Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varm och kallrökning - recept  (läst 5050 gånger)

hagstrom88

• Södermanland
Varm och kallrökning - recept
« skrivet: 10 nov-13 kl 16:56 »
Såg att det skrivs en del om rökning - och de tekniska aspekterna. Startar en tråd där vi kan lägga olika rökrecept. Håll till godo med mina favoritrökrecept!

Rådjur/Älg/Hjortstek (urbenad och nätad) - ca 1-1,5kg/styck

Saltlake:7-8%:ig saltlake (jodfritt salt)
Doppa i saltlaken – 3-4 dygn!
Skölj steken 30 min i kallvatten och torka av

2-stegsvarianten (kall & varmrökt)
Kallrökning 12 timmar (under 25 c)
Varmrökning i 2-4 timmar (sätt rökugnens värme på ca 120c) till steken kommer upp i drygt 70c grader (sätt i köttermometern!)

1-stegsvarianten (kallrökt)
Kallrökning 24-36 timmar (under 25 c)

OM benet sitter kvar - kortare varmrökningstid!

hagstrom88

• Södermanland
SV: Varm och kallrökning - recept
« Svar #1 skrivet: 10 nov-13 kl 16:57 »
Och så tar vi varmrökta laxsidor - några varianter:

Varmröka laxsidor

Alt.1: Dela dem på mitten och strö grovsalt över som får stå över natten (mindre salt på stjärtdelen). Skölj av och torka torrt.

"Topping"
Alt a: Per laxsida: Ta 1 kopp finhackad dill och 1 kopp strösocker och smeta ut.
Alt b: Per laxsida: Ta 1 citron (saften) och 1 kopp brunt farin socker. Smeta ut!
Alt c: Per laxsida: Ta 1 kopp finhackad dill och 1kopp senap per lax och smeta ut.
Alt d: Per laxsida: Ta 1 kopp finhackad dill och 1kopp flytande honung per lax och smeta ut.

Sätt tempen på röken på ca 80c. Rök ca 4 timmar eller tills den blir 60c inuti.

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 nov-13 kl 16:58 »
Och kallrökta laxsidor...

Efter rökning - lägg i tät plastpåse (helst vaccumpumpa) i 2 dagar innan du äter.
Variant 1
Strö grovsalt över fileerna som får stå 1,5-2 dygn - häll av vätska. Skölj av. Torka av. Låt torka i kylskåp ett par timmar. 
Kallrök (< 25 c) i ca 10-16 timmar (beroende på yttertemp) hängande eller med skinnet nedåt.

Variant 2
Gnid in fileerna med 2 matsked socker och 4 matskedar salt/kilo lax.
Lägg i plastpåse och knyt igen - låt ligga svalt i 1,5 dygn.
Kallrök (< 25 c) i ca 10-16 timmar (beroende på yttertemp) hängande eller med skinnet nedåt.

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-13 kl 16:59 »
Och slutligen en favorit från USA som är otroligt god.. RÖKT OST!

Kallröka ost:
Välj "gräddig ost" som Cheddar, Prästost, Boxholms olika ostar etc. Helst inte hård ost - svårt för röken att "tränga in".
Dela osten i ca 5 * 5 * 10 cm stora "tegelstenar"
Rök dem i ca 4 timmar
Förpacka bitarna i gladpack, lägg i fryspåse och pressa ut luften.
Låt ligga svalt i kylen minst 3 veckor (röksmaken tränger in ordentligt).
Ät!

LenaWB

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-13 kl 18:53 »
Trevliga förslag. Har du något smaskigt för fårbog. Min idé är att låta den ligga i saltlag  först o sen marinera i äppeljuice lök o vitlök innan själva rökningen men det kanske blir lite overkill..
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser