Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner för självhushåll i hägn/box/storbur. Funkar det bra?  (läst 11241 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Här kan vi diskutera hur man få våra kaniner att trivas och
samtidigt lätta att sköta i storbur/box eller hägn.

Hur gör ni vid födslar?
Hur många kaniner per hägn?

Frågorna är säker många och kanske finns det svar?
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ja, kanske till och med flera svar, från olika erfarenheter!  :D  Och tack för tråden!

Ett problem är väl, att det gäller olika regler för sällskaps- och produktionskaniner, och den som har några få djur och vill att de ska trivas, "använder" dem väl som både och?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

John Rambo

• Gäst
Hade en fråga som plågat mig några dagar.
Är inte utomhuskaniner på vintern lite som att elda för kråkorna?
Nog hade dom växt bättre i källaren.
Plus att man får värme av dom i huset.
Jag vet att kamin värmer kraftigare, men tror kanin är mer energieffektivt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Om du bygger deras burar så att de går ut genom en kaninlucka för att tömma tarm och blåsa utomhus så vore det väl en trevlig lösning. För länge sedan delade folk hus med fä.

John Rambo

• Gäst
Det hade nog varit bäst, men dom luktar just inget i varken urinet eller bajset.
Till skillnad mot andra gnagare.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Då har du inga honor...

Gille

• -
Jag hade tänkt ha mina produktionshonor två och två, och att de tillsammans får träffa hanen när det är dags (i mindre hägn). Vissa skulle kanske få bo i en sk kärringbox på vintern. Har tidigare satt ihop hane o hona för några dagar eller veckor men inte större någon grupp. Vi får väl se hur det går...
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
Jodå, jag har två honor, en på snart kilot och en på snart 1500g.
Och tre hanar, varav om jag har otur är en kastrerad.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Jo, men det är ungar. Könsmogna honor luktar lite mer. Jag kan säga att den dvärghonan som ungarna har inne luktar mer än den värmer :P Och skulle jag använda kanin som kamin så skulle nog knappt ens jag stanna i huset ;D

Eftersom de är så välisolerade kan de inte bidra med så många watt per individ, så det lär gå åt några stycken.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Jag har själv 10 kaniner i burar som är över rek.mått.

Visst skulle jag med vilja ha ett fungerande hägnsystem till dem!
I somras gjorde jag en stor hage, ca 4x3 meter till en hona med ungar,
och nåt sånt mått är ganska rimligt.
De kan skutta, hoppa långt och hoppa högt.

Lägger man in grenar, cementrör osv, får de bra stimulans och kan röra sig
normalt.
Jag hade nät i botten, så gräva gångar gick bort.
Och det är väl där min fråga ligger.

Ska man gräva ner nätet?
Hur djupt?

Någon på forumet har nämnt hagar med flera honor, kan det fungera?
En hona har normalt ett revir på sisådär 15 kvm, och att hägna in 150 kvm bara för mina 10 kaniner
blir ju lite konstigt ;)

Flera honor med ungar i samma storbur/hage?
Om någon lyckats skulle jag önska att den kunde berätta hur den gjorde, hur hagen såg ut mm.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Jag lutar åt ett hägn på 100-150m2 med 4-6 honor. Men det beror delvis på att jag vill kombinera kaninernas bo med människobarnens möjlighet att vara tillsammans med skuttdjuren. Så det kommer inte att bli några snabba avskrivningstider ;D

Hoppas någon testat.

Planen just nu är att gräva en halvmeter och gjuta en låg mur med nät över. En eltråd för räven på utsidan. Men den lösningen beror i sin tur på att jag har traktorburen cementblandare och en grävmaskin, och så finns det hur mycket sten som helst här.

Charlotte

• -
Jag har haft växande ungdjur och även vuxna angorahonor på bete i flyttbart elnät (hönsmodellen).
Ungdjuren gick på bra återväxtbete och hade tillgång till hö inne i sitt flyttbara hus.
Jag är lite skeptisk till fasta inhägnader pga parasiter.
En kompis som hade sina ungdjur så en regnig sommar fick ett våldsamt coccidiosutbrott så att många kaniner strök med.
En box/bur kan man sanera om man får in smitta i den, en flyttbar inhägnad blir det inte så stort parasittryck i men hur gör man om man behöver sanera bohålor och gångar i ett fast hägn?
 Har haft "Tantboxar" på vintern med flera vuxna honor ihop men jag har aldrig låtit dom få ungar där, vore spännande att höra om/hur det funkar hos andra :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ständigt dessa parasiter >:( Måste givetvis planeras för så man inte står där som ett frågetecken. Går det att undvika i ett fast hägn?

Neon Knight

• -
Jag skulle vilja ha hägn för ungkaninerna, men inte permanenta av parasitskäl.
Har inte kommit på någon riktigt bra modell än.

Leineri

• Hälsingland
För mig funkade det inte så bra med avelhonorna i box. En kull lyckades bli ett par veckor innan jag ens hittade den då den var så välgömd. Ungarna från den lite skygga honan blev tokskygga. Nu har jag honan i bur när hon har ungar och det är stor skillnad. Nu använder jag boxarna så att jag flyttar dit vuxna djur dagligen medan åsnorna är ute så de får springa av sig. Ungdjuren ska bo i box, vilket jag tror funkar bättre då de är uppväxta med att man är inpå dem på ett annat sätt

John Rambo

• Gäst
Någon som har ett alternativ till skruvlåsningarna man får med till kompostgaller.
Börjar bli rätt tröttsamt att skruva 10 skruvar 2 gånger on dagen.
Har tänkt på klädnypor, men tror det är lite för klent.
Helt tom i skallen på den här punkten.
Annars fungerar kompostgaller hur bra somhelst på kaniner över 800 gram.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Buntband eller stripes kallas de också!!
Klipper av dem med tång, nära
gallret!
Funkar skitbra!!

Gille

• -
Kaniner hoppar med lätthet över kompostgaller.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Broberg

• Gäst
Kaniner hoppar med lätthet över kompostgaller.

Eller klättrar..

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Inte undernärda dvärgkaniner ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser