Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stimulera ruvlust...  (läst 2788 gånger)

Hosiia

Stimulera ruvlust...
« skrivet: 02 mar-07 kl 12:25 »
Är det någon som har några bra tips på hur man kan stimulera ruvlusten hos hönor? Går det överhuvudtaget?  ???
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Florina

• Gäst
Re:Stimulera ruvlust...
« Svar #1 skrivet: 02 mar-07 kl 13:10 »
Finns kanske ngt att locka med ::) men om jag talar av egna erfarenheter :) så beror det mkt på olika raser, och nu vintertid kan man inte förvänta sig ngt ;D

Till våren så sätter känslorna in på de flesta ;)

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 02 mar-07 kl 14:00 »
Du kan prova med ett djupare och mer skyddat rede.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 mar-07 kl 16:30 »
Jag har ett gäng ruvägg som jag lägger i det största redet. så fort jag lägger dem där så är två hönor där och vill ruva.

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 16:33 »
Jag har funderat på det där med ljus, ökar ruvlusten med ljustimmarna? skulle ett extra lysrör på timer göra nån skillnad??
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Florina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-07 kl 17:05 »
Ja Sia det gör det nog :) istället för att vänta till vårsolen.

Jag har precis haft 2 ligghönor som ruvat fast det varit mörkt o kallt medans de andra väntar på våren ;)

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 02 mar-07 kl 18:12 »
Det man kan göra för att få igång sina hönor att börja ruva är att fejka vår, dvs öka antalet ljustimmar/dygn, öka värmen och sedan lämna ett bra rede fullt med ägg. Sen tror jag inte man kan göra så mycket mer än att hoppas... Ruvlust skiftar väldigt mellan olika raser också. Har man en ras som inte har så stark ruvlust kan man alltid skaffa en eller ett par hönor av en ruvvillig ras som kan ruva istället.  
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Drevern

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-07 kl 22:17 »
Det enda jag vet fungerar är att låta äggen ligga kvar i reddet. Det är också lättare att få till en ruvhöna om redet ligger lite avsides samt skyddat.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-07 kl 00:03 »
Lite värme under redet är nog inte fel.
De drar sig till värmen 8)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser