Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för självhushåll i hägn/box/storbur. Funkar det bra?  (läst 11320 gånger)

Maria C S

• Småland
Ungar kan alltid gå ihop, dom slåss inte för dom är inte könsmogna.

Förr var det vanligt att ha exempelvis en ladugård med kaniner (alla lösa)i djupströbäddar å dom byggde bon och blev många endel försvann (kanske skadade efter strider å låg och dog i ströet) andra överlevde.
Men tid blir ju den stammen väldigt lika och kanske tog dom bort bråkmakarna allt eftersom eller så dog dom till slut sönderstressade.

Naturliga är dom ju inte. Eftersom det strider mot deras naturliga art beteende.
Gottisar och vissa lantraser har kvaliteter som gör dom ovanliga för att dom går ovanligt bra att hålla i grupp.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

John Rambo

• Gäst
Om jag förstod det rätt nu blir det bråk om man sätter ihop två jämngamla kullar från olika honor och olika hanar som vuxit från spenen och ska börja tugga gräs.
Så hade jag tänkt göra i vår.
Av den gruppen är sedan tanken att slakta dom minsta och behålla dom största till avel.
Så att man sedan alltid äter dom minsta och svagaste ur kullarna, precis som rovdjur gör.

Då överlever dom starkaste, som slåss för sin plats på jorden.
Av den anledningen har jag svårt att tro det finns intelligent liv i universum.
Bara starkt.
« Senast ändrad: 21 nov-13 kl 19:40 av John Rambo »

John Rambo

• Gäst
Då borde alla vildkaniner se ut som belgiska jättar, men det gör dom inte.
Eftersom dom starkaste överlever.
Enda förklaringen jag kommer på just nu är att de svaga kaninhanarna smyger till starkhonan i mitten av kolonin.
Eller, vad som är mer troligt, att svaghonorna som är fler till antalet ger sig till starkhanen i mitten.
I och med att det alltid finns fler små än stora kaniner (tydligen) i en koloni.

Charlotte

• -
Det är ju inte säkert att det är så värst ändamålsenligt att vara en Jättekanin som kräver en massa mat bara för underhåll om man är en vildkanin...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
Det är ju inte säkert att det är så värst ändamålsenligt att vara en Jättekanin som kräver en massa mat bara för underhåll om man är en vildkanin...
Mvh
Charlotte

De är säkert slöare och hinner inte undan rovdjur. Eller är det magen, som tar emot?

Charlotte

• -
De är säkert slöare och hinner inte undan rovdjur. Eller är det magen, som tar emot?
Vet inte om det just skulle vara för att dom är slö eller tjocka.
Jag tror att dom klarar nödtider sämre helt enkelt.
Ett stort djur kräver mer underhållsenergi för att överleva än ett mindre.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
Mina Gotlänningar gick sämre ihop än angororna...
Där fick jag hålla på och ta bort "mobbare" och "mobbade".
Mvh
Charlotte

Jo, det kan säkert vara hej vilt blandat, det där? Ingen har väl tagit med sådana aspekter i aveln någonsin typ?
Är ju bara små djur, som kan sitta i små burar och vara lättskötta, liksom.

Maria C S

• Småland
Jag tror att foderbrist slår ut storvuxna djur i naturen. Mindre kaniner behöver mindre mat.
Storleken har ingen betydelse för vem som blir dominant, det är snarare frågan om temperament.

Det är svårt att svara på om du kan ha unghonor att gå samman å bli vuxna och få ungar ihop även det är en fråga om vad dom har för temperament.
Könsmogna hanar bör alltid ha egen bur/hägn. Dom kan inte bo ihop när dom är vuxna.

Hanar bör inte gå ihop med honorna permanent dom har nämligen separata system av äggstockar vilket gör det möjligt för en hona att få 2 olika kullar med exempelvis 1-2 veckors mellanrum. Vanligen klarar inte honan det så hon låter ena kullen dö.(den som blev född först)
(jo jag har gjort endel misstag jag med, när jag var ung och inte så kunnig)

Hanen får kanske betäcka honan/orna under ett dygn eller 2 om dom är snälla mot honnom.

John Rambo

• Gäst
Och hanens enda vilja är att betäcka honorna...?
Vilka "låtet" (fick nämligen rädda en hona från att bli våldtagen i dvärgkaninens bur) den hane med störst vilja att betäcka dom..?
Med den principen kommer kaninerna aldrig utveckla någon intelligens.

Och som jag först trodde var rätt, (att avla på den största hanen) kan lika gärna vara helt fel.
I och med att han mer eller mindre stjäl energirik mat från dom andra kaninerna, särskillt morötter.
Detta kan lika gärna spegla människornas samhälle.
Säg att den största kaninen till exempel är advokat.
Jag ville ha en kanin med effektiv mage, vilket den största hanen troligtvis inte har, i och med att han blir fet av energirik mat, stulen från andra.
Medans den mindre hanen är helt ärlig i sitt beteende.
Han springer inte och gömmer sin morotsbit för att sedan stjäla av andra.
Och slickar inte handen på ägaren som kommer med mat, utan springer och gömmer sig, alltid sist in i vågskålen.
Faktiskt var det honan som börja stjäla, den stora hanen lärde sig av henne.
Han brukar även slicka hennes päls, trots att dom är syskon.
Nu har jag ändrat mig och funderar på att slakta honom i stället.

Själv har jag inte gjort något misstag än, även om det finns dom som vill få mig att tro det.
Så jag ska kämpa, men här kämpas ingenting.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 05:39 av John Rambo »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Det är inte lätt att få till det här med hägn eller stora burar att fungera tydligen  :-\
Inte om man vill ha kanin till självhushållning för köttets skull iallafall.

Bygga en stor hage eller liknande till gosekaniner är lättare.

Har som sagt innan, 10 kaniner i burar större än lagen säger, men vill ha "boxar".
Åtminstone till honor med kull.

Ska man blanda in lite ekonomi i det hela, måste man nog följa regelverket tyvärr :(

Usch....svårt det här!!!!

Bor på min lilla gård med min stora familj!

John Rambo

• Gäst
Har dom gjort det svårt att äta sina kaniner menar du?
Som jag förstod var det inga problem så länge man inte säljer köttet.
Eller ska man tro mark, fastighetsägare, banker, mm, höjer hyran när dom får veta att folk börjat gratis använda gräset på gräsmattan till något gott.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Har dom gjort det svårt att äta sina kaniner menar du?
Som jag förstod var det inga problem så länge man inte säljer köttet.
Vilka "dom"??

Jag har inga problem med att slakta och äta mina kaniner.

Jag menar att det är svårt att få till stora burar/boxar/hägn så att kaninerna trivs
samtidigt som de ska hållas undan parasiter och inte bli alltför dyrt.

John Rambo

• Gäst
Jaha du syftar på parasiterna som acceptabla för gosekaniner, men ej köttkaniner.

Får du in någon smitta i gruppen blir det problem.
Annars ska det gå.

Nu hitta jag en böld på ryggen hos en hona bland två hannar, dom är syskon.
Antingen har hon blivit biten eller fått cancer.
Det är en skorpa på bölden som sitter i nacken.
Jag har aldrig sett att dom bråkar.
Möjligen är det läge att sära på dom, avvaktar så länge.

Med dom menar jag dom som har den förmågan.
« Senast ändrad: 22 nov-13 kl 08:35 av John Rambo »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Jaha du syftar på parasiterna som acceptabla för gosekaniner, men ej köttkaniner.

Får du in någon smitta i gruppen blir det problem.
Annars ska det gå.

Nu hitta jag en böld på ryggen hos en hona bland två hannar, dom är syskon.
Antingen har hon blivit biten eller fått cancer.
Det är en skorpa på bölden som sitter i nacken.
Jag har aldrig sett att dom bråkar.
Möjligen är det läge att sära på dom, avvaktar så länge.

Vad pratar du om??

Det är väl lika illa att få in parasiter oavsett syfte med kaniner??

På ett självhushållarforum, känns det mer självklart att ha djur till mat, ull och skinn.

John Rambo

• Gäst
Då förstår jag inte vad du menar i inlägg
#69.
Där du säger det är lättare med gosekaniner.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Gosekaniner i hage på sommaren=   lätt ordnat! Parasiter fryser ihjäl under vintern.

Produktionskaniner=  Bor i hägnet året runt och ska få ungar. Trycket på parasiter blir hårdare

Hänger du med?

Gille

• -
Det är inte lätt att få till det här med hägn eller stora burar att fungera tydligen  :-\
Inte om man vill ha kanin till självhushållning för köttets skull iallafall.

Bygga en stor hage eller liknande till gosekaniner är lättare.

Har som sagt innan, 10 kaniner i burar större än lagen säger, men vill ha "boxar".
Åtminstone till honor med kull.

Ska man blanda in lite ekonomi i det hela, måste man nog följa regelverket tyvärr :(

Usch....svårt det här!!!!
Boxar är mer ekonomiskt.
Jag vill ha två honor som går ihop och som får gå i typ hägn med hane när det är "dags". Får pröva mig fram nästa år.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kanin-Eva

• Dalarna
Gosekaniner i hage på sommaren=   lätt ordnat! Parasiter fryser ihjäl under vintern.
Är det verkligen så lätt så att parasiterna fryser ihjäl under vintern?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
En del gör det , men inte alla.
Kanske skulle skrivit minskar över vintern istället.

Maria C S

• Småland
Endel kanske fryser ihjäl men jag tror dom blir mest inaktiva, sen aktiveras dom när värmen kommer och då brukar folk få problem med coccidios.
Bäst är om man kan flytta kaninerna så inte parasit trycket blir så stort.
Att ha burar lådor som går lätt att städa/sanera vid behov.

Jag gillar iden med att ha dom i hägn med flyttbar bur i hägnet, så att man byter bete och buren som ska gå att stänga nattetid kan flytta med hagen.
Då skulle honan kunna föda i buren och ungarna kommer ut när dom är redo och kan börja äta grönt.
Nåja.. för liten plånbok för sådana projekt men kanske i framtiden.
El näten verkar vara bra men uj vad dom kostar. Får klura vidare.

Alternativt att kullarna släpps ut i sådana hägn (Med bur) när dom är 9 veckor och långsamt invanda på grönt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser