Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På tal om ägg som mat...  (läst 8643 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:På tal om ägg som mat...
« Svar #20 skrivet: 02 mar-07 kl 06:57 »
tror ni att man även bör ge ankungar kokt ägg ?? snäckor ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #21 skrivet: 02 mar-07 kl 09:36 »
Vet ikke hvor mange av dere her inne som har hatt undulater eller andre tropefugler....
Jeg har drevet oppdrett av Halsbåndparakitter tidligere. Da går man rett og slett i dyrbutikken å kjøper for til kyllingene som er tillsatt egg.
Det samme finner du i unulat "kolber", du vet slike pinner som er rullet inn med masse frø... de fåes i flere forskjellige smaker..... bla. egg.

Det er jo fugler begge deler eller
Høns og parakitter  ??? ???
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Florina

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 mar-07 kl 12:16 »
Anna,D... håller fullständigt med dig :)  och när vi vill att våra papegojor ska gå i häck, så får de ägg,keso alltså proteinkällor.

Gikt, som problem ja...intressant o ngt att tänka på såklart, men själv har jag inte haft problem med de bland mina djur.

Ällingarna gav jag ock detsamma....

Alltså om vi ska hårdra det så borde vi inte hålla höns som vi gör, eftersom vi inte kan ge dem enbart allt som finns ute i VÅR djungel (gård) då dör de av undernäring.

Det låter så bra när vissa pratar om våra djungeldjurs föda ::) men då borde personen själv inte ha höns eftersom vi inte bor i djungeln.

Sia

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 02 mar-07 kl 16:50 »
Det låter så bra när vissa pratar om våra djungeldjurs föda ::) men då borde personen själv inte ha höns eftersom vi inte bor i djungeln.

Precis vad jag också tycker!!!
Jag är så trött på den där vegan-argumentationen så att jag kan kräkas, har hört det till leda sen jag gick i gymnasiet.
Min åsikt är: är man renhårig vegan så ska man inte hålla husdjur, och heller inte prata om det.

Förlåt lite OT, (hoppas jag... >:( )
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Florina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 mar-07 kl 16:58 »
Sia :) å ja håller me dig...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: På tal om ägg som mat...
« Svar #25 skrivet: 17 dec-08 kl 05:39 »
Puttar upp den här gamla tråden, eftersom jag har lite funderingar.

Man kan inte bara titta på vad djungelhönan äter i det vilda och sen tro att det är den perfekta maten för våra höns. Höns har hållts som tamdjur i Norden i tusentals år, och då har de minsann fått nöja sig med vad fattiga människor har kunnat förse dem med på våra breddgrader. Sjukdomar, rovdjur, det sexuella urvalet och huggkubben har under varje generation lett till att de som mår bra av maten har spridit sina gener vidare i större utsträckning än de som inte mått bra av den. Efter så många generationer tror jag att vi har höns som är helt anpassade till våra förhållanden.

Min andra fundering gäller huruvida det är etiskt att låta hönsen äta kycklingkött eller inte. De enda som lider av hönsens kannibalism är människor som ogillar tanken på fenomenet. Om hönsen inte får äta upp kycklingresterna däremot, blir hönsen lidande, eftersom de går miste om bra mat. Dessutom är det oekologiskt att slänga saker som inte behöver slängas, så i förlängningen far hela jordklotet illa av det. I mina ögon är det med andra ord mer oetiskt att inte ge hönsen kycklingresterna.
« Senast ändrad: 17 dec-08 kl 05:42 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 17 dec-08 kl 16:29 »
Ja, djungelhönsen äter ju inte ens allfoder.  ;D Tror inte våra höns skulle klara sig länge utan att vi matade dem (om de fick gå lösa i skog och mark och hitta mat själva) ... En höna som flög till skogs för oss en gång, hon var jättesvag och mager när hon kom tillbaka efter 8 dagar... Tur att någon hade hittat henne för hon hade troligen svultit ihjäl vilken dag som helst annars.

Ger inte våra kaklisar kycklingrester...  Vi äter föressten nästan aldrig kyckling i familjen, själv har jag inte ätit det sedan jag var 9 år.  ::) Mamma är vegeterian och köper knappt kyckling 1 gång om året till de övriga i familjen. Hon köper inte annat kött som fläskbitar/nöt  särskilt ofta eller på grund utav att hon blir så rädd för allt skit som kommit upp i maten mer och mer... Vafan, nu är det mjältbrand på korna med som vi inte haft här på jag vettetusan... När hon fick höra att man kunde bli smittad genom köttet var det "nej, nu äter vi inte det mer"... (Själv blev man lite irriterad... Tur att man får hemma hos pappa i alla fall. Lite läskigt är det men man lär ju ha riktig otur om man skulle bli sjuk.)

Att höns äter ägg ser jag inte som kannibalism. Särskilt inte om det inte ens skulle vara befruktat. Ett obefruktat ägg kan inte bli något liv... Även ett befruktat ägg lever ju inte förrän det får värme och tid på sig.

När en höna eller kyckling blir svag så brukar jag ge dem ägg. Hade en gammal höna i somras som började se skruttig ut och magrat. Henne knäckte jag ett ägg åt varje under några dagars tid. I början åt hon inte själv så man fick doppa näbben i gulan... Efter 3 dagar så var hon pigg igen och skuttade omkring och åt som vanligt och fick tillbaka hullet. Ägg är väldigt nyttigt!

PS: hon blev ingen äggätare eller fast jag gav henne rått ägg och har ingen annan eller blivit som fått dessa extra vitaminer och proteiner under sina krassliga dagar. DS
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vilverin

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 17 dec-08 kl 21:25 »
Intressant diskussion det här... själv ger jag inte mina höns ägg av den anledningen att jag varit rädd att de skulle få aptit på de egna, men nu när jag läser era svar här så vet jag inte riktigt vad jag ska tro längre... kastar mina äggskal på komposten, men det känns ju synd nu...

Kycklingkött får de däremot inte, för det vill katterna ha! =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Vildrosen.

« Svar #28 skrivet: 20 dec-08 kl 12:27 »
Har aldrig funderat på att ge hönorna ägg - äggskal får de däremot. Men helt klart ska de händan efter få ägg oxå. Låter till och med logiskt eftersom kycklingen lever av gulan ....

Har idag tagit fram rööbär som jag haft i kylen. Har lagt ut ett gäng till hönorna - men jag vet inte om de äter dem. Ska bli spännande att se.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Wobbeke

• -
« Svar #29 skrivet: 25 dec-08 kl 17:46 »
Min uppfattning är att höns äter det mesta! På jobbet, hönseri, älskar hönorna ägg och pickar sönder dem och följer efter en eftersom de vet att det ibland trillar ner nått trasigt ägg till dem. Den krassa sanningen är hönorna även älskar att äta på varandra, speciellt inälvor. Händer även när någon höna börjar bli risig och håller på att dö. Har avlivat hönor ibland för att de andra börjar äta på dem innan de riktigt dött. Hönor som legat några dagar och börjat ruttna är lika gott det. Sen är ju detta understimulerade produktionshöns, så man kan kanske inte vänta sig bättre. Är mest nervös för att man skall ramla och slå sig medvetslös nån dag, för då lär de väl äta upp mig också.

Wobbeke
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #30 skrivet: 25 dec-08 kl 19:24 »
Den krassa sanningen är hönorna även älskar att äta på varandra, speciellt inälvor. Händer även när någon höna börjar bli risig och håller på att dö. Har avlivat hönor ibland för att de andra börjar äta på dem innan de riktigt dött. Hönor som legat några dagar och börjat ruttna är lika gott det. Sen är ju detta understimulerade produktionshöns, så man kan kanske inte vänta sig bättre.
Personligen tror jag detta har en HEL DEL att göra med att det är, som du säger, understimulerade produktionshöst. Jag tvivlar starkt på att höns gör så "i det fria".

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #31 skrivet: 25 dec-08 kl 19:45 »
Vilda hönor äter troligen upp en död kompis om de kommer åt. Dem vi köpte huset av hade några gamla hönor som vi fick när vi flyttade in och våra grannar berättade att när ett av deras får hade dött la de ut det i hönsgården till hönsen. Hönsen hade ätit upp allt kött på benen redan efter några dagar. Jag har hittat benen och mina höns äter gärna kött om de kommer åt.

Om man ger mycket kokt ägg till små kycklingar kan de lätt bli lösa i magen. Det bästa är om man bara ger typ det första dygnet och sen blandar lite med det foder som de ska äta sen. Jag har helt slutat ge mina ägg och jag tycker att det fungerar bättre och de är mycket bättre i sina magar. Förr kunde de vara så lösa i magen att det fastnade bajs dr bak och jag fick tvätta dem föratt få loss det så de kunde sköta sina magar som de skulle.

Däremot kan jag koka både höns- och vaktelägg till mina hönor om jag har mycket ägg över. Även mina ankor gillar kokt ägg.
« Senast ändrad: 25 dec-08 kl 19:49 av Nettis »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #32 skrivet: 26 dec-08 kl 21:28 »
Vilda hönor äter troligen upp en död kompis om de kommer åt.

Slöseri vore det ju annars. Kannibalism i sig är varken onaturligt eller oetiskt. Både djur och människor har ägnat sig åt det genom hela världshistorien.
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 21:30 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 30 dec-08 kl 00:17 »

Däremot kan jag koka både höns- och vaktelägg till mina hönor om jag har mycket ägg över.

Ger du de vuxna hönsen även äggvitan då?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Bovanägare

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 30 dec-08 kl 13:54 »
Personligen tror jag detta har en HEL DEL att göra med att det är, som du säger, understimulerade produktionshöst. Jag tvivlar starkt på att höns gör så "i det fria".

Det är hönsen natur att käka lite av varje även sina egna om det kniper. Det gör även lantraser(har haft även såna) och som sagt produktionshöns. Hönsen är som små minidinosarius och även släkt med dessa. De har ju ingen som helst empati och är liksom bara just reptilhjärnor......men mycket charmiga sådana.

Skytten

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 30 dec-08 kl 14:04 »
Så då får det som inte blir människoföda gå ett varv till i kretsloppet.

Jag bruka försöka förhindra detta, mest för att jag själv inte tycker det är bra.
Vad hönsen sen tycker är en annan femma, de äter ju det mesta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 31 dec-08 kl 13:26 »
Ger du de vuxna hönsen även äggvitan då?

De får oftast hela ägget med skal och allt om det är från vaktlarna i alla fall.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #37 skrivet: 08 jan-09 kl 13:49 »
Enda anledningen till att jag inte ger mina höns ägg är att katten älskar ägg. Så det känns som slöseri att inte ge honom de godbitarna. Äggskalen däremot, går till hönsen. Vi har inte heller några äggpickare, men vi brukar smula sönder dem lite först. Kycklingkött ger vi inte till hönsen, jag tycker det känns lite fel. Dessutom gillar katten kyckling, så det känns inte som om vi slösar bort något ändå.

Andra ben och köttrester däremot, ger vi. Det mesta blir renätet på en dag. Sen kan man bara slänga bort de torra benen som blir kvar.

Mina höns har t.o.m fångat möss har jag sett. Gör era det?  ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 08 jan-09 kl 13:59 »
Jo... Både möss och ormar har jag varit med om!

Kommer ihåg när en höna kom med något som hängde ut ur näbben... Jag drog i den och det visade sig vara en svans på en mus! Jag släppte den och hönan svalde den! En annan gång kom en höna med en liten snok!

Jag trampade ihjäl en storråtta för ett tag sedan och då var hönsen där direkt och försökte picka på den... Bläää! Jag knuffade bort hönsen tog råttan och gav till en hungrig katt istället.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

torpare2

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 10 jan-09 kl 19:39 »
Hur kan man vara säker på att hönsen inte äter sina ägg? Hos oss har det hänt ett par gånger att det var blött i värpredet. Då hade de ätit upp hela skalet, men innehållet hade förstås runnit ut.
Jag ger dem upphettade och söndersmulade äggskal som inte borde ha mycket smak och lukt gemensamt med färska äggskal. Hittills har bara Leghornägg drabbats, inte Hedemoraägg. Men jag vet förstås inte vilken höna som har varit framme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser