?). Eller också fortsätta "plåga" dem med sprutor och riskera att få två baggar som är rädda för oss och börjar stångas i försvar...

Nån idé? Finns det andra sätt man kan förebygga stelkramp på? Såren ser fina ut och verkar läka som de ska.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Problem att ge sprutor till får
« Svar #1 skrivet: 23 dec-13 kl 12:18 »

Går det icke att få veterinären till att ge 1 stelkrampsvaccination till baggarna istället för att ni skal ge flera penicillin injektioner?

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-13 kl 13:10 »
Har ni ingen granne som kan ge sprutorna?

Eller låt mannen göra jobbet. Då finns det en snäll och en farlig i familjen, och det blir lättare att återvinna förtroendet. Vi kör så när det behövs med ett par hästar, de har en annan relation till mig än till min fru.

PantaRei

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 dec-13 kl 14:01 »
Det är vid sånahär tillfällen som det lönar sig att ha lagt ner tid på att träna djuren att stå i grimma. Det viktiga när man fångar in djur är att det går snabbt och att djuren aldrig får en chans att rymma, annars blir alla parter stressade, djuren kämpar för att bli fria och förlorar förtroendet för en. Enklaste sättet att få ett får att hållas stilla (utan att binda upp det) är att lägga ner det. Var absolut lugn själv, placera dig på ena sida av fåret, en medhjälpare kan muta offret med något gott under tiden, så böjer/hukar/ställer du dig på knä sträcker ut händerna och tar tag i motsatt sidas bak- och framben just ovanför kövarna och rycker till snabbt och bestämt (tvekar du fungerar det inte). Fåret hamnar på sida och snabbt håller du frambenen med ena handen och pressar ner huvudet med den andra, det behövs inte mycket kraft men du måste visa att du inte ger dig. Det kan också fungera att ge fåret en burk med något gott och ge sprutan medans det äter, kanske värt att testa det först. I vilket fall sätt tid på att bli vän med dina får igen, det lönar sig alltid. Bara sitt med dem nån timme om dagen, klia dem, prata med dem och ha fickorna fulla med knäckebrödsbitar och morötter.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-13 kl 19:30 »
Sätt dom på rumpan och ge dom sprutan då. Det är det absolut smärtfriaste sättet...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 23 dec-13 kl 22:35 »
Kan inte låta bli att le när jag läser dina rader  ;)
Du skulle ha dom i boxar tills de hade läkt, skrev du i en annan tråd... trodde du att de snällt skulle stå still medans du ger dom sprutor?  Välkommen till verkligheten...än så länge har kastreringen bara medfört obehag för dina baggar.
Får är både smarta , snabba & smidiga och vallhundens råd är det bästa :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #6 skrivet: 24 dec-13 kl 06:20 »
Kan bara hålla med Vallhunden. Ställ dig över på högra sidan och böj dig under magen och ta tag i höger bakben med vänster arm. Höger arm håller framför bogen. Dra bakbenet mot dig och när fåret sätter sig på rumpan tar du tag i frambenen. Luta fåret bakåt så det inte får ner bakbenen i golvet för då blir det rodeo. När jag väl hade gjort det en gång var det busenkelt. jag verkar klövarna så och börjar även klippningen i den positionen.

Stort lycka till!
Envisheten segrar!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Björntorparn

• Närke
« Svar #7 skrivet: 24 dec-13 kl 11:48 »
Hej.
Ni får helt enkelt bita ihop och ge dom sprutorna, gör ni som folk säger tidigare i tråden kommer det att gå bra. Mycket bättre att ni och baggarna har lite obehag nu, än att ni får ta bort dom p.g.a.. komplikationer.
Better safe than sorry. ni kommer garanterat att ångra er om det smyger sig på något vis, och ni inte gjort vad ni kan.

Sen förstör ni ju inte relationen för resten av livet med baggarna, det är tuffa djur, även om dom tycker att det här är obehagligt.

kör hårt och God jul på er alla.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 24 dec-13 kl 19:54 »
Spräkla
Tror jag kan säga mig ha stor erfarenhet av att sterilisera/kastrera flera baggar genom åren också innan det var som idag vanligare.. Jag har också skrivit flera gånger och även visat bilder på sterilisering här på alternativ av mina Gotlanda baggar

Min första fråga är .. Har du vaccinerat mot stelkramp?? Det är viktigt
Man ger grund vaccin på 2 sprutor Nr 1 . 3 - 5 veckor innan och nr 2 samma dag som kastrationen/steriliseringen

Pencillinet är att förebygga infektion i det stora eller det lilla såret.  Det är också lämpligt för läkningen att baggarna rör sig mycket. Själv delar jag aldrig från flocken  men så har jag ju också valt bort att inte kastrera/ sterilisera sådana individer som jag anser ha ett tvetydigt psyke.. Man kan nämligen inte kastrera/sterilisera  en  ^bråkig ^ individ till att bli timid och snäll . Tro mig jag har försökt det med  ;) .. Men du känner ju dina djur bäst
Nu till problemet att ge sprutan

Jag håller med om att har du agerat så som till nu måste du sätta baggen och ge sprutan som flera har skrivit
Men om den inte visar avmattning eller symtom på infektion och såret läker bra så hade jag som även din veterinär säger enligt det du skriver avslutat den behandlingen ni har ju hållit på ett antal dagar.. håll koll på det allmänna tillståndet och temp det bra kan vända fort . Se till att dem är vaccinerade mot stelkramp
Själv har jag aldrig fått stelkramp på mina och då har jag bara grund vaccinerat genom åren

Som också någon skrev så förstör man inget men man måste arbeta att skapa förtroendet igen ..
Om ni blir rädda och baggarna också med att `bocka´mot er till försvar är ni farligt ute

Låt det ta den tid i boxen som behövs för att ni ska kunna fånga in på ett lugnt sätt
  Stort Lycka till ni fixar det här  ;)
                                                        MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 dec-13 kl 00:35 »
Antagligen är det inte tillämpligt på just era baggar, men ibland har jag lyckats med "korsordsmetoden":

Välj en bräda el dyl som baggen kan nå att sträcka huvudet över.
Låt en assistent locka med gott kraftfoder i en liten skål utanför.  Instruera att hålla skålen precis inom räckhåll för baggen, så att denne måste sträcka ut hela tungan för att nå.
Manipulera med skålen så att halsmuskeln exponeras för din nål.
Om nu baggen är av den "lättlurade" sorten, så ägnar han all sin energi åt att försöka nå kraftfodret, och hinner inte lägga så noga märke till vad du har för dig
Var mycket noga med att "aspirera" (suga tillbaka för att kolla att inte spetsen ligger i ett blodkärl) och att trycka in penicillinet sakta.  På så sätt minskar du smärtan.

Det känns inte helt perfekt att sätta en som har ett sår på pungen.

*håller tummarna*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

• -
« Svar #10 skrivet: 02 jan-14 kl 08:43 »
Kan inte låta bli att le när jag läser dina rader  ;)
Du skulle ha dom i boxar tills de hade läkt, skrev du i en annan tråd... trodde du att de snällt skulle stå still medans du ger dom sprutor?  Välkommen till verkligheten...än så länge har kastreringen bara medfört obehag för dina baggar.
Får är både smarta , snabba & smidiga och vallhundens råd är det bästa :)

Varför denna nedlåtande attityd? Jag vände mig hit till forumet för att jag hade problem, känns inte trevligt att mötas med "välkommen till verkligheten" då.

Wildvittra

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jan-14 kl 08:47 »
Spräkla
Tror jag kan säga mig ha stor erfarenhet av att sterilisera/kastrera flera baggar genom åren också innan det var som idag vanligare.. Jag har också skrivit flera gånger och även visat bilder på sterilisering här på alternativ av mina Gotlanda baggar

Min första fråga är .. Har du vaccinerat mot stelkramp?? Det är viktigt
Man ger grund vaccin på 2 sprutor Nr 1 . 3 - 5 veckor innan och nr 2 samma dag som kastrationen/steriliseringen

Pencillinet är att förebygga infektion i det stora eller det lilla såret.  Det är också lämpligt för läkningen att baggarna rör sig mycket. Själv delar jag aldrig från flocken  men så har jag ju också valt bort att inte kastrera/ sterilisera sådana individer som jag anser ha ett tvetydigt psyke.. Man kan nämligen inte kastrera/sterilisera  en  ^bråkig ^ individ till att bli timid och snäll . Tro mig jag har försökt det med  ;) .. Men du känner ju dina djur bäst
Nu till problemet att ge sprutan

Jag håller med om att har du agerat så som till nu måste du sätta baggen och ge sprutan som flera har skrivit
Men om den inte visar avmattning eller symtom på infektion och såret läker bra så hade jag som även din veterinär säger enligt det du skriver avslutat den behandlingen ni har ju hållit på ett antal dagar.. håll koll på det allmänna tillståndet och temp det bra kan vända fort . Se till att dem är vaccinerade mot stelkramp
Själv har jag aldrig fått stelkramp på mina och då har jag bara grund vaccinerat genom åren

Som också någon skrev så förstör man inget men man måste arbeta att skapa förtroendet igen ..
Om ni blir rädda och baggarna också med att `bocka´mot er till försvar är ni farligt ute

Låt det ta den tid i boxen som behövs för att ni ska kunna fånga in på ett lugnt sätt
  Stort Lycka till ni fixar det här  ;)
                                                        MvH Cokett

Tack för ditt långa utförliga svar, och tack för alla andra bra svar också! De vaccinerades inte mot stelkramp, veterinären sa att det räcker med penicillinet... får verkligen hoppas att det stämmer!

Hursomhelst så har allt gått jättebra! Nu går de ihop igen (går ute med tillgång till stallet där de mest går in på kvällarna) och är bästa polare igen, inget bråk alls!  ;D

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 02 jan-14 kl 09:43 »
Varför denna nedlåtande attityd? Jag vände mig hit till forumet för att jag hade problem, känns inte trevligt att mötas med "välkommen till verkligheten" då.

Jag tyckte inte det var nedlåtande. Det blir hur man läser det också. Vad skönt att det gick bra med dina baggar!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-14 kl 21:32 »
Jag skulle hållit baggen ifråga i en mindre box under behandlingen. Om man använder grindar känner han sig mindre ensam. Halsband på honom och koppla honom i ett grimskaft när sprutan skall ges. Bra att vara två. Det går faktiskt ganska snabbt att ge sprutan, baggen rycker till när man sticker in nålen men inte mycket mer. Men grunden är att ha honom begränsad i en box så att du slipper jaga honom.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #14 skrivet: 07 jan-14 kl 21:33 »
Jag skulle hållit baggen ifråga i en mindre box under behandlingen. Om man använder grindar känner han sig mindre ensam. Halsband på honom och koppla honom i ett grimskaft när sprutan skall ges. Bra att vara två. Det går faktiskt ganska snabbt att ge sprutan, baggen rycker till när man sticker in nålen men inte mycket mer. Men grunden är att ha honom begränsad i en box så att du slipper jaga honom. Lycka till!
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-14 kl 22:28 »

Jag är ledsen om du tolkade mitt svar som nedlåtande, det var inte alls det jag menade. Jag har läst vad du skrivit och min reaktion på detta var "Välkommen till verkligheten".
Förstår att du är nybörjare och behöver råd - det behöver vi alla då & då, man kan alltid lära sig nåt nytt.

Jag tycker lite synd om dig, du har haft det tufft med dina horntrånga baggar, vilket du åtgärdat.
Sen fick du kastrera dom för att de stångades - åtgärdat detta med kastrering.
Och så var det problem med sprutorna...
Vem som helst hade gett upp redan vid horntrångheten men du kämpar envist på - en eloge till dig för det.

Och jag har en känsla av du kommer få fler problem med de där baggarna, just för att de kanske inte var de lämpligaste du kunde skaffa. Kan bara önska dig lycka till  :)

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 1 användare
Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser