Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!! Grodor i källaren  (läst 5558 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Hjälp!!! Grodor i källaren
« skrivet: 15 dec-13 kl 16:30 »
Hejsan!!

Jag vet att grodor inte är några husdjur men jag har 2 st som har kommit in under sommaren i källaren. Har inte hjärta att slänga ut dom nu när det är vinter. De verkar som de vaknade till när vi satte på lite värme i källaren.
Jag undrar ska jag ge dom något vatten och eller mat under vintern. Vill ju inte att de ska svälta ihjäl/ törsta ihjäl.

Tacksam för alla svar!!!!
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Xoot

• Gäst
SV: Hjälp!!! Grodor i källaren
« Svar #1 skrivet: 15 dec-13 kl 16:41 »
Tänk på vilken miljö grodorna lever i. :)
Tre spadtag vid min bäck är säkert en jättefin motsvarighet att erbjuda. Som ett förslag.

Exakt föda hade jag annars googlat om du vill vara säker.

hustran

« Svar #2 skrivet: 15 dec-13 kl 17:00 »
Är du säker på att det är grodor? Inte paddor? Paddor klarar sig ganska bra om de får lite fukt och kyla. Tror jag. Lycka till.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-13 kl 08:23 »
Kolla lite på reptil forum och fråga där, eller kolla mer nån herp förening som har koll på svenska djurlivet.
Kan tänka mig att de skulle äta maggots, mask äter både padda och groda tror jag, sen finns det mjölmask att köpa också.

Men som sagt, ta bilder på dem, skicka till nån herp forum/reptil forum och fråga där, de vet nog :)

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 dec-13 kl 08:33 »
Lycka till!
Här sitter en som äääälskar grodor och paddor! De senaste åren har jag haft "stationära" grodor som hjälpt mig vid mina olika odlingsplatser - både ute och inne i växthuset. Underbara varelser som äter mängder med skadeinsekter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-13 kl 09:16 »
Om de är i gott skick så kan du stoppa dem i en bytta, lägga i en blöt trasa och ställa den i ett hörn av källaren där det är strax över nollan. Sedan är det bara att släppa ut dem i vår.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 17 dec-13 kl 15:36 »
Tack för alla svar :D

Jag visste inte att vi hade grodor/paddor i källaren innan jag höjde värmen på elementen, det är därför jag är rädd att de ska svälta/törsta ihjäl. Ska försöka leta efter kameran och ta några kort och skicka in. Ska leta på lite andra sidor också.

Tack igen för alla svar

Carlsson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 dec-13 kl 22:05 »
Hur har det gått? Märker att jag tydligen har ett behov av att att lära mig ta hand om paddor.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 03 okt-14 kl 22:13 »
Glömde att skriva i våras. Vi bar ut båda grodorna/paddorna och satte dom vid våran å som går en liten bit ifrån huset. De hoppade i efter en stund och vi har inte sett eller hört av dom något mer, så vi får väl hoppas att de klarade sig :)

Gunilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare
Mårten Falk, ärt, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser