Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna garn av hundhår  (läst 21206 gånger)

Weasel

• Skåne
SV: Spinna garn av hundhår
« Svar #20 skrivet: 03 jul-14 kl 21:46 »
Oj vad spännande! Har du spunnit kuvasz-garn någon gång?  :) Han fäller alltid, stora högar av 5-10 cm lång päls. Har en kvalitet som inte behöver borstas, så det tovar sig bara i extremfall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Forsnäs Hemman

• Har 5 lantraser & en ätbar, härdig trädgård
    • Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #21 skrivet: 05 jul-14 kl 16:39 »
Hej Weasel.
Nej, just jag har inte spunnit av Kuvaszhår. Men jag vet att det ska fungera utmärk! (Enligt andra spinnerskor).
Spara håret som du borstar av din hund, torrt, mörkt och luftigt.
Men en så stor och ståtlig hund, borde du snabbt få ihop rätt mycket hår. =)
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.
Hemsida: http://forsnashemman.blogspot.se

Weasel

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 05 jul-14 kl 16:44 »
Hej Weasel.
Nej, just jag har inte spunnit av Kuvaszhår. Men jag vet att det ska fungera utmärk! (Enligt andra spinnerskor).
Spara håret som du borstar av din hund, torrt, mörkt och luftigt.
Men en så stor och ståtlig hund, borde du snabbt få ihop rätt mycket hår. =)

Tack! Ska spara i fortsättningen! Storleken är ju klart en fördel om man vill ha hår, inte när man ska dammsuga dock ;D
Återkommer när jag har en rejäl hög!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #23 skrivet: 05 jul-14 kl 20:49 »
Nä, mycket hår blir det med en stor hund!  :)
Känner igen det från när vår familj hade en St. Bernhard.
Men då kanske du äntligen fått en känsla av att det är positivt....med allt hår överallt!  ;D

Återkom gärna, tror det skulle bli ett fantastisk garn av din kuvasz!
« Senast ändrad: 05 jul-14 kl 21:15 av Forsnäs Hemman »
Vi bygger upp en modern gård med respekt för djur, natur och människor. Vi bor i Lappland.
Vi har Lappgetter, Ölandshöns, Blekingeankor, Ölandsgäss&  Gotlandskaniner i genbank. Vi odlar med naturlig dynamik och skapar en ätbar, härdig trädgård.

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 06 jul-14 kl 11:02 »
Jag sparar också. Kommer skicka till dig när det är tillräckligt.
Helt fantastiska garner du gör. Såg fler bilder på din hemsida. Sagolikt
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #25 skrivet: 08 jul-14 kl 08:24 »
Vad roligt att du gillar garnerna på hemsidan!
Du är välkommen med ditt hundhår när du känner att du sparat tillräckligt!  :)

Och fortsätt gärna följa hemsidan: http://hundgarn.blogspot.se/
Jag har ett par spännande projekt på gång som vi kommer börja lägga upp om två inlägg!

Smajsan

• -
« Svar #26 skrivet: 08 jul-14 kl 10:39 »
Tänk att helt plötsligt är det kul att borsta hundarna. Förut la jag håret i påsar för att dom inte skulle flyga runt på hela gården. O då kom jag på att jag själv skulle försöka spinna av det.
Men eftersom jag fortfarande inte har lärt mig spinna så ligger håret där i plastpåsar och skäms  ;)
Men nu blev det kul igen  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #27 skrivet: 08 jul-14 kl 17:24 »
Nu har vi gjort ett inlägg om hår av alla slags långhåriga Spetsar.

Det är ju inte ofta jag får chans att träffa "leverantörerna" av hundhåret jag spinner. De flesta av våra nystan hittar tillbaks till husse/matte med posten, ibland till och med till utlandet.
Men detta gång hade jag turen att matte till två ljuvliga chow chow bodde på orten och jag kunde svänga förbi med garnleveransen. Det gavs även tillfälle till lite porträttfotografering. Ena chowchow-tjejen var helt med på noterna och poserade stiligt med garnet och matte.
Mer bilder och text på: http://hundgarn.blogspot.se/

Weasel

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 13 jul-14 kl 10:58 »
Hittade bara en liten karda anpassad för kanin... men fick av en halv pappkass med fint vitt hår:) Ska få en furminator ikväll, lär bli en del. Ser fram emot ett par Sandor-vantar i framtiden :-*

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 13 jul-14 kl 11:04 »
Jag har en liten karda till min  collie, där man kan trycka ut det som fastnat i den. Lite som vissa vitlökspressar. Ut kommer en behändig liten ruta med färdigkardad ull, bara att dra ut och spinna direkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #30 skrivet: 13 jul-14 kl 11:05 »
Hur är det med pälsdjursallergi? (saliven osv inte själva pälsen) vi har ju en långhårig utekatt (som har mycket underulls ås vad jag förstår borde det funka) men hon bor bara i delar av huset eftersom min man är allergisk och skulle man börja samla skulle det ju inte vara kul om han inte tål resultatet.
Rent teoretiskt känns det som om det skulle funka då man tvättar pälsen vad jag förstår men jag är ju ingen expert alls.

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #31 skrivet: 16 jul-14 kl 13:12 »
Weasel, smart med liten karda. Låter som du kan få ihop till ett par vantar ganska snabbt.=)
Det kan räcka med så lite som 60 gr (liten dammodell med kort skaft) till ca 100 gr för normalstorlek med långt skaft. STORA karl-vantar kanske behöver 10-20 gr till.

Sonja, jag har sett såna kardor nångång. 
Ofta kan man dra av en liknande platta också av vanliga kardor om man lossar håret åt rätt håll, "medhårs" taggarna.
När jag sorterar håret som folk skickar mig, ser jag att det ofta är mängder av såna små hårplattor.

Och det går ju bra att spinna dom plattorna direkt, det har jag gjort ibland. Men numera kardar jag ändå allt hår, först för att jag vill få en något jämnare kvalitet. Men också för att det blir lite mer snabb-spunnet när allt hår kardas parallellt, så jag tjänar in tiden det tar att karda på tiden jag sparar vid spinnandet. =)

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #32 skrivet: 16 jul-14 kl 22:49 »
Hej Rapchic!

Nja, som jag förstått det så ska ordentligt tvättat hund- eller kattgarn inte alls påverka allergiker. Det beror säkert på (som du skriver) att dom ju faktiskt inte är allergiska mot själva håret, utan mot proteinerna som dom sprider, ofta tillsammans med håret. =)

Vi tvättar allt garn vi spinner oerhört noga, i tre olika ekologiska preparat för att ta bort så mycket föroreningar som möjligt. En sak jag vet är att våra kunder inte känner någon särskilt lukt av vårt garn. Det luktar inte "våt hund", vilket borde tala för att vi får bort de allra flesta substanser från garnet. Däremot har jag inte själva provat garn på någon allergiker, men det skulle vara intressant.
Vi skulle kunna köra en liten "test-spinning" och tvättning av bara lite garn om du/mannen sedan är beredd att "allergi-testa garnet", vad säger du?

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #33 skrivet: 17 jul-14 kl 08:56 »
Vissa hundraser ger enfärgat garn. Lika mjukt och varmt som alla hundgarn, men enfärgat.
Denna gång färgade jag några jämthundars enfärgade ljusgrå garn i långa schatteringar. Blått, blågrönt och den naturliga ljusgrå färgen på hundullen.
Mer på: http://hundgarn.blogspot.se/

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #34 skrivet: 21 jul-14 kl 19:48 »
De färgade härvorna av Jämthundsgarn hänger på tork. Se hur fint de matchar himlens färger!

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 21 jul-14 kl 21:20 »
Garnet ser himmelskt ut, Forsnäs  :)!

Vilken spinnrock använder du? Jag köpte en på blocket och tyckte det kändes bra. Men den var inte komplett och tycks svåranvänd även för icke nybörjare. Kanske är den gjord för att spinna lin.

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #36 skrivet: 22 jul-14 kl 11:53 »
Hej Kretsloppan.
Jag har en Ashford Elizabeth. En toppenmodell med kullager som gör att den spinner som vinden!

Nästan alla de gamla svenska spinnrockarna, som man kan hitta på loppis och second hand är gjorda för att spinna både långfibrig ull och lin. Men bara tunt garn, eftersom man sällan stickade utan mest vävde av det garnet. Därför blir dom ganska svåra att hantera för nutidens spinnerskor, som helst spinner tjockare, fluffigt stickgarn av kort, krusig ull (som finullsfårens ull).
Dessutom är ju de allra flesta gamla spinnrockar skeva eller inte kompletta!
Det är väl värt att satsa några tusenlappar på en bra moderna spinnrock, om man gillar att spinna. =)
« Senast ändrad: 22 jul-14 kl 11:59 av Forsnäs Hemman »

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 22 jul-14 kl 13:36 »
Det är väl värt att satsa några tusenlappar på en bra moderna spinnrock, om man gillar att spinna. =)
Jag ska köpa en ny för annars kommer jag ju aldrig kunna lära mig och få veta om jag tycker om att spinna eller inte. Frågan är vilken? Vill ju ha den till Åsenfårens ull (som är av olika typer) och hundarnas ull. Jag lurar på en Kromski Fantasia för att den ska vara lättanvänd för nybörjaren. Vad som är vackert är ju en smaksak men jag har ju en vision av att en spinnrock ska se ut så där som din modell.

Sen är det ju en fördel om den den passar också sedan man blivit (om man nu skulle bli det) mer avancerad i sitt spinnande.

Har du någon erfarenhet av Kromskis spinnrockar?

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #38 skrivet: 22 jul-14 kl 16:27 »
Jag har egentligen väldigt lite erfarenhet av att spinna moderna spinnrockar. Jag köpte min Ashfort Elizabeth, ganska direkt jag visste att jag villa hålla på med detta. Den var av hög kvalitet och såg "traditionell" ut, vilket var viktigt för mig eftersom jag spinner en del på mässor och historiska marknader. =)

Jag har provat denna också: http://www.gudrunsullbod.com/webbutik/spinnrockar/ashford-e-spinner/
En elektrisk "trampfri" spinnrock som min spinn-lärare hade för att hon spann så mycket.
Den är väl extra lätt för en nybörjare, eftersom det är ett moment mindre att hålla reda på, men man lär sig ju ändå. Och för mig, som försöker leva så "låg-energi" som möjligt, kändes det helt fel att spinna på elektricitet.

Som jag har förstått är de flesta av de moderna spinnrockarna ganska lätta att trampa och gjorda för lite tjockare garn, och därmed är dom nog ganska likvärdiga för nybörjare.
Titta runt på det sinnet önskar sig och plånboken tillåter, är mitt råd! Och om du har frågor på särskilda modeller så finns det en Facebookgrupp som heter "spinnare" där det finns många människor som känner till alla möjliga olika spinnrockar!
« Senast ändrad: 23 jul-14 kl 14:50 av Forsnäs Hemman »

Forsnäs Hemman

• Lappland
    • Forsnäs Hemman
« Svar #39 skrivet: 23 jul-14 kl 14:48 »
Nystar upp det färgade Jämthundsgarnet.
Oh, så läckert det ser ut.
Som en blandning av en akvarellmålning och godis!
Nu ska det bli SÅ spännande att se hur det här melerade garnet ser ut uppstickat.
Provbit på väg!
Mer på:http://hundgarn.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser