Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläkt i hönshus  (läst 6649 gånger)

Heddan76

• Norrbotten
Fläkt i hönshus
« skrivet: 10 nov-13 kl 09:41 »
Det verkar i det närmaste omöjligt att hitta en godkänd ventilationsfläkt för ett mindre hönshus (10-15m2). Vad jag har förstått så måste de minst ha IP-klassning 54. och alla vanliga badrumsfläktar har i bästa fall IP45. Den minsta fläkten som jag har hittat som har IP54 tror jag var 250mm och hade en effekt på långt över 100Watt.
Så därför har jag fuskat/chansat och kört med en badrumsfläkt med IP45 som har gått bra i 3år, men nu har lagret i den börjat kärva så den har lite svårt att starta själv. Så därför började jag återigen leta efter en godkänd fläkt som inte kostar en förmögenhet och som inte blåser bort hönorna från sittpinnarna. Och efter typ 5 timmars surfande så hittade jag denna:
http://www.ventur.se/se/products/product/21
Rent konstruktionsmässigt ser den ut som min gamla badrumsfläkt som jag har inomhus i badrummet från 1985 och den går felfritt än. Det är en radialfläkt som har motordelen helt innesluten så den borde vara både brandsäkrare och driftsäkrare än vanliga fläktar.
Problemet är bara att jag hittar ingen butik som säljer denna, någon som kan ge mig ett tips vars jag skall leta? Jag har mailat generalagenten så jag hoppas dom kan hjälpa mig.
Annars får jag väl knycka min badrumsfläkt i badrummet och ge den till hönorna. Och ersätta badrummets med något modernare och sämre...bara för att allting skall vara godkänt...

Jag ville bara tipsa alla om att det finns en fläkt som är godkänd, bara den nu också går att köpa. För jag har läst då och då om folk här på forumet som förgäves har sökt men inte hittat och då istället har använt sig av icke godkända fläktar.

Alexn72

• Skåne
SV: Fläkt i hönshus
« Svar #1 skrivet: 10 nov-13 kl 12:34 »
jag hade kört en vanlig typ av datorfläkt istället typ denna http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/flaktar/12-v/axialflakt-60x60x25-12-vdc-p36200

Och anledningen till detta är att de är mycket lättare att få tag på , kör på lågspänning, samt kan bytas ut när fjäderdammet har gjort sitt i fläkten.

i såna fläktar finns det heller ingen gnistbildning då de är bortslösa och kör med induction dvs de är inte benägna att sätta fyr på hönsdammet heller

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 10 nov-13 kl 13:27 »
Varför måste fläkten sitta i hönshuset?? Köp en vanlig kanalfläkt och sätt den på utsidan .Clas Ohlsson tex.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 10 nov-13 kl 13:46 »
jag hade kört en vanlig typ av datorfläkt istället typ denna http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/flaktar/12-v/axialflakt-60x60x25-12-vdc-p36200

Och anledningen till detta är att de är mycket lättare att få tag på , kör på lågspänning, samt kan bytas ut när fjäderdammet har gjort sitt i fläkten.

i såna fläktar finns det heller ingen gnistbildning då de är bortslösa och kör med induction dvs de är inte benägna att sätta fyr på hönsdammet heller
Jo det är ju alltid en idé, problemet är bara att datorfläktar inte har speciellt bra hållbarhet ens i torr och dammfri miljö. Så i längden lönar det sig att få tag i en fläkt som är klassad som IP54 eftersom den är så tät så den inte tar skada av dammet.
Fläkten jag har i badrummet är en sådan där hela motorn är inplastad, endast fläktaxeln sticker ut och den är ordentligt tätad. Och så sitter det två metallstift ingjutna i plasten för strömförsörjningen av motorn. Denna konstruktion håller i längden och är värd att betala för. Jag vet flera som har just denna modell och vi har alla haft dom i snart 30år utan minsta problem. Jag brukar rengöra den kanske vart femte år för att fläktbladen blir så igensatt av damm, men då lossar man bara på en skruv så kan man med lite försiktighet rengöra hela fläkten med hölje, motor och vingar under kran.
Dagens fläktar är ju av skrattretande dålig och billig konstruktion jämfört med denna radialfläkt.
Och Venturs (S&P) fläkt såg väldigt lik ut så därför skulle jag vilja få tag på den...

Datorfläkten är billig men jag misstänker att man åker på att byta den väldigt ofta, så den blir dyr i längden. Sedan är driftsäkerhet och frånvaron av strul värt mycket tycker jag.
« Senast ändrad: 10 nov-13 kl 13:58 av Heddan76 »

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 10 nov-13 kl 13:56 »
Varför måste fläkten sitta i hönshuset?? Köp en vanlig kanalfläkt och sätt den på utsidan .Clas Ohlsson tex.
Jaha du, det är väl lika mycket damm som ska passera fläkten(motorn) om den sitter på utsidan väggen. Det är inte el-anslutningen som jag oroar mig för, det är kapslingen av motorn som är problemet. Hittar du en radialkanalfläkt för vettig peng så är detta däremot en vettig lösning, och då får du gärna tips mig om den. Men i princip alla axialfläktar är ju rent värdelösa efter som all skit skall passera motorn, och tyvärr så passerar inte allt utan en del stannar i motorn och lager.
Även om det skulle vara så att du inte behöver IP54 på utsidan väggen enligt lagen så är det ju ändå funktionen i slutändan som är viktig...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-13 kl 18:53 »
Kontakta Br Lantz ( www.brlantz.se).

Dom fixar den fläkt du behöver med rätt IP-klassning

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 13 nov-13 kl 22:01 »
Det har löst sig, jag fick svar från Ventur väldigt snabbt med tips om flera lokala butiker som var återförsäljare. Ena fanns bara tvärs över gatan, så fläkten är nu beställd hos dom.
Så nu får jag bara hoppas att den motsvarar mina förväntningar. 1050:- blev priset med frakt och moms.

Hannaz

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 mar-14 kl 04:28 »
Det har löst sig, jag fick svar från Ventur väldigt snabbt med tips om flera lokala butiker som var återförsäljare. Ena fanns bara tvärs över gatan, så fläkten är nu beställd hos dom.
Så nu får jag bara hoppas att den motsvarar mina förväntningar. 1050:- blev priset med frakt och moms.

Undrar hur det gått med fläkten, blev du nöjd?

Håller på att renovera en lekstuga och vill ha nån bra fläkt som inte kostar flera tusen. Ska bara ha 5-8 vuxna djur i stugan.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #8 skrivet: 17 mar-14 kl 20:24 »
Läste nånstans att fläktar inte rekommenderas eftersom det drar på hönsen som ju är dragkänsliga.

Vanliga tilluftsventiler får bygghandeln bör räcka för så få höns, de kostar inte mycket och det går att sätta in en extra i efterhand om det skulle behövas. Dagtid funkar ju också den öppna luckan som ventil. Sen är mitt råd att damma hyllor m.m ofta med fuktad trasa och sopa regelbundet (när hönsen är ute...) det gör ju luften mindre dammig. Vad gäller ammoniak och så är näsan ett rätt bra mått... Luften ska kännas fräsch i hönshuset.

Kolla gärna vår ritning om ventilation, bygge m.m:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 26 nov-14 kl 21:09 »
Undrar hur det gått med fläkten, blev du nöjd?

Håller på att renovera en lekstuga och vill ha nån bra fläkt som inte kostar flera tusen. Ska bara ha 5-8 vuxna djur i stugan.
Nä, fläkten var rent skräp, visserligen damma den inte igen men motorn dog efter ett halvår. Så den gamla fläkten fick åter gå i tjänst efter en noga genomgång, visserligen låter den illa men den går som en klocka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser