Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På tal om ägg som mat...  (läst 8619 gånger)

Florina

• Gäst
På tal om ägg som mat...
« skrivet: 28 feb-07 kl 22:53 »
Vill inte frångå tråden om de nykläckta kycklingarna genom att ta upp om det e kanebalism när vi ger kycklingarna kokt ägg, så därför slänger jag ut frågarn här :)

Jag ger alltid kycklingar kokt ägg blandat med allfoder och ibland havregryn som jag kör i en mixer för finfördelning.

Kan ni ge mig den sista forskningen på om att det skulle vara olämpligt med ägg ::) så lovar jag att sluta med det :)

Eller är det bara olika tyck o smak ;D

Skojarbråten

Re:På tal om ägg som mat...
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 23:07 »
Jag har undrat samma, då alla tanter här i grannskapet kommer hit med både matrester/bröd och grejer och sina gamla äggskal och tycker jag ska ge hönsen. Det har jag gjort, men har också fått höra (här) att då börjar de äta sina egna ägg?

Det har inte mina gjort, däremot har de kastat sig över äggskalen och formligen ääälskar dem. Gummorna här ikring säger att det är utmärkt att ge dem sånt. Eller rättare sagt alla matrester som inte har fisk i sig, för då kan man skippa kaviaren på frukostägget, och det kanske man vill välja själv...  ;D
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb-07 kl 23:09 »
Jag har undrat samma, då alla tanter här i grannskapet kommer hit med både matrester/bröd och grejer och sina gamla äggskal och tycker jag ska ge hönsen. Det har jag gjort, men har också fått höra (här) att då börjar de äta sina egna ägg?

Det har inte mina gjort, däremot har de kastat sig över äggskalen och formligen ääälskar dem. Gummorna här ikring säger att det är utmärkt att ge dem sånt. Eller rättare sagt alla matrester som inte har fisk i sig, för då kan man skippa kaviaren på frukostägget, och det kanske man vill välja själv...  ;D

äggskal har jag aldrig hört men däremot snäckskal!

Florina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 feb-07 kl 23:15 »
Konstigt värre va ::) mina vuxna höns får ibland ägg som jag kokat, och upptäckte att de ville ha skalet me!
Det blev slagsmål när ngn fick en bit skal.

Jag har aldrig haft en höna som därimot pickat sönder ett ägg på 10 år :)

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-07 kl 23:21 »
Skojarbråten, jag gav också mina höns äggskal. Fick förklarat för mig av någon att det var viktigt att de torkat ordentligt innan man gav dem det, då skulle de inte äta sina egna ägg.
Det gjorde inte mina heller.

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-07 kl 23:33 »
När jag var liten brukade äggskalen läggas på gallret ovanför vedspisen för att torkas. Sedan när det var torkat krossades det grovi i morteln till samma storlek som snäckskalen är i säckarna man kan köpa. Detta gavs sedan till hönsen. Skulle fylla samma funktion som snäckskal. Jag ger mina höns ägg som jag kokat ibland. Jag låter dem dock aldrig få äta dem hela utan är delar dem lite såå de inte ska se att det är ett runt fint ägg de äter och börja få ideer om vad man kan göra med ägg...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-07 kl 23:38 »
Han som bodde på våran gård innan oss
(har haft hönseri i 50år) berättade att om man  ska
ge hönsen äggskal så endast ifrån den egna besättningen.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 01 mar-07 kl 08:47 »
Jag ger alltid tillbaka äggskalen till hönsen, råa eller kokta, krossade men inte torkade. Det händer också att jag kokar en hoper ägg som jag hackar lätt o ger till hönsen. I övrigt får de allfoder o matrester. Så här har jag gjort i många år och har aldrig haft problem med att höns pickar sönder äggen som lagts i redet.

Till kycklingarna ger jag bara gulan, väl kokt o smulad ihop med lite havregryn för att det inte skall bli så kladdigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 01 mar-07 kl 11:12 »
jag fick en dé ja vu upplevelse av den här tråden,
Har jag inte läst den här tråden förut  ???
Kollade lite på gamla trådar, och , jomenvisst!!  Här står det om snäckskalens lämplighet som foder:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=14905
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-07 kl 11:30 »
Jag ger också mina hackad ägg som startfoder när dom är små. O självklart tillbaka med äggskalen! Brukar ej tänka på om dom är torra eller inte.. men har aldrig haft några problem.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Aaron

« Svar #10 skrivet: 01 mar-07 kl 13:33 »
I min värld kan jag inte tänka mig att ge hönsen eller kycklingarna kokt ägg.  Var har ni fått kokt äggula som kycklingmat ifrån! Vad är motsvarigheten i naturen? Plundrar djungelhönan andra fåglars nästen och käkar upp äggen? Nästa steg är kokt höns med ris och currysås. Skulle säkert uppskattat, men etiskt fel. Min ståndpunkt.
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #11 skrivet: 01 mar-07 kl 14:30 »
Att ge äggula som kycklingmat ser jag inget fel i tvärtom, detta för att kycklingen ju faktiskt lever av äggulan när den ligger i ägget. Hönskött skulle jag däremot aldrig ge till dom, det tycker inte jag är samma sak som att ge dom ägg.
Gotlandskaniner, genbank.

Florina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 mar-07 kl 14:53 »
Aarons värld ser annorlunda ut ::) men varför? är det bara olika tyck o smak helt enkelt eller finns det vetenskapliga bevis tro ??? om det är oetiskt el ej.

Varför äter kattmamman upp moderkakan? det kanske inte går att jämföra ::) för att hönsen inte kokar sina ägg själv, men ur kanibalismens synvinkel kanske ::)

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 mar-07 kl 19:32 »
Det tycker jag var ett bra inlägg. Alla köttätande däggdjur äter väl upp moderkakan? Äter inte hönan upp äggskalen när kycklingen har kläckts också?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #14 skrivet: 01 mar-07 kl 19:45 »
Aaron, ägget är ju en utmärkt proteinkälla till kycklingar. De behöver mycket protein. I naturen springer hönsmamman runt med dem och visar dem alla möjliga smådjur som de kan äta. Vi som inte kan ha dem helt fritt eller ägna hela dagen åt att leta upp maskar och insekter till dem tycker det är väldigt smidigt och bra med kokt ägg. Och som sagt äggulan är ju deras egen mat.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 01 mar-07 kl 19:47 »
Hej!

Om ett ägg är sönder så äter väl hönorna upp det? Eller är det bara mina vaktlar som gör så?

Edgar

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #16 skrivet: 01 mar-07 kl 19:50 »
Mina höns älskar både råa och kokta ägg och kastar sig över dem.

mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Helenan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 mar-07 kl 20:18 »
Hej!

Om ett ägg är sönder så äter väl hönorna upp det? Eller är det bara mina vaktlar som gör så?

Edgar
Att äta ett trasigt ägg måste väl vara ett bra sätt för mamman att ta hand om det. Annars skulle det ligga där och lukta och dra till sig köttätare och kladda ner de andra äggen så de dör. Dessutom är det energi ekonomiskt för hönan att äta upp det och värpa ett nytt ägg. Säkert gör alla vild fåglar så.

Sia

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 02 mar-07 kl 00:46 »
I min värld kan jag inte tänka mig att ge hönsen eller kycklingarna kokt ägg.  Var har ni fått kokt äggula som kycklingmat ifrån! Vad är motsvarigheten i naturen? Plundrar djungelhönan andra fåglars nästen och käkar upp äggen? Nästa steg är kokt höns med ris och currysås. Skulle säkert uppskattat, men etiskt fel. Min ståndpunkt.

Jag säger som Edgar:
Om ett ägg är sönder så äter väl hönorna upp det?
Ägg är som godis för hönor  ;D dom slänger sig över det om dom upptäcker ett trasigt ägg i hönsgården.

Jag ger mina höns mycket mat som det inte finns motsvarighet för i naturen, tex. bröd, koktspagetti, filmjölk, kokt potatis, makaroner, kålrötter, kokt ris, för att inte tala om granulerat hönsfoder från lantmännen  :o :o :o ,
det finns ju verkligen inte att hitta i djungeln!!!!
Är jag en dålig hönsägare då???

Vad ger du för proteinrikt foder till dina kycklingar som är så bra? samlar du maskar och skalbaggar hela sommaren och sparar i frysen? vad ger du för kalk-källa? snäckskal finns knappast i djungeln.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Anna.D

« Svar #19 skrivet: 02 mar-07 kl 06:43 »
man har väll i alla tider gett kycklingar kokt hackad ägg.det tipset fick jag av min gamla farmor när hon levde.hon sa att det fanns inget kycklingfoder när hon var ung och hade man inte hönsen fri gående sommar tid så var det ett bra sätt att tillföra protein.Man ger ju även kokt ägg till burfåglar som uppmatnings foder.där kör jag hela ägget(skal med) ,morötter och lite keso i matberdaren till uppmatningsfoder./Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser