Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan hund fälla vildsvin?  (läst 5948 gånger)

hallonblå

• Gäst
Kan hund fälla vildsvin?
« skrivet: 13 nov-13 kl 20:06 »
Hunden rymde i dag rakt ut i skogen hittade den senare i skogen tuggande på ett vildsvins huvud!

hittar ingen kropp men ska söka i morgon mer då det var mörkt nu.

Är det möjligt att en Sibirien husky kan fälla ett vildsvin?
Jag måste anmäla detta nu va??  :-\ det var på den mark jag hyr huset så kan jag bli vräkt?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Kan hund fälla vildsvin?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-13 kl 20:27 »
Det beror på hur stor grisen var. En ensam Husky har svårt att ta en gris, är de fler är det en annan femma.

Fanns det färskt blod? Skulle tro att hunden har hittat ett huvud som någon slängt.

hallonblå

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-13 kl 20:32 »
hittade inte blod på det sättet, ett huvud som var halv tuggat på samt att hunden har sår runt nosen,

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-13 kl 20:47 »
Hur stort var huvudet, om du jämför med din hunds? Kändes det färskt, var det varmt?

hallonblå

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 nov-13 kl 21:08 »
samma storlek ca som min hunds huvud lite större, det såg inte jätte färskt ut tittade dock inte så nära men tog en bild ska se om jag får in de här

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-13 kl 21:46 »
Din hund har nog hittat slaktrester. Om du var ute när hunden rymde och till att du hittade den så skulle du hört ett  >:D liv om den försökte sig på ett så stort svin. Grisen ger sig inte utan strid.

hallonblå

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 nov-13 kl 22:04 »
jag var ute o hörde inget så jag hoppas ni har rätt =D tack för era tankar!

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 nov-13 kl 12:50 »
Krävs ju en stunds arbeta att bita av ett huvud...så det problemet var nog redan löst när hunden kom hittade huvudet.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mt_knot

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 21 nov-13 kl 13:50 »
I USA använder man hundar att fånga vildsvin, de söker upp och håller kvar/ställer grisen, men jag har aldrig hört att en hund lyckats döda ett. Kolla på länken längst ner om du inte har något emot att se/höra en skrikande gris. Du hade nog hört om din hund försökt fånga en.....

Och innan någon går i taket och tycker det är synd om de amerikanska grisarna så  rekommenderar jag att ni läser tex detta: http://wildpiginfo.msstate.edu/damage-caused-by-pigs.html

Och vi är på väg åt samma håll i Sverige vad gäller grisskador... http://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressreleases/slu-studie-vildsvinsskador-paa-groedor-i-soedra-och-mellersta-sverige-849402

Extreme hog hunting in Texas

kurt

« Svar #9 skrivet: 21 nov-13 kl 14:34 »
Krävs ju en stunds arbeta att bita av ett huvud...så det problemet var nog redan löst när hunden kom hittade huvudet.

Just det, att en hund ens skulle kunna bita av huvudet från ett dött vildsvin låter inte troligt!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 21 nov-13 kl 14:57 »
Precis som det är skillnad på gris och gris, så är det skillnad på hund och hund. Det lär finnas en PBT eller mastifflikande exemplar som har skogsförbud. Han har mer än en gång hoppat upp på grisen och formligen ätit sig ner genom nacken.

Om en sugga känner sig hotad så kan hon offra en kulting. Antagligen var det vad som hände när ett par goldens kom hem med en de tagit på egen tass.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 nov-13 kl 15:08 »
Självklart finns det hundar som säkert klarar av att bita av ett huvud, dock tvivlar jag på att det är deras första instinkt när dom hittar en gris. De flesta rovdjur siktar väl på halsen men inte av den enkla anledning att dom vill bita av huvudet för att det är kul att dra hem en trofé.

Ja jag tvivlar lite och tror att jägarn har varit där med kniv och yxa först, tills motsatsen är bevisad.

Ett halvruttet kadaver borde ju lättast att skilja huvud från kropp på men det borde ju också lukta lite om hunden då....
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 nov-13 kl 09:28 »
Hunden rymde i dag rakt ut i skogen hittade den senare i skogen tuggande på ett vildsvins huvud!

hittar ingen kropp men ska söka i morgon mer då det var mörkt nu.

Är det möjligt att en Sibirien husky kan fälla ett vildsvin?
Jag måste anmäla detta nu va??  :-\ det var på den mark jag hyr huset så kan jag bli vräkt?

En hund i den storleken kan utan vidare ta ett mindre svin, men knappast ett fullvuxet.  Om jag ska gissa , så tror jag att den hittat huvudet (slaktrester eller dödat på annat sätt).

Som jag ser saken, så behöver du inte göra annat än försöka undvika att hunden rymmer igen. Och det kan vara smart att underrätta den du hyr av. Du kan knappast bli värkt eller få något straff för det inträffade. Det går ju liksom inte att varken utreda eller bevisa någonting om hur detta gått till och det är inte brottsligt om en hund skulle rymma en enstaka gång.

Gullregn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 nov-13 kl 10:28 »
Allt är relativt. Stor hund, ras som klarar av en dylik sak. Ungt svin eller gammalt sjukt svin.
Ensamt svagt svin som är ungt eller gammalt kan tas av en hund som är av sådan kaliber.
Jag är livrädd för att ha mina hundar lösa i mörker då det finns vildsvin här.
Tror inte mina hundar har en chans mot ett svin och hoppas dom backar om dom springer på ett.
( 3o-40 kilo vallande hund som används som vakthund, men jag tror inte dom grejar ett svin då de ju trots allt är "knähundar" inte vana vid vilda attacker utan mera är vallande hundar när det gäller andra djur)

Tror inte din hund tagit ett vildsvin, kanske slagits om slaktrester. Kanske ungt svin eller gammalt sjukt, men troligen slaktrester eller rester av redan dött djur och kanske bråkat med annat djur om det.
Nästa gång så kanske hunden har smak för ett svin och svinet är i sällskap med andra svin och lite mera piggt och då ligger hunden löst till.

pegaso

• Skit blir det överallt
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 22 nov-13 kl 10:57 »
Inte ej chans!
En Rottweiler kennel i Skåne, fick en av sina hundar dödade av vildsvin. Fem (5st) fullvuxna Rottweilers rymde och gick på jakt, en dödad två sårade, något vildsvin hittades aldrig....
Våra hundar är "tamdjur", Vildsvinen är "vilda djur". kampen blir förödande för "tamdjuren" som inte har kunskapen om jakt och dödande av byte!
Så svaret är; inte en chans!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 nov-13 kl 21:28 »
Inte ej chans!
En Rottweiler kennel i Skåne, fick en av sina hundar dödade av vildsvin. Fem (5st) fullvuxna Rottweilers rymde och gick på jakt, en dödad två sårade, något vildsvin hittades aldrig....
Våra hundar är "tamdjur", Vildsvinen är "vilda djur". kampen blir förödande för "tamdjuren" som inte har kunskapen om jakt och dödande av byte!
Så svaret är; inte en chans!

Förmodligen ett stort svin eller en flock. Det du beskriver är helt olika fårn ursprungsfrågan. Flera hundar som troligen gått till attack mot svinet/en med tanken "pang på rödbetan", sådana hundar som dessutom är flera och hetsar varandra får ofta stryk. Jag skulle inte bli alls förvånad om en Husky skulle lyckas fånga en ganska stor gris. En hund med mer listigt förfarande väntar tills grisen försöker fly och tar chansen då istället

Håning

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 nov-13 kl 22:03 »
Förmodligen ett stort svin eller en flock. Det du beskriver är helt olika fårn ursprungsfrågan. Flera hundar som troligen gått till attack mot svinet/en med tanken "pang på rödbetan", sådana hundar som dessutom är flera och hetsar varandra får ofta stryk. Jag skulle inte bli alls förvånad om en Husky skulle lyckas fånga en ganska stor gris. En hund med mer listigt förfarande väntar tills grisen försöker fly och tar chansen då istället
Tror inte på att en husky klarar det då det är den minsta utav dom tre vanligaste  :om det hade vare grönländare eller  mallamut så kanske  men inte en husky.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 nov-13 kl 19:14 »
Tror inte på att en husky klarar det då det är den minsta utav dom tre vanligaste  :om det hade vare grönländare eller  mallamut så kanske  men inte en husky.

Kan så vara?? Var och en blir ju salig på sin tro

Håning

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 nov-13 kl 19:37 »
Kan så vara?? Var och en blir ju salig på sin tro
Uppenbarligen .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 nov-13 kl 22:09 »
Men ni hundvana, en Husky som tar en gris (även om jag tror det är nära på omöjligt eftersom grishuvudet var större än hundens) gnager väl inte av huvudet och tar med sig det? Det är ju ingen järv. Hunden kommer väl att ligga kvar vid sitt byte och stilla sin hunger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser