Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*  (läst 13557 gånger)

Ifyouseehersayhello

• Halland
SV: Drömmen om drömmen eller "hur fan har ni råd" *LÅNGT!!!*
« Svar #20 skrivet: 23 nov-13 kl 20:10 »
Inte alls.

Jo, visst behöver det till pengar, men ju mindre fasta kostnader, ju mindre pengar behövs det. Nej, det var snarare stor gård-grejet, med alla djur och grejer, jag undrade om.

Då missförstod jag dig.
Och några storfräsarbönner har inte heller jag i mitt släktträd.

Däremot tror jag att jag är lite barn av min tid vad gäller materialism och överflöd även om jag vuxit upp med synnerligen klokt föräldraskap och utan materiellt överflöd. Och har man börjat vänja sig vid saker är det svårt att skala av dem. Tror många drömmer om det lilla pittoreska torpet med vedspis men när de väl sitter där en kall januarikväll och fryser arslet av sig o mörkret anfaller utifrån längtar lätt tillbaka till sitt instagramkonto och Idol på TV.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 nov-13 kl 20:24 »
Fåren kräver en del bete men man kan arrendera sådant i framtiden när man är redo. Det brukar finnas mark som man kan få använda gratis till och med, eftersom den håller på att växa igen och ägaren vill hålla den öppen. Men det är klart att man är beroende av andra människor då och det är sällan optimalt.

Så gör de flesta hästfolk här. Gjorde också så. Vinterboendet hemma och betet på annans mark. Går väl lika bra med andra djur liksom. Kniper det, så äter man upp hästen och säger upp arrendet och har inget stort banklån, som ändå måste betalas.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 nov-13 kl 20:29 »
Däremot tror jag att jag är lite barn av min tid vad gäller materialism och överflöd även om jag vuxit upp med synnerligen klokt föräldraskap och utan materiellt överflöd. Och har man börjat vänja sig vid saker är det svårt att skala av dem. Tror många drömmer om det lilla pittoreska torpet med vedspis men när de väl sitter där en kall januarikväll och fryser arslet av sig o mörkret anfaller utifrån längtar lätt tillbaka till sitt instagramkonto och Idol på TV.
Där har vi problemet med att få råd, man måste lyckas släppa sin materialism. Det finns mycket pengar att spara där, men måste klara av att sluta jämföra sina ägodelar med andra, annars kommer man känna sig fattig och miserabel trots att man inte är det

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #23 skrivet: 23 nov-13 kl 20:35 »

fattig och miserabel är man aldrig på landet

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 nov-13 kl 20:40 »
Då missförstod jag dig.
Och några storfräsarbönner har inte heller jag i mitt släktträd.

Fryser man vid vedspisen, så behöver man hugga ved, eller greja med byggnaden och har inte tid med Idolprogram. Är det för mörkt att greja, så tänd en lampa eller två.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 23 nov-13 kl 21:05 »
Citera
Fryser man vid vedspisen, så behöver man hugga ved

Så sant, så sant ;D Eller åtminstone gå ut och hämta lite

Ifyouseehersayhello

• Halland
« Svar #26 skrivet: 23 nov-13 kl 21:21 »
Så sant, så sant ;D Eller åtminstone gå ut och hämta lite

... och hade man tillbringat lite mindre tid vid alternativ.nu så hade nog vedkorgen varit full redan och springorna i väggen tätade.

Men men... nu var det ju inte generation curling det hela handlade om. Reflekterade bara över att det kan finnas vissa bekvämlighetstendenser hos mig själv som jag måste lära mig av med om jag verkligen vill uppnå min dröm och kunna njuta av den utan att sakna något. Ett första steg till ett liv utan allt för mycket materiell bundenhet börjar väl vid upptäckten av beroendet.

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 23 nov-13 kl 21:34 »
Ser att det står Halland som boplats och där har man ju problemet att man konkurrerar med alla karriärmänniskor som vill ha en hästgård. Även gamla nedslitna torp benämns som "framtida hästgård" och så blir genast priset x1,5.

In i skogarna mot småland kanske finns bättre möjlighet att hitta nått som man kan betala handpenningen på?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #28 skrivet: 23 nov-13 kl 21:46 »
... och hade man tillbringat lite mindre tid vid alternativ.nu så hade nog vedkorgen varit full redan och springorna i väggen tätade.

Men men... nu var det ju inte generation curling det hela handlade om. Reflekterade bara över att det kan finnas vissa bekvämlighetstendenser hos mig själv som jag måste lära mig av med om jag verkligen vill uppnå min dröm och kunna njuta av den utan att sakna något. Ett första steg till ett liv utan allt för mycket materiell bundenhet börjar väl vid upptäckten av beroendet.

Då kan jag tipsa om lindrev...   Underbart material som tätar springor skitfint.   Sedan på med en tapet eller lumppapp som du målar med äggoljetempera. Det är inga stora kostnader på sånt..  och ett vindtätt rum höjer temperaturen enormt.
För att kunna med en liten kassa så måste man hitta kreativa lösningar på de problem som uppstår.
OCh prylar det behöver man men inte så många alla gånger.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #29 skrivet: 23 nov-13 kl 21:59 »
Jag började med att hyra ett pittoreskt hus på landet men det var ju alldeles för dyrt.

Så jag köpte ett eget litet (60m2) hus istället. Det hade använts som sommarstuga och hade inte riktigt modern standard. Det var fult (eternitfasad), det låg inte enskilt (istället utmed byvägen), var enkel standard (inget varmvatten kopplat till köket) och mer än 1 timmes bilresa från storstadsområde.

Jag hade kunnat kliva ur ekorrhjulet efter något år om jag sålt bilen och det var precis då jag registrerade mig på alternativ. Jag hade drömmen. Nu gjorde jag ändå inte så av lite olika skäl men när jag sedan flyttade efter 5 år hade jag med ett bra insatskapital.

hans

• Dalsland
« Svar #30 skrivet: 23 nov-13 kl 22:01 »
ett förslag är ju att sälj allt du har och flytta till nord Norge ett par år och sedan kanske du kan köpa den där gården och hästen och allt.Ganska dramatiskt men det är nog bara så att skall man köpa en mindre gård för en miljon eller så, dika dom eftersatta åkrarna bygga stall renovera ladugården och bygga maskinhall,köpa sig en ........eller två bra traktorer med redskap.......flämt,flämt köpa hästoch höns,ankor.får,....ja just det inreda ladugården för djuren och renovera det där huset man skall bo i....redskap till hästen också så måste man helt enkelt ha en eller flera rika släktingar i amerika och dom bör gå bort i tätt följd och helst nu för det är ju nu du behöver pengarna.Jag tror inte att det funkar att leva som du gör det läcker helt enkelt för mycket pengar.Med det menar jag att det är jättesvårt att spara till det du vill (har försökt i 30år) och jag tror det kvittar vilken budget du gör under dina nuvarande förhållande Nix antingen lev billigt löneslava utav helvete här eller i Norge så har du pengar att sätta in i din dröm kanske ett torp i hyggligt bra skick och en billig nästan ny bil och en höna eller två och skulle det inte fungera kan du ju alltid dra till Nord Norge löneslava utav..........

olof

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 23 nov-13 kl 22:04 »
...Men inte desto mindre sant INGA djur större än kalkoner!
Stora djur, stora räkningar. Små djur, små räkningar. Bli biodlare  ;)

melongurka

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 23 nov-13 kl 22:04 »
Olof vår eternit anser vi vara snygg och besparar oss en massa tid då vi slipper måla,är underhållsfritt och billigt.

olof

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 23 nov-13 kl 22:18 »
Olof vår eternit anser vi vara snygg och besparar oss en massa tid då vi slipper måla,är underhållsfritt och billigt.
Ja det har onekligen vissa fördelar! Och är man inne i huset och tittar ut så ser man det inte och kan istället titta på grannarnas pittoreska röda stugor  ;)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #34 skrivet: 23 nov-13 kl 22:56 »
Vilka här är egentligen hårdnackade "självhushållare"? (Ingen alls, möjligtvis, eftersom man då varken borde ha el eller internet)

Det finns några få, naturligtvis ännu färre utan el, men några som försöker försörja sig på egna gården. Må den sen vara 0,5 eller 50 hektar.

I själva andemeningen med ordet självhushållare ingår att göra allt själv och att nöja sig med det man kan åstadkomma, vare sig det är perfekt eller inte.
Utvecklingen där "stadsbor" köper en gård på landet för stora pengar och pendlar till arbetet i staden gör situationen svårare för de som vill försörja sig på gården, då det inte är gårdens (det kan lika gärna stå torpet här ska påpekas) inkomster som bär kostnaderna.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Det har t
« Svar #35 skrivet: 24 nov-13 kl 00:22 »
Stora djur, stora räkningar. Små djur, små räkningar. Bli biodlare  ;)
  ;D DEN måste jag ju bara få [Gilla]

För övrigt är eternit ett innihälvitta bra material som går att måla i vilken färg man vill. Silikat-färg håller en evighet eller två!

Sortera bort alla annonser med "Hästgård i.  Några meter vitt trästaket eller en hop hästaremsor på spretiga plastpinnar höjer inte bruksvärdet. Sen kan du kolla delar av östra Småland. Det kan skilja mycke på priserna, även i tätorter med bara en mils avstånd. Värmland kan också va bra ur odlingssynpunkt kontra pris. Gratis mark finns lite överallt.

Det bör finnas något sätt att tjäna nån krona också. Kolla hur det ser ut med "obekväma" jobb inom rimligt avstånd. Och ska du starta eget så för Bövfelen, överskatta inte turismen! Det har för många gjort innan dej.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 24 nov-13 kl 07:12 »
Jag tänker att önskan om att äga en gård och leva på den var vad som drev folk att resa över Atlanten och in i vildmarken med ungarna på kärra, utan en aning hur man ska överleva vintern. Dom fick riskera allt, även barnens liv, och slåss mot indianer. Andra flyttade norrut, bröt mark i inlandet och fick vänta i generationer på att vägnätet skulle komma.

Alla vet såklart att livet var hårdare förr men det tål att tänkas på att själva idén att vem som helst faktiskt kan köpa en gård är ganska sentida. Det är inte dyrt, vi är bara lata.

Vi flyttade ut för ett och ett halvt år sedan. Området valde vi för att det ligger nära Norge och storpengen, har järnväg men ändå är glesbefolkat. Vi är båda yrkesfolk så vi arbetar och drar in pengar för att stabilisera ekonomin (tog lån på 900k för 3ha med lada och magasin). Nu fyller vi på med djur allteftersom ekonomin och livsstilen tillåter. Fyller även på med fler barn. Jag tror på en långsiktig omställning om man inte vill riskera att allt går åt helvete. Du är fortfarande ung så skaffa dig en bra utbildning om du inte har en. Bli en person som behövs i det samhälle där du vill bo.

Personligen tror jag vi alla kommer få en läxa i självförsörjning inom en tioårsperiod, vare sig vi vill eller ej.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Lise

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 24 nov-13 kl 08:53 »
Vägen har varit en liten slingrig stig och den har bytt ritning några gångar, andra mål och prioriteringar har varit viktigare i perioder än självförsörjning och nej jag/vi är inte alls några hardcoresjälvförsörjare.

Det viktigaste när jag tittar i bakspegeln har varit principen: undvika lån så långt det går och ta inga lån som inte går att betala tillbaka inom överskålig tid.

Började med att inte ta några studielån. Klarade mig på studiebidraget + sommarjobb.  Var inte alltid kul.  Första gården/torpet köptes för 300 000 med pengar som exet hade på banken för att han såld en lägenhet i storstan han hade haft innan (då han lönejobbade x antal år).  Men sen när torpet var renoverat, odlingarna frodades o.s.v. blev det separation. Flyttade därifrån utan lån och utan pengar. men hade ett skapligt välbetald tillsvidareanställning/akademikerjobb på heltid och banken ville gärna låna mig 1 miljon. Men jag köpte mig ett ställe för 400 000. Lånade hela beloppet. Amorterade 8000/månad i början. Senare träffade jag min nuvarande man som köpte in sig i fastigheten med pengar han hade på banken från försäljning av hans förra hus och sen var vi skuldfria.

Vi kan tillsammans en massa praktiskt som innebär att vi mycket sällan behövt hantverkare. D.v.s. lagar bilarna, renoverar huset, drar rör,el, bygger solvärmefångare o.s.v.  Värmer huset med ved + sol och mannen hugger veden i grannars skog mot att göra jobbet (gratis ved för arbete). Och vi odlar, har höns mm.

Inga lån och låga kostnader innebär mindre behov av att tjäna pengar.  Vi arbetar därför halvtid båda två numera. Har egna företag vid sidan om (energi-uppfinnare och konsthantverkare) och funderar båda på att ev dumpa våra anställningar. Vi skulle klarar oss på mindre pengar än det vi nu har från våra två halvtidslöner. Vi kan både äta Västerbottenost och åka på semester ibland också.  Men jobben har annan betydelse än bara inkomst. T.ex. trevliga kollegor, stimulerande arbetsuppgifter och omväxling, så det är dubbelt de där funderingar om att bli mer "hardcore".

Broberg

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 24 nov-13 kl 12:00 »
Och stor mark är en sak, men stora byggnader en annan. Det blir man varse om vid underhåll och renoveringar. Även billig rödfärg, blir dyrt, när det ska målas gigantiska ladugårdar och takbyten på dessa, ska vi inte tala om.. Eller om det behöver saneras mot husbock, panelas om eller nåt.
Sorgligt är det att se alla ekonomibyggnader, som står och förfaller.

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 nov-13 kl 12:44 »
Och stor mark är en sak, men stora byggnader en annan. Det blir man varse om vid underhåll och renoveringar. Även billig rödfärg, blir dyrt, när det ska målas gigantiska ladugårdar och takbyten på dessa, ska vi inte tala om.. Eller om det behöver saneras mot husbock, panelas om eller nåt.
Sorgligt är det att se alla ekonomibyggnader, som står och förfaller.
Att köpa rödfärg är väll en sak, den finns för 99kr/10l. Men att pensla ut den över en hel ladugård, det är inget litet jobb  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser