Det verkar i det närmaste omöjligt att hitta en godkänd ventilationsfläkt för ett mindre hönshus (10-15m2). Vad jag har förstått så måste de minst ha IP-klassning 54. och alla vanliga badrumsfläktar har i bästa fall IP45. Den minsta fläkten som jag har hittat som har IP54 tror jag var 250mm och hade en effekt på långt över 100Watt.
Så därför har jag fuskat/chansat och kört med en badrumsfläkt med IP45 som har gått bra i 3år, men nu har lagret i den börjat kärva så den har lite svårt att starta själv. Så därför började jag återigen leta efter en godkänd fläkt som inte kostar en förmögenhet och som inte blåser bort hönorna från sittpinnarna. Och efter typ 5 timmars surfande så hittade jag denna:
http://www.ventur.se/se/products/product/21Rent konstruktionsmässigt ser den ut som min gamla badrumsfläkt som jag har inomhus i badrummet från 1985 och den går felfritt än. Det är en radialfläkt som har motordelen helt innesluten så den borde vara både brandsäkrare och driftsäkrare än vanliga fläktar.
Problemet är bara att jag hittar ingen butik som säljer denna, någon som kan ge mig ett tips vars jag skall leta? Jag har mailat generalagenten så jag hoppas dom kan hjälpa mig.
Annars får jag väl knycka min badrumsfläkt i badrummet och ge den till hönorna. Och ersätta badrummets med något modernare och sämre...bara för att allting skall vara godkänt...
Jag ville bara tipsa alla om att det finns en fläkt som är godkänd, bara den nu också går att köpa. För jag har läst då och då om folk här på forumet som förgäves har sökt men inte hittat och då istället har använt sig av icke godkända fläktar.