Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka bebisklæder på stickor nr 4.  (läst 2103 gånger)

Nina W

• Värmland
Sticka bebisklæder på stickor nr 4.
« skrivet: 29 nov-13 kl 08:24 »
Jag gillar inte tunt garn, har før dålig finmotorik før det. Stickar sakta gør jag också och avundas alla snabba. Alla vanliga bebismønster ær før stickor nr 2 -2 1/2. En handarbetsaffær hær i Oslo sa att dom hade ett tjockt, fint, dyrt hæfte på engelska som var før lite tjockare garn. Køte det, 127 kr. Nu har jag stickat en halv rygg och konstanterat att det blev alldeles før brett. Mina nattkollegor som har barn sæger detsamma, alldeles før brett. Jag vet inte hur bred en niomånaders unge ær, men det stod att jag skulle lægga upp 62 maskor. Stickor nr 4. Men jag har inte det garnet som mønstret var gjort før, men kan det ha så stor betydelse? Står ju på det att det ær før stickor nr 4. Jag vill hemskt gærna ge systerdottersonen en julklappstrøja och helst byxor också. Ær det det någon som har ett bra mønster som jag få? Jag har tænkt att trøjan ska ha ett par knappar på varje axel før bebisar gilar ju inte att man drar något trångt øver huvudet. (OM jag hade en trøja i rætt storlek så skulle jag ev klara att rækna ut det, men ær ovan. Och som sagt, eftersom jag stickar sakta så avskyr jag att riva upp.) Tacksam før hjælp.
« Senast ändrad: 29 nov-13 kl 22:19 av Nina W »

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Sticka bebisklæder på stickor nr 4.
« Svar #1 skrivet: 29 nov-13 kl 08:28 »
Du kan googla på "storlekstabell barnkläder" så får du ett hum om hur bred och lång tröjan ska vara  :)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-13 kl 10:05 »
Här finns lite ...
Man kan också välja tjocklek på garn, språk osv ...

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Glömde ju länken 8)
« Senast ändrad: 29 nov-13 kl 11:50 av enetkarin »

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 29 nov-13 kl 10:25 »

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-13 kl 23:14 »
Kolla vilken masktäthet du har på din stickning.
Kolla vilken de har angivit på beskrivningen.

Med deras masktäthet: hur brett blir 62 maskor?
Hur många maskor behöver du för att det ska stämma för deras bredd? (Färre än 62, så långt är jag med.)
Om det finns en storlek med så många maskor angiven på beskrivningen: följ antalet maskor på den. MEN följ antalet cm enligt den storlek du ska ha.

Alltså:
Lägg upp "färre-än-62 maskor".
Sticka så många cm som anges på "rätt storlek" till ärmhålen.
Avmaska så många maskor som den mindre storleken anger.
Fortsätt så många cm som anges på rätt storlek till halsringningen.
Maska av så många maskor för halsen som den mindre storleken anger.

Osv.

Så skulle jag göra.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-13 kl 07:29 »
Jag hittade masktæthet på mønstret och det stæmmer bra med min stickning. Men ændå ær ryggen 35 cm bred och så står det att man ska lægga upp næstan hælften så många maskor till armarna och i så fall får dom en omkrets på 16 cm.... Men bakstycket ska vara ca 25 cm långt och armarna 20 cm långa och det verkar ju stæmma. Konstiga propotioner dom små britterna har
 :D Om jag nu bara visste hur brett bakstycke det behøvs till en niomånaders unge och hur vida armarna ska vara så kan jag nog lita på resten av mønstret. Jag vill inte fråga hans mamma før i så fall blir ju inte trøjan någon øveraskning. Så jag frågar: Hur bred ær en trøja till en niomånaders och dito armomkrets?

Jag skulle i værsta fall kunna rækna om det från ett mønster med tunt garn, men ganska krånglig matte.

Tack till alla som velat hjælpa.

Kolla vilken masktäthet du har på din stickning.
Kolla vilken de har angivit på beskrivningen.

Med deras masktäthet: hur brett blir 62 maskor?
Hur många maskor behöver du för att det ska stämma för deras bredd? (Färre än 62, så långt är jag med.)
Om det finns en storlek med så många maskor angiven på beskrivningen: följ antalet maskor på den. MEN följ antalet cm enligt den storlek du ska ha.

Alltså:
Lägg upp "färre-än-62 maskor".
Sticka så många cm som anges på "rätt storlek" till ärmhålen.
Avmaska så många maskor som den mindre storleken anger.
Fortsätt så många cm som anges på rätt storlek till halsringningen.
Maska av så många maskor för halsen som den mindre storleken anger.

Osv.

Så skulle jag göra.

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-13 kl 07:37 »
Garnstudio på nætet ær bra. Går att justera något mønster dær.

Varg-älva

• Finland
« Svar #7 skrivet: 05 dec-13 kl 18:14 »
Det finns en rolig bok om att sticka kläder av raka stycken, bara i räta maskor: Sticka lätt på nytt sätt av Maj-Britt Engström (1977)

Det finns också en annan: Sticka till babyn: en stickbok i väntans tider av Vanja Djanaieff och Aino Östergren (1982)

I de båda finns diagram i centimeter så kan man anväda vilket garn man vill. De finns ju inte i handeln längre, men borde finnas på bibliotek och antikvariat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser