Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  loksele till shettis.  (läst 2308 gånger)

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
loksele till shettis.
« skrivet: 27 nov-13 kl 13:53 »
Vi har precis kommit över två lokselar, en 24" och en 26" som vi tänkte prova på våra shettisar. De är märkta med JN Sweden. 1800/st inklusive tömmar och huvudlag. Allt är sprillans nytt. Någon som har erfarenhet av dessa selar? Det känns som ett bra pris, någon som vet vad dessa kostar egentligen?
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

rimfrost

• Småland
SV: loksele till shettis.
« Svar #1 skrivet: 02 dec-13 kl 14:53 »
Följer...
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Månskens bonde

• Västergötland
SV: loksele till shettis.
« Svar #2 skrivet: 08 dec-13 kl 20:40 »
JN Sweden är en grossist främst på trav och har så vitt jag vet ingen egen tillverkning.
Ska du kolla o jämföra pris så tänk på att jämföra likvärdiga produkter.
Ett bra sätt att kolla lädret är att vika en rem dubbelt spricker lädret är det säkert ett Indiskt billigare läder, du kan även titta i hålen och se om lädret är genomfärgat eller bara ytfärgat. Ytfärgat läder används mycket av dom Indiska sadelmakerierna. Men inte allt Indiskt är dåligt dom har mycket bra kvaliter oxå.
Kolla om Bossorna är spikade eller häftade, Spikat är ett gott tecken. Häftade bossor,genomfärgat läder, nackkudde i filt och grova(något kantiga lokträn) så är det troligen ITE som är tillverkare då kan du jämföra på Börjes. Spikade bossor Genomfärgat läder stoppad nackkudde nitat selsmide så är det troligen gjort av sadelmakare. Troligtvis har dom en egen tillverkare i Indien och är dom enda som har just den kvaliten.
Bli inte skrämd av att det troligen är indiskt, 95% av alla bröst selar är därifrån utan att folk vet det, Jag har många gånger hört att "min sele är inte Indisk den är en Pfiff eller Ideal" Ideal ligger i Holland men äger själva fabriken i Indien.Pfiff har olika tillverkare i Indien. Dom kan göra riktigt fina saker beroende på vad köparen vill betala.
Utan dåliga dagar, uppskattar man inte dom bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser