Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka tröja  (läst 9757 gånger)

Våmhuskullan

• -
Sticka tröja
« skrivet: 01 mar-07 kl 17:41 »
Jag letar som en galning efter ett mönster på en stickad tröja. En enkel rak variant med sprund i halsen där man kan ha 2 snören att knyta igen om man har lust.
Och egentligen borde jag väl kunna räka nu själv med milimeterpapper hur den ska stickas men det är ju lite tidskrävande att sticka och om jag sen räknat fel...och tröjan inte passar (skulla vara typiskt mig  :o)
Har någon något bra tips på var jag kan hitta en sånt mönster?
Drops som har flest har inte någon sådan variant.
(om någon minns de vita tröjorna med några blå och röda ränder på och en virkad kant runt...70 tal? så är det ungefär den modellen!)
Den kommer att ha stickfasthet ca 12m=10 cm..

och när jag ändå frågar så tänkte jag ha ett entråds grovt spunnet ullgarn (resultatet påminner om lovika fast med struktur) och är det någon risk att tröjan drar åt ena hållet då det är bara en tråd??? alltså kan tröjan bli sned ?

Marieberg

• Gäst
Re:Sticka tröja
« Svar #1 skrivet: 01 mar-07 kl 18:47 »
Menar du en sån här...?
Jag vet inte var på nätet man kan hitta mönstret på en så´n tröja, men i en annan tråd ("Skapat i textil - FOTOTRÅD") på sidan 5, så talas det lite om denna tröja. Annan har stickat ett snyggt exemplar i grå bakgrundsfärg. Sjä§lv har jag hittat ett mönster på denna tröja i boken "Fiskartröjor" av Uuve Snidare, kanske kan du låna hem denna bok via biblioteket?

Själv stickar jag aldrig efter mönster. Jag hämtar idéer och inspiration och grova mått, men eftersom ja stickar väldigt hårt så stämmer mitt sticksätt sällan med beskrivningarna, trots att jag varierar stickornas grovlek. Jag mäter och improviserar, repar upp och repar upp tills jag är nöjd.
Min stickning borde kunna effektiviseras...

Fotot nedan hittade jag på: http://www.blocket.se/vi/8584752.htm?ca=11_s
« Senast ändrad: 01 mar-07 kl 18:49 av Ior »

Hagen

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-07 kl 19:39 »
Har mönster på pippi tröja i vuxen storlek om det är av intr.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 07 mar-07 kl 22:01 »
helt otroligt! Precis den tröjan jag tänkte på! Jag ska kolla efter den boken på biblioteket! Alltid inspererande kolla i böcker efter ideer...
Jag brukar också oftast bara följa mönster lite grovt, eller räkna ut själv men då till mindre saker. men ibland har jag en bild (i huvet)hur jag vill ha det och då kan det vara bra att ha ett grundmönster i ungefärlig stickfasthet att luta sig mot. Och modellen på just den där tröjan gillar jag, den e så enkel och lätt att variera med olika färger och tekniker.
Skulle du Hagen vara intresserad av att sälja ditt mönster till mig och skicka det via posten? och varför kallar du det pippitröja...fast jag kanske e för gammal för att minnas pippi i en sån :-)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 07 mar-07 kl 22:08 »
Pippi hade en sådan tröja, helt sant. Men egentligen är det en tröja som stickades på Gotland, av och till bondfolket där. Gotlandströja säger jag. Jag har stickat en till mig själv och en till min brorson. Mycket varm och gosig, och ser trevlig ut dessutom! Blir vansinnigt fin om man har grå bottenfärg, så som annan har gjort, bild i denna tråd:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=60;action=display;threadid=14189;start=60
Höns, stickning och pelargoner

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 22:20 »
ja det var väldigt snyggt!!!!

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #6 skrivet: 08 mar-07 kl 09:11 »
Den tröjan var jättesnygg! Jag är också intresserad av mönster... :)
/Lili

annan

« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 14:10 »
ja visst är min grå fiskartröja fin!
« Senast ändrad: 08 mar-07 kl 14:11 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 08 mar-07 kl 19:11 »
Har mönster på pippi tröja i vuxen storlek om det är av intr.

Här finns det mönsterintresse...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 11 mar-07 kl 15:06 »
jag hitta inte boken på biblioteket...skulle man kunna få köpa en kopia på mönstert kanske ?  ::)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 15 apr-07 kl 00:59 »
Hej! Jag hittade mönstret på loppis för några veckor sedan, en sån vanlig stickbeskrivning med olika storlekar! Vill du jag kopierar och skickar till dig? Är tyvärr ruskigt oteknisk och saknar scanner osv.

maila i så fall din adress till carmagina@rediffmail.com

Vänliga hälsningar Lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 15 apr-07 kl 10:24 »
Vad gulligt... tack för erbjudandet!men det har löst sig.
Jag har fått mönster av Hagen här för en tid och väntar bara in rätt garn :-)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #12 skrivet: 19 apr-07 kl 12:27 »

hm.. heter den inte islandströja? :S jobbade på en garnaffär förut å då kallades des oftast så.
anyway,
kolla in drops på mönster. en super sajt!

http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

bara å skriva ut å hänge sig åt stickorna å garnet :P

Mvh/M
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 19 apr-07 kl 12:32 »
 ;D ja garnstudio är det inte många som slår i mönstersortimente!
dock hade de inte just det mönstret...men jag har ju fått det av en vänlig själ här...

Marieberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 okt-07 kl 14:43 »
Jag har hittat ännu ett mönster på "Pippitröjan"!

kolla här

;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 14 okt-07 kl 10:45 »
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser