Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för självhushåll i hägn/box/storbur. Funkar det bra?  (läst 11361 gånger)

Charlotte

• -
Elnäten är dyra, men tar man in dom på vintern håller dom många år :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

John Rambo

• Gäst
Här hänger det med, både det ena och det andra och lite läpp.
Ja, att parasiterna går hårdare åt kött och mjölkproducerande kaniner låter rimligt.

Man känner sig nästan lite exklusiv som tänkt äta kanin till jul.
Kommer släkt snart som haft kanin från förr i tiden, ska passa på att fråga om burstorlekar, foder och annat.

Kanin-Eva

• Dalarna
Elnäten är dyra, men tar man in dom på vintern håller dom många år :)

Var har du köpt näten? Har sett att de har på Högberga men det finns kanske bättre ställen?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Charlotte

• -
Jag köpte mina här:
http://www.nimaab.se/se/search.php
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
Det mest ekonomiska är väl annars, att ge tusan i att ha djur utan istället köpa broilers i affären...

Jag tror med på det där med flyttbara nät och sen rejäla boxar över vintern. Dra fram så många djur man ska över sommaren och slakta av på hösten, så blir det inte lika många att ha inne heller.

John Rambo

• Gäst
Detta med att broilers är så billiga i affären, visar på att något inte är som det borde vara.
Inte nödvändigtvis att broilers blir behandlade illa eller så, men dom måste få tag på sjukt billigt käk någonstans, som inte andra får tag på, eller något liknande.
Hur som helst bör och är kaninkött i hägn billigare, om man gör på rätt sätt.
Men det är det som är det svåra.
Många det här, men så ser språket ut.

Som redan nämt, bör man sikta på färre kaniner över vintern, och undvika höstkullar.
Samtidigt krävs någon form av organisation mellan kaninodlare, säg att man behöver enhingst till betäckning av någon hona för att förhindra inavel och sådant.
Kanske inte alltid är billigast att förvara den själv.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 14:20 av John Rambo »

Broberg

• Gäst
Hur som helst bör och är kaninkött i hägn billigare, om man gör på rätt sätt.

När farsan var liten, så kände han en gubbe, som hade ett stort hägn bara och så fick kaninerna klara sig där. De var nog billiga.

John Rambo

• Gäst
Så är det detdär med avel.
Hur länge fungerar det att köra en hane på tio honor?
Vilket betyder, men jag kan ha fel, att all avkomma alltid ska gå till kött, de duger ej till avel, på grund av inavelsrisken, vilket i sin tur ger svaga djur.
Hur löser man detta problem?

Pentti Linkola.

Har hört vissa håller kaniner under jord i tunnelsystem.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 14:31 av John Rambo »

Broberg

• Gäst

Det låter inte snällt.

Gille

• -
Så är det detdär med avel.
Hur länge fungerar det att köra en hane på tio honor?
Vilket betyder, men jag kan ha fel, att all avkomma alltid ska gå till kött, de duger ej till avel, på grund av inavelsrisken, vilket i sin tur ger svaga djur.
Hur löser man detta problem?

Pentti Linkola.

Avkommorna går visst ha i avel. Inavel är inte särskilt skadligt om man har det under kontroll. Är alla honorna systrar o släkt med din avelshane, blir det kanske snart problem. Men är de obesläktade kan du spara djur och byta då och då med andra uppfödare.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
Jaha, jag som hört att inavelsdjur växer sämre och blir lättare sjuka.
I och för sig isolerar man gener på det sättet när man tar fram en ny ras, men sedan gör man rasen frisk genom tillsättning av nya gener.
Man kanske kunde få fram en kaninras stor som en häst att rida på, han hade nog fått upp en jäkla fart.
För sådan där utväxling finns ingen häst som har.
Oj, ursäkta OT, jag trodde det var min tråd.
Hästen har en gång i tiden varit liten som en kanin.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 17:37 av John Rambo »

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
Då borde alla vildkaniner se ut som belgiska jättar, men det gör dom inte.
Eftersom dom starkaste överlever.
Enda förklaringen jag kommer på just nu är att de svaga kaninhanarna smyger till starkhonan i mitten av kolonin.
Eller, vad som är mer troligt, att svaghonorna som är fler till antalet ger sig till starkhanen i mitten.
I och med att det alltid finns fler små än stora kaniner (tydligen) i en koloni.

Nej, det stämmer inte. I naturen är det inte de största och starkaste som överlever. Utan de bäst anpassade. Annars skulle ju alla djur vara stora som elefanter efter några generationer.

Det är som sagt de bäst anpassade som överlever. De som är bäst på att hitta föda, undvika rovdjur och fortplanta sig. Ibland kan det vara en fördel att vara stor, ibland en nackdel. I allmänhet finns en stabiliserande selektion (olika omvärldsfaktorer som påverkar överlevnad och fortplantningsframgång) där individer får en nackdel om de är större, och även om de är mindre.

Och ja, kaninhannarna är bara intresserade av att fortplanta sig. Att få så mycket överlevande avkomma som möjligt.

tessg

• -
Jag har tråkig erfarenhet av att ha kaninerna i boxar, jag blev av med två dygnsgamla kullar, förmodligen råttor som varit framme. Innan kaninerna får flytta ut i boxarna igen skall jag råttsäkra dem, med tak mm.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Broberg

• Gäst
Jag har tråkig erfarenhet av att ha kaninerna i boxar, jag blev av med två dygnsgamla kullar, förmodligen råttor som varit framme. Innan kaninerna får flytta ut i boxarna igen skall jag råttsäkra dem, med tak mm.

Ibland får morsorna nåt spel och äter upp ungarna.

tessg

• -
Jo, jag vet, men mina två honor som gick i boxar intill varandra blev av med sina kullar, den ena kullen ena dagen och den andra kullen dagen efter. Den ena kaninen hade fått två kullar innan, den andra en. Inga förstföderskor, och sannolikheten att båda skulle bli knäppa samtidigt...?
Dessutom: på dag tre låg den ena honan död...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

tinaw

• Gäst
Jag har mina honor i en stor utehage, ca 250 m2. Inga problem vare sig med osämja, grävande eller rymlingar. Det är gotlandskaniner och mellerudskaniner. Däremot gillar de att springa, hoppa och leka. Och att ligga i en hög och slicka varann i ansiktet. Ang hannar i hägnet har vi varierande erfarenheter. Vissa hannar fattar när tjejerna inte vill bli parade. Andra får stryk. :roll: Och de kan inte vara flera hannar i vårt hägn, då slåss de. Det betyder ju inte att de inte funkar nån annanstans. Men här går det inte.

Däremot är det lätt att förlora kullar till rovdjur när man har dem i hägn, även om man är noga att stänga burar för natten mm. De enda kullar som överlevt utan problem är de som honorna grävt ner, vi har en hög med sandigare jord i ett hörn, och där har de gjort ett eget gångsystem.

Vårt stängsel är ca 85 cm högt och i fyrkantsnät. Honorna skulle utan problem kunna hoppa över det (jag hade en kanin som gjorde det hela tiden, men hon trivdes inte med de andra så hon fick flytta) men de har liksom inget intresse av att rymma. När en kanin då och då befinner sig på andra sidan nätet (det finns ett ställe där de ibland gräver och hamnar utanför nätet) ser de mest förvirrade ut och försöker ta sig in till maten och kompisarna. 

Men detta med ungarna och rovdjur är ett problem, definitivt.

Zabbe

Jag har inte läst alla svar.

Jag håller mina kaniner i ''koloni'', grupp.
Hannarna har egna burar, liksom de två honor jag har för tillfället som inte funkar bra i grupp. Förutom det har jag just nu 2 honor + små ungar i en halv box och 2 honor + små ungar i en annan. Jag kan lägga in en film, dock var den från innan jag sanerat klart mina uteburar där jag har ungdjur och för tillfället en hona+kastrerad hane i en och en avelshane i en.

Uppskattar om filmen inte sprids, men känner att den är det lättaste sättet att visa hur de har det.

Jag ströar med halm, städar ''skithörnen'' varje vecka och sopar undan det kvarvarande ''rena" in till skithörnen   för att få omsättning på det, fyller även på med halm när det behövs för att täcka.På filmen är det ca 9 dagar sedan senaste städning, drog ut på det pga  omflyttningar som skulle ske.

Planen r att behålla de två vuxna honorna + ett antal honor från ungarna i de bägge kullar som finns där, och öppna upp mellan de bägge halvorna igen. De två svarta honorna ska till en annan genbank, de är anledningen till att buren fick delas av då de inte tolererar nya honor. Speciellt inte fläckiga av någon anledning..

Födslar har gått jättebra, hela  boxen är tätat med putsnät för att hålla råttor och kattor utanför (även tak) och golvlisterna är täckta med metall. Honorna som funkar bra till vardags hjälper varandra med ungarna också.

Mitt enda problem har varit att råttor tog sig in innan jag fixade taket, och att få ihop grupper med honor som trivs.
Ursäkta utrikiskan, filmade för en annan målgrupp ::)
20140106_colony

Broberg

• Gäst
Trevligt med film!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Vad fint det ser ut Zabbe!

Och vad roligt att höra att det fungerar såpass bra med box och honor+ungar i olika kullar :D
Att man får separera de som inte fungerar i grupp är ju perfekt lösning, trivs de inte ska de ju slippa
närgångna grannfruar ;)

Börjar nästan klia i byggarfingrarna, för nu fick iallafall jag ett fint bevis på att det kan fungera och fungera BRA!

Tack!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Zabbe

Tack! :)
Ja, jag håller ju enbart kaniner för att de ska ha det bra.. och är de stressade mår de inte bra :)

En av mina honor - den svarta i ensam bur - var mobbad när hon bodde med de två svarta honorna, men om jag flyttade henne till den andra buren med alla ungarna så jagade hon istället in den stora honan som bodde där i ett hörn så att den inte vågade sig ut. Hon ''funkade'' i bägge grupperna, dvs de slogs inte... men det var ju ändå ingen bra lösning eftersom det inte var trivsamt för dem.

Min plan nu är att behålla alla honor av de två kullarna som finns där (och ev. en tredje som kommer) och öppna upp i bägge avdelningarna. Blir det jättetrångt får jag ju minska på antalet honor, men tanken är att de ska gå där iaf tills de är hyfsat vuxna, för att alla kaninerna ska vänja sig vid att bo många på den ytan och samarbeta. Är det någon/några som inte funkar så  kommer de rensas ut, och får jag n nya så kommer någon av de kvarvarande försvinna när den nya kommer in, eventuellt.
Jag vet inte om det kommer fungera som jag tänker, men jag tror att Systrarna (dr svarta) bodde ihop utan andra kaniner för länge och hade hela boxen. De vande sig vid att bara ha varandras sällskap och blev ett riktigt tight par (de delar bo om de får ungar samtidigt, och får bara en ungar så är den  andra ändå där och hjäper till.. har aldrig sett dem så mycket som jaga varandra). När jag sen ville ha in en annan kanin i gruppen blev de skitsura och ville inte dela med sig ::)

Andra (jag har bl.a. en facebook grupp om hållning av kanin i grupp, jag har skrivit en bok om det ocså eftersom nån gubbe i USA övertalade mig, finns på amazon) har också upptäckt att en större grupp som växer upp ihop ofta klarar sig bättre än en mindre. Och att en hanne i gruppen ofta kan bryta upp slagsmål - jag tänker att då är det inte helt fel att ha en social pojk i gruppen när ungarna är små och lär sig samarbeta med andra. Ibland blir gruppen mer harmonisk om man lägger till en kanin, ibland behöver man dra ifrån.

Labratorier börjar hålla kaniner i grupper mer och mer pga minskade stereotypa beteenden, mindre stress och förhöjd livskvalitet. Läste en artikel om det i "Comfortable quarters for Labratory Animals" - "Animal welfare institute" 2002.  Det stod inte mycket om avel, förvisso, men deras undersökningar visade att 2-6 kaniner i små hägn/burar (2-4kvm styck uppfattade jag det som och såg det ut på fotona) hade så pass mycket bättre beteende och stressnivåer att det var värt de extra kostnaderna för strö och  uppvägde alla risker jämfört med de traditionella helmetall burarna. Med tanke på smittorisk, oförmåga att  ge kaninerna förebyggande medeciner (för att inte förstöra labb resultat) etc så är det intressant att just labratorier börjar ändra sig  från singelburar till grupphållning. Intressant läsning på ett par fem sidor. De hade vuxna, könsmogna individer.

Men.. det finns många runt om i världen som håller sina produktionskaniner i grupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser