Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Indiska rupeen, varför går den bara ner?  (läst 1222 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Indiska rupeen, varför går den bara ner?
« skrivet: 25 nov-13 kl 21:55 »
På 70-talet när jag första gången var i Indien var 1 rupee 50 svenska öre
sedan var den 25 öre
sedan 20 öre.
Och idag när jag kollar så är den 10,5 öre :o
Kan någon förklara varför?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Indiska rupeen, varför går den bara ner?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-13 kl 21:59 »
Inflation.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #2 skrivet: 25 nov-13 kl 22:01 »
Inflation.
Kan du förklara lite mer ingående.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 25 nov-13 kl 22:08 »
Indien har historiskt sett haft hög inflation.  Vid hög inflation höjs prisnivån och värdet på pengar sjunker.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 26 nov-13 kl 06:40 »
Nu har jag inte satt min fot utanför norden men får känslan av att mycket handel inom landet sker med byteshandeln förutom enkla vardagliga varor så sker det med varor som ädelstenar och guld? Därför blir värdet på valutan lite mer missvisande än vanligt. Eller tänker jag fel?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 nov-13 kl 07:12 »
kan vara så att det är den svenska kronan som är stark,hur är rupiens värde mot dollarn?
det är trots allt den valutan som sätter riktlinjerna. ulf

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 nov-13 kl 07:38 »
2015 går många länder breakeven med tekniktjänster med Kina och Indien, deras storhetstid har nått sin peak. Japan har haft samma resa och efter det 20 års lågkonjunktur.
Eftre finanskriserna kommer det att finnas ett uppdämt behov av varor och tjänster, Kina's och Indiens chans är devalveringar och det är sådant vi börjar se.
När inflation och valutaregleringar har justerats kommer det att bli fart på ekonomin igen. Fördel exportländer som Sverige med stabil ekonomi.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 26 nov-13 kl 08:10 »
På 70-talet när jag första gången var i Indien var 1 rupee 50 svenska öre
sedan var den 25 öre
sedan 20 öre.
Och idag när jag kollar så är den 10,5 öre :o
Kan någon förklara varför?
Förenklat kan man säga att Indiska styret har tryckt upp 15 ggr mer pengar i förhållande till de varor och tjänster som produceras i landet. Det är detta som är inflation, valutan blir uppblåst utan nytt värde.

Nu ska man inte se inflation som något enbart negativt. Tvärtom, i ett land med dåligt utnyttjande av maskiner och kapital (ineffektivt) förloras konkurrenskraften mot omvärlden hela tiden. Med hjälp av inflation är det då lätt att kompensera med att den verkliga lönen sänks om inte lönen (i siffror) går upp i samma takt som inflationen.

Tvärtom när inflation är omöjligt, som i t.ex. Grekland med gemensam valuta, blir det mycket svårare och lönerna behöver sänkas (i siffror) istället för att behålla konkurrensförmågan. Säktna löner skapar större social instabilitet än inflation.

Inflation urholkar däremot besparingar och gynnar lån, så det är inte speciellt hälsosamt för en ekonomi det heller, men det drabbar inte de som inget har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser