Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för självhushåll i hägn/box/storbur. Funkar det bra?  (läst 11322 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Det är tydligen inte helt enkelt att ha produktionskaniner i hägn/storbur.
Rovdjur,fåglar, parasiter mm  :-\

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Charlotte

• -
Ett sätt att minska rovdjursrisken kunde ju vara att lära kaninerna (med något gott) att gå in i ett säkert, stängbart hus på natten.
 Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Ett sätt att minska rovdjursrisken kunde ju vara att lära kaninerna (med något gott) att gå in i ett säkert, stängbart hus på natten.
 Mvh
Charlotte
Ja, det är en idé.
Just för mig fungerar det inte.
Bor mitt i skogen och det händer att räv kommer fram till gården mitt på ljusa dagen.

En gång jagade jag efter räven som hade en höna i munnen, cyklade efter som en stolle!
Tänkte inte utan bara slängde mig på cykeln, räven pep in i skogen och där stod jag med cykeln vid vägkanten.

Lommade hem igen.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

John Rambo

• Gäst
Står bur i rubriken, så jag förmodar det är inom ämnet.
Hur som helst tog jag kompostgallren och fällde ihop till 3 st burar.
70 cm hög.
90 cm lång.
70 cm bred.

Först plast på golvet mot fukt.
Sedan staplar av 3 st tegelsten på högkant, höjd 38 cm.
På tegelstenarna 2 st eu pall, på pall 3 st burar.
Har tänkt att där ska dom få stanna i vinter.
Dom har inget att hämta i snön i alla fall.

John Rambo

• Gäst
Jag har 3 st kiloskaniner i en 70x90 och 70 hög bur.
Helt olagligt, trots att jag ser att dom trivs och skulle ha det sämre i en varsin sådan bur.
Dom är syskon.
Men skulle dom ha mamma hos sig skulle det vara lagligt.
Undrar hur jordbruksverket ser på fosterföräldrar?

Gille

• -
Inte undernärda dvärgkaniner ;D
De går igenom :p
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
800 grammare går igenom, beroende hur gallret står.
900 grammare är för feta oavsett.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Dvärgkaninen ungarna har inne väger 1750 gram, och den är liten. 800 gram, även om det är dvärgar så är det ungar som behöver ha det ombonat. Det är bättre du har dem inne och fortsätter ditt experiment i vår. Bygg en rejäl bur under tiden.

John Rambo

• Gäst
3 st burar på 70x90x70 måste vara tillräckligt för 5 kaniner på totalmassa av 6 kilo.

Maria C S

• Småland
3 st burar på 70x90x70 måste vara tillräckligt för 5 kaniner på totalmassa av 6 kilo.
Problemet är att vuxna djur sällan fungerar bra ihop.
Hanar slåss garanterat, honor fungerar ibland men oftast inte ihop.
Vanligt är att honor hålls tillsammans med följd att en rider (och biter) den andre så att den med otur får svåra infektioner som senare leder till avlivning.
5 vuxna kaniner behöver 5 burar oavsett vad jordbruksverk och andra verk påstår.
Har man hägn (större utrymmen) så kan dom fungera ihop, ibland sker förändringar i gruppen som leder till slagsmål och skadade kaniner.
Förändringarna sker oftast snabbt och handlar om ändringar i herarkin i gruppen.
Kaniner är inte naturligt flock djur, dom lever i kollonier och har alla egen Bohåla. Bohålan delas med avkommorna tills dom får klara sig själv.
Vanligen när honan får en ny kull.
Ibland kan en hona tollerera att en vuxen dotter är kvar men oftast inte.
Studier av vild kaniner har visat att dom brukar göra sina bohålor med ca 5 meters radie från varandra.
Utrymmen utanför bohålorna är allmäna utrymmen som delas av alla utan allvarliga bråk.

Nu har våra tamkaniner blivit sellektivt avlade för olika ändamål och endel raser fungerar ganska bra i grupp utan slagsmål men långt ifrån alla är sådana.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Gösta

Maria C S. Bra sammanfattning! Du visar i dina inlägg att du vet vad du håller på med!
Gösta

John Rambo

• Gäst
Tror jag rätt om det är på grund av regelverk en grupp kaniner kallas för koloni?

Maria C S

• Småland
Tror jag rätt om det är på grund av regelverk en grupp kaniner kallas för koloni?

Det enda som fungerar som grupp är hona med kull.
När ungarna börjar bli stora (närma sig könsmognad, ibland tidigare) så kommer honan försöka jaga ut dom ur buren.
Honan ser buren som sin bohåla.
Bohålan försvaras mot inkräktare (ibland kan sällskaps kaniner vara så naturliga så dom försvarar buren mot ägaren) Riktigt vassa kaninhonor mister inga ungar till exempelvis råttor, efter som hon försvarar sitt revir.

När myndigheter har satt uppregler för djur dom inte förstår sig på så får djuren lida.

Det kan liknas vid människor som bor i lägenhet, familjen är gruppen dom övriga får samexistera utanför lägenheten. Dvs gården tvättstugan soprum mm är allas.

Kaniner är inte flock djur så som hästar,kor och får.

Det finns herarki i kollonier så att dom dominantaste honorna bor i mitten dom svagare bor i utkanterna och blir ju rävmat mm.
Den starkaste hanen är i mitten av kollonin och betäcker dom dominanta honorna dom andra får möjligen para honorna i utkanten.
Hanarna slåss för sin possition och får ständigt försvara den.

Rangordningen ändras oftast när en hona blir älder och då kanske hon får flytta ut i ytterkanten för att ge plats åt starkare individer och deras avkomma.

Naturen har ordnat så dom bästa blir kvar.

Broberg

• Gäst
Problemdjur bör slaktas bort och inte avlas på. Så gör man med övriga tamdjur, som ska gå på större ytor ihop. Blir drygt som fan att bygga stora hägn till varje enskild kanin.
Käringens kaniner bodde ihop utan problem och tidigare, i liknande tidigare diskussioner har det framgått att andra medlemmars kaniner också trivs ihop.

Och på tillräcklig yta, går det säkert bra att ha de surare också tillsammans. Två i en liten skitbur, gör ingen fakta i sammanhanget.

Charlotte

• -
Vad säger ni om det här:
https://m.facebook.com/tigerharen/posts/301938873269019
Jag tror det kan funka med sällskapskaniner, ungdjur eller som med mina angorahonor ( dels är dom ju avlade till att vara lugna och snälla och dom gick bara ihop när dom hade "semester"), jag tror de flesta problemen kommer när man tar kullar och ska ha dom ihop.
Men personerna på FB-sidan är ju emot avel över huvud taget så då uppstår ju aldrig situationen...
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
Problemdjur bör slaktas bort och inte avlas på. Så gör man med övriga tamdjur, som ska gå på större ytor ihop. Blir drygt som fan att bygga stora hägn till varje enskild kanin.
Käringens kaniner bodde ihop utan problem och tidigare, i liknande tidigare diskussioner har det framgått att andra medlemmars kaniner också trivs ihop.

Och på tillräcklig yta, går det säkert bra att ha de surare också tillsammans. Två i en liten skitbur, gör ingen fakta i sammanhanget.
Tog Käringen kullar när dom bodde ihop?
Mvh
Charlotte

Maria C S

• Småland

Som jag skrev innan, ENDEL raser fungerar bra i grupp på grund av 100 årig sellektiv avel.

Andra gör det inte, då grupphållning kanske aldrig varit fokus i avel, det kan ha varit pälskvalitet, produktion av ull (angora) och muskelsättning och vikt eller antal ungar mm
Kel kaniner har avlats för att vara trevliga och söta och små.

Broberg

• Gäst
Tog Käringen kullar när dom bodde ihop?
Mvh
Charlotte

Ja, flera stycken. Hanar bodde för sig och honor för sig och ibland allihop tillsammans. Dock inte hela tiden av förståeliga skäl.. Men nån vecka eller så, när det skulle till.

Det var bara under ett par år och organiserades inte så noga, eftersom vi skulle slakta av allihop sen. Men absolut att det hade gå att bygga vidare på.

Förresten så gick de i små betesburar ibland också, men de slogs inte då heller.

Broberg

• Gäst
Som jag skrev innan, ENDEL raser fungerar bra i grupp på grund av 100 årig sellektiv avel.

Andra gör det inte, då grupphållning kanske aldrig varit fokus i avel, det kan ha varit pälskvalitet, produktion av ull (angora) och muskelsättning och vikt eller antal ungar mm
Kel kaniner har avlats för att vara trevliga och söta och små.

Det var vanliga gotlänningar.

Det kanske finns kaninraser som inte är lämpliga att ha alls? Det gör det inom andra områden. Broilers, värphybrider och belgian blue. Och bland hundar, fy tusan..

Charlotte

• -
Det var vanliga gotlänningar.

Det kanske finns kaninraser som inte är lämpliga att ha alls? Det gör det inom andra områden. Broilers, värphybrider och belgian blue. Och bland hundar, fy tusan..
Mina Gotlänningar gick sämre ihop än angororna...
Där fick jag hålla på och ta bort "mobbare" och "mobbade".
Mvh
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 5 användare (1 dolda)
boyishthoughold, Smålandstokarna, MaBr, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser