Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra hönsras för kött?  (läst 13326 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Bra hönsras för kött?
« Svar #20 skrivet: 07 dec-13 kl 19:06 »
Plymouth Rock är väl i så fall klassikern bland kombinationshönsen. de lutar väl lite mer åt kött än ägg och är ju en komponent i broilers. Sen tycker jag inte man bara kan se till köttmängden utan att ta hänsyn till foderförbrukningen!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 07 dec-13 kl 20:33 »
Vägde några tuppar nyss och dom låg på mellan 4 o 5 kg levande,mvh

Xoot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 dec-13 kl 20:36 »
Hos mig har kopparmaranen växt fortare än plymouth rock.
Men när båda är fullvuxna så har plymouth-tuppen mer kött. Inte högre men bredare.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #23 skrivet: 08 dec-13 kl 19:23 »
Köp broilers och föd upp på spannmål och grönbete tror jag det var, och så har du slaktfärdiga djur efter 3 månader :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Xoot

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 dec-13 kl 20:13 »
Det är ju faktiskt fullt möjligt att få fina slaktkroppar från annat än broilers också. :)
Jag har haft broilers men ungtuppar av stora raser ger också godkända mängder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser