Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angora kaniner i kina  (läst 7451 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Angora kaniner i kina
« Svar #60 skrivet: 30 nov-13 kl 12:14 »
Jag skulle vilja höra mer om Angora i Sverige. Är det en branch som skulle kunna växa?

Både ja och nej skulle jag vilja säga. Får du inköpare att betala vad det kostar att ta fram angoraull så grattis. Sen är modebranchen nyckfull. Om några år kan det vara helt ute med fluffig angora. Allt går ju i cykler. En angora ger 800g-1 kg ull (om det är ett bra djur) om året. I dag får du knappt en hundring per hekto inkl moms för ullen, om det är klass 1 ull vill säga och den finner du bara på ryggen och en bit ner på sidorna om kaninen. Tror inte ens de stora kedjorna är beredda att betala ens så mkt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Gille

• -
« Svar #61 skrivet: 30 nov-13 kl 12:24 »
Då är det inte de stora kedjorna man ska vända sig till utan de med mindre omsättning och större intresse av kvalitet osv.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 01 dec-13 kl 14:02 »
Ja, dessa hemska kineser.
När arbetskraften i Kina kommer äta lika mycket smärtstillande som arbetskraften i Sverige ska jag sluta köpa kinesiskt, jag lovar.

Maria C S

• Småland
« Svar #63 skrivet: 01 dec-13 kl 15:36 »
Ordföranden i angoraföreningen söker ull varhelst hon kan få tag i bra ull. Så potentialen finns.

http://www.angoraforeningen.se/
http://www.dalboangora.se/

Ett litet tips för dom som nyligen har eller ska skaffa angora är Gunillas Larsholts bok.

Boken: Mitt liv med angorakaninen och dess ull

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #64 skrivet: 01 dec-13 kl 16:19 »
Citera
Sluta att köpa varor som inte är korrekta så långt det går och du orkar. Det finns bättre val av både smink, hud o hår produkter och kläder.
Varför nöja sig med det minsta man kan göra? När jag är bortbjuden på mat kan jag få för mig att läsa på baksidan av nån flaska. INGEN tar av det sen!  >:D
Ja, jag vet jag är skoningslös.
Nej jag har inga skrupler så tillvida.
Nej, jag bryr mig inte om att det blir folksamling runt mej i en affär med kassa grejer.
Ja, visst tycker jag detär kul! Vad trodde du?
Ja, min länk på fejjan la jag in på en del kaninsidor i hela Europa.
Nej jag kände dom inte.

Varför nöja sig med attgöra det minsta man kan?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #65 skrivet: 03 dec-13 kl 22:20 »
Jag kan delvis förstå er frustration över filmen. Ni bör dock känna till lite mera om de fakta som media naturligtvis inte tar upp. Det är ju sensationsnyheter och de säljer!
Faktum är att de preparat (som är godgända) som ges till kaniner och i stor utsträckning till får gör att ullen släpper så den går att plocka bort med händerna. Ett förfarande som inte på något vis plågar kaninen (eller fåret).
Att spänna fast djuret är olämpligt men troligen en tidsbesparing. Den åtgärden skrämmer kaninen ordentligt.
Gösta

Skulle pälsen lossna så lätt skulle ju inte kaninerna vara alldeles röda i huden efteråt. Inte heller skulle de skrika när pälsen rycks loss. Så dessa Kina kaniner har inte fått något sådant preparat.
Jag har sett en film med fastbunden angora som blev klippt med klippmaskin. Den skrek inte alls, minns inte vilket land filmen var ifrån men det verkade vara vanligt att klippa kaninen när den var fastbunden. Så jag tror mera skriken beror på ullryckningen, tänk dig själv att hårets slits loss från din kropp i stora tussar, huden hålls inte ens emot så det blir ju slit i den också.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Nina W

• Värmland
« Svar #66 skrivet: 03 dec-13 kl 23:23 »
-Jag har sett en bild av en kinesisk lastbil med grisar lastade i flera lager på varandra. Alla överlevde inte resan men det gick visst bra att slakta självdöda grisar också bara dom var nydöda... Och angående hundar som flås levande så beror det på att då reser dom ragg och raggen lägger sig inte bara för att hunden dör. På så vis blir pälsen fluffigare. Fler lika vidriga exempel skulle kunna ges...

Kina är inte kända för att behandla sina innevånare väl. Dom i min ålder och äldre minns nog vad som hände på den Himmelska fridens torg i slutet av åttiotalet. En massa studenter blev överkörda av tanks bara för att dom demonstrerade för demokrati. Inget har blivit bättre. Oliktänkande försvinner ofta, ingen vet vart. Och många avrättas eller dör i hemska fängelser. Barnen i skolan pressas jättehårt för att prestera maximalt - nästan ingen tid för lek, usla förhållanden på fabrikerna o s v. Jag undrar om det inte finns ett samband med hur man behandlar folk och djur! Är människovärdet lågt så är djurens värde ännu lägre!

Håning

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 03 dec-13 kl 23:27 »
Hade för mig att det var när dom hängdes upp i stryp snara som pälsen reser sig .

Maria C S

• Småland
« Svar #68 skrivet: 04 dec-13 kl 11:38 »

Kina är inte kända för att behandla sina innevånare väl. Dom i min ålder och äldre minns nog vad som hände på den Himmelska fridens torg i slutet av åttiotalet. En massa studenter blev överkörda av tanks bara för att dom demonstrerade för demokrati. Inget har blivit bättre. Oliktänkande försvinner ofta, ingen vet vart. Och många avrättas eller dör i hemska fängelser. Barnen i skolan pressas jättehårt för att prestera maximalt - nästan ingen tid för lek, usla förhållanden på fabrikerna o s v. Jag undrar om det inte finns ett samband med hur man behandlar folk och djur! Är människovärdet lågt så är djurens värde ännu lägre!

Ja det är tyvärr så varken djur eller människor har stort värde där och det hänger ihop.

John Rambo

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 04 dec-13 kl 11:52 »
Ja är man förbannad håller man nog inte kaninen i handen särskillt ömt.
Förmodligen har kinesen i filmen någon form av press på sig, som till exempel en oväntat hög hyreshöjning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Angorakaniner i Kina
« Svar #70 skrivet: 04 dec-13 kl 22:49 »
Ja det är tyvärr så varken djur eller människor har stort värde där och det hänger ihop.
Ja, visst var det väl Gandhi som sa att Om vi slutar att älska djuren, så slutar vi så småningom att älska även människorna.

Pressen som de anställda utsätts för i filmen har säkert med arbetssituationen att göra.  Förlorar kanske jobbet om de inte gör hundra kaniner per timme eller nåt.

Men att kaninerna skulle skrika av att bli fastbundna tror jag inte på.  En av kaninerna på filmen ser närmast död ut, helt apatisk, och så reser den anställde upp den och börjar riva av ull, och då börjar kaninen skrika.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maria C S

• Småland
« Svar #71 skrivet: 04 dec-13 kl 23:24 »
Ja, visst var det väl Gandhi som sa att Om vi slutar att älska djuren, så slutar vi så småningom att älska även människorna.

Pressen som de anställda utsätts för i filmen har säkert med arbetssituationen att göra.  Förlorar kanske jobbet om de inte gör hundra kaniner per timme eller nåt.

Men att kaninerna skulle skrika av att bli fastbundna tror jag inte på.  En av kaninerna på filmen ser närmast död ut, helt apatisk, och så reser den anställde upp den och börjar riva av ull, och då börjar kaninen skrika.

Ja jag tror det var Gandi !

Ja dom jobbar säkert i accord, men jag vet att kaniner skriker för att dom har döds ångest, troligen tempot och hård hantering, men jag kan tänka mej att det att dom sitter fast kanske kan upplevas som att dom blivit tagna av rovdjur.
Jag fick en gång en kaninunge som föddes hos mej den var född vettskrämd varjegång jag skulle lyfta den så skrek den. Jag gav upp efter 4 månader.
Det är inget ovanligt att kanin ungar skriker när dom är små om man ska exempelvis titta på dom, normal kontroll för att se att alla får mat.

Kaninerna i filmen har inte fått hår lossnings hormon.
Vill påpeka att så vitt jag vet, så finns det ingen i norden som skördar angpraull på det viset.
Dom klipps med sax eller maskin sitter still för dom tycker att det är skönt att bli av med pälsen.
Jag har aldrig hört om någon som bundit upp sin kanin.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #72 skrivet: 04 dec-13 kl 23:43 »
Ja nog går det åt att binda fast kaninen om man skall behandla den sådär. Det är inte bara smärtan att få pälsen bortsliten utan det blir bristningar under skinnet också. Den som slaktat kaniner vet också att det går ganska lätt att slita sönder ett skinn om man inte är varlig, så jag tror nog det blir en del spill. Kombinationen att sitta fast och drabbas av massiv smärta kan få den tuffaste att skrika, och här är det små kaniner det handlar om.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #73 skrivet: 05 dec-13 kl 22:43 »
Ja, och inte sitter en kanin normalt och kastar huvudet fram och tillbaka om den inte har ont?

Under tiden har jag träffat en som hade angorakaniner för många år sedan:

- Men jag klippte dem, slet inte ut ullen sådär.
- Och hur gjorde du, band du fast dem?
- Nej, de var så snälla och tama.  Jag satte dem på ett bord och klippte dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser