Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan ge smak på äggen??  (läst 21958 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vad kan ge smak på äggen??
« Svar #20 skrivet: 20 sep-08 kl 10:32 »
Tror det skrivits förut   :-[ men det är bra att veta (tycker jag som inte gillar fisksmak)

Man ska inte ge brunäggs värpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 20 sep-08 kl 19:55 »
Där ser man och jag som endast har hört om raps......finns det fler saker som man inte ska ge så "fram med det bums" Tack! // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 21 sep-08 kl 09:11 »
Vad mycket man får lära sig här.
Visste inte  det här med grönkål.
Hedemorahöns

Sally

« Svar #23 skrivet: 21 sep-08 kl 20:34 »
Ja, där ser man...ska jag genast förmedla till mina brunvärpande frigående höns (med fri tillgång till grönkålslandet)! Tror ni de bryr sig om vad jag säger  ;D?

Sally
Går det...så går det!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 21 sep-08 kl 21:35 »
Vart räknas de höns som lägger beiga ägg då? Som blomme t ex? Är de brunvärpare eller inte, var går i så fall gränsen?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #25 skrivet: 21 sep-08 kl 22:25 »
Förlåt lite OT...

Brunäggsvärpande hönor?! Varför är det skillnad på dem och andra? Nybörjare som ni märker... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 22 sep-08 kl 09:11 »
Förlåt lite OT...

Brunäggsvärpande hönor?! Varför är det skillnad på dem och andra? Nybörjare som ni märker... =)

Nybörjare är/var vi alla en gång, känner mig än som en nybörjare i många fall... Men det här har jag hört talas om iaf. Tydligen saknar hönor som lägger bruna ägg någon gen (eller hur det var) för att bryta ner ett ämne som heter sinapin som finns i bland annat raps och kålväxter det ämnet fälls ut i ägget som en, visserligen ofarlig, men kanske otrevlig fisksmak. Hur det nu kan bli fisk av det hela...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Torry

« Svar #27 skrivet: 22 sep-08 kl 22:02 »
Mina höns får alltid grönkål på vintern men jag har aldrig märkt att äggen smakar fisk, dom lägger från chokladbruna (maran) till ljusbruna (kochin och blandraser). Det är väl bara att prova går det så går det om inte får du väl äta själv eller ge den till nån behövande vitäggshönsägare  ;D
//Torry

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 23 sep-08 kl 16:20 »
Hur är det med s k prydnadskål då? Jag köpte några stycken och gjorde fina arrangemang med ljung och lite annat och ställde framför förstubron hemma.

I dag såg jag att prydnadskålen var helt aväten... måste vara hönorna, de går ju löst hela tiden och hålls gärna framme vid förstubron, hopp om att matte ska komma ut med något gott...

Prosit

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 26 sep-08 kl 19:23 »
Hmm

Ni med Hedemorahöns, kan ni ge era grönkål utan att få fisksmak på äggen??? Här står jag med ett helt land  Grönkål och "f.bannar" den rekommendationen :-(
Ingenstans har jag läst att kål ska ge fisksmak utan här på Alternativ så står det ju att även vitkål ska vara ett bra vinterfoder.

Där ser man, tänker I-K
Ja, det går bra men jag ger fisk också.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 07 okt-08 kl 00:46 »
Kålrot kan ge dålig smak på äggen  :-\
så vill man försöka uppnå det på brunvärparna  så "ska" man ge kålrot...  8)
« Senast ändrad: 10 okt-08 kl 17:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 07 okt-08 kl 09:18 »
Vad mycket som ger dålig smak ???
Hedemorahöns

Tindranu

• Småland
« Svar #32 skrivet: 07 okt-08 kl 09:49 »
Mina pausar i äggläggandet nu så ett litet kålrotshuvud kan inte va så farligt.
Inte det godaste de ätit dock, bröd och majs är fortfarande favoriter!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 okt-08 kl 11:31 »
Vad mycket som ger dålig smak ???

Sinapin. Det är samma ämne som ger fisksmak om (brunvärpande) höns äter raps.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #34 skrivet: 08 okt-08 kl 19:31 »
Rovor gallrades och växte till sig på fälten när jag var barn. Dessa utfodrades alla djuren med som extra tillskott under vintern. Något mildare i smaken än kålrot är de, men inte så värst.

Ingen dog mig veterligen och hönsens ägg var goá ( vit leghorn förstås ;-)

MVH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 10 okt-08 kl 17:05 »
En av fördelarna med vita ägg värpare  :)
att dom kan äta mycket, utan risk att få dålig smak på äggen.

chili

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 11 okt-08 kl 15:17 »
Funkar isbar och arucana på samma sätt som vita eller bruna höns i detta avseende?

/chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #37 skrivet: 28 okt-08 kl 16:43 »
Att hänga in en kålrot i hönshuset på vintern eller spika upp den på väggen har man gjort i alla tider. Hönsena uppskattar det, dom värper ändå inga ägg som kan ta smak. Och inga höns är varken uppblåsta eller har mött kålrotsdöden, här hemma :-)

Att andra djur, med olika matsmältningsorgan kan ta skada av olika födoämnen eller om man inte tillvänjer dom. Det är något helt annat. En kanin är en kanin, en höna är en höna.

ledup

« Svar #38 skrivet: 29 okt-08 kl 12:03 »
Kålrot är en ROTFRUKT, inte kål!!! Alltså släkt med morötter som är otroligt ofarliga...Kålrotens c-vitaminhalt är fantastiskt hög och är därför jättebra att utfodra marsvin med om man inte skall äta dessa.
Kan ingen pröva och se om det blir smak av kålrot på ägg och kött , bara som ett litet experiment eller har någon redan belägg för detta påstående?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #39 skrivet: 29 okt-08 kl 19:22 »

Fel! Kålrot  är visst en kålväxt, även om det är en rot. Kålväxter tillhör familjen korsblommiga, liksom t.ex raps och rrädisa.
Morot tillhör familjen flockblommiga, liksom hundkex och dill.
Jag använder de svenska namnen, för jag tror inte de heter crucifere och umbellifere längre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser