Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 41837 gånger)

krille

Re:Vedklyv
« Svar #20 skrivet: 18 mar-07 kl 21:03 »
Jag tycker att en sak är lite lustig.
Nästan alla jag har visat filmerna för har sagt samma sak.
JO MEN DET ÄR SÄKERT FRUSEN BJÖRK. JAG TROR INTE DEN SKULLE KLARA EN RIKTIGT VRESIG.......  ???
Nej det tror inte jag heller, men det skulle nog gå bättre med den där yxan än en vanlig klyvyxa. Sen finns det många andra betydligt dyrare hydraulklyvar som inte heller skulle klara det.
Och han klyver även då det är frostfritt i en av filmerna.  ;)

vilde

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 19 mar-07 kl 10:46 »
Jag tycker att en sak är lite lustig.
Nästan alla jag har visat filmerna för har sagt samma sak.
JO MEN DET ÄR SÄKERT FRUSEN BJÖRK. JAG TROR INTE DEN SKULLE KLARA EN RIKTIGT VRESIG.......  ???
Nej det tror inte jag heller, men det skulle nog gå bättre med den där yxan än en vanlig klyvyxa. Sen finns det många andra betydligt dyrare hydraulklyvar som inte heller skulle klara det.
Och han klyver även då det är frostfritt i en av filmerna.  ;)

Ledsen Krille, men jag är alltid väldigt misstänksam av mig när det gäller nya fantastiska prylar. Och tyvärr kan en filmsnutt som dessa vara ganska missledande.

Men yxan kanske är fantastiskt bra och då är det ju synd att vara så negativ, du har rätt.

Över 2000  kronor för en yxa är väldigt mycket pengar för mig så jag skulle ändå aldrig köpa dennna yxan utan att ha möjlighet att se och prova den själv först, om den är så bra borde det väl bli någon som säljer den i Sverige förr eller senare.

Moumolia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 mar-07 kl 20:55 »

vilde

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 28 mar-07 kl 00:20 »
Tvivlaren har funderat ännu mer medan han svingade yxan och klöv ved idag.

Alla som hugger ved vet att rak och kvisttfri ved av en hel del trädsorter klyvs väldigt lätt, ett bra hugg och de klyvs rätt av. Det ligger en enorm utvidgningskraft i en tung yxa som pressas in i träet, yxans form, en snabb förtjockning tvingar träet isär. Den finska yxan bänder isär i stället och det kan i och för sig vara så att den hävarmskraften är större än motsvarande utvidningskraft från en vanlig yxa. Å andra sidan är det exakt samma energi vi har att göra med, yxans vikt och hastighet bestämmer energin, energin avges när yxan bromsas ner, kraften tvingar ner yxan i träet och trycker åt sidorna utåt. Den enda skillnaden kan vara att den finska yxan avger lite mer energi i sidled än rakt ner men det känns inte som om det kan ha så stor betydelse i normal vedhuggning.

Har vi en vedbit som har snurrat eller är vresigt som en gammal alm exempelvis så kvittar det, den finska yxan kommer inte att klyva den heller. Man måste i princip hugga sig hela vägen ner, det går inte ens att göra det med den finska yxan.
Har vi en vedkubbe med grenar i vet alla hur det kan fungera, veden spricker, klyvs men delar inte riktigt på sig eftersom det sitter en gren inne i träet som en plugg när man limmat ihop två trädbitar. Då måste man antingen hugga av den grenen inne i träet eller kan man oftast dra isär det med händerna, den finska yxan har ingen fördel där, den kommer inte ens ner så långt i träet att den når grenen.
En vedkubbe med riktigt stora grenar åt flera håll där vi har en stor del av fibrernas riktning vinkelrätt mot växtriktningen kan man i stort sett inte klyva, antingen hugger man den vid sidan om grenen eller hugger man sig rakt igenom den tvärsgående veden, stora sådana här vedkubbar brukar jag få såga i sönder. Den finska yxan kommer inte heller att klara den sistnämnda vedkubben.

Ledsen :'( om jag är för tvivelaktig för några men innan jag fått testa den finska yxan på min egen ved och den fått visa vad den går för kan jag inte tro att den är värd så mycket mer pengar än en bra "vanlig" klyvyxa.

Pastorn

• -
« Svar #24 skrivet: 24 maj-07 kl 21:04 »
måste bara rapportera att "däcktricket fungerar helt fantastiskt (så länge stubbarna är kvistfria) med min vanliga klyvyxa gick det minsann bitvis lika bra som på filmerna, kör man med samma klyvteknik som dom gjorde går det i ett rasande tempo  :) det jag klöv var nysågad bok.

hävkraftsyxan

« Svar #25 skrivet: 18 jun-07 kl 19:26 »
As we all know, the axe is the oldest tool of the man. It was invented 4000000 years ago. Initially it was made of stone, today it is made of iron. The prinsible is still the same, it is a wedge. There is a problem with this kind of  splitter .The problem is, that the power vanishes to the friction. The other problem is that the traditional/conventional axe is very dangerous to its user, because youy never know how far the blade gos. Too often the blade continuous its way to the foot of the man who is splitting .Forinstance in Finland happens every year about 4500 different kind of accidences with an axe. Maybe the number is even bigger in Sveden, because your population is bigger.
I started to develop the leveraxe/ hävkraftsyxan about 20 years ago. The reason for that was the reasons I mentioned above. I wondered, why the human been is still using a tool, that was invented on the stoneage. I experienced the traditional/convential axe very dangerous and hard to work with.
So, litle by litle I finally found the right shape and weight to leveraxe/hävkraftsyxan.
The way how the leveraxe/hävkraftsyxan operates is totally different comparing to any other axe. All the traditional/conventional axes are wedges. Leveraxe/hävktaftsyxan is lever. The form of the blade is eccentric/onesided. All the possible weight is on the right side of the strikeline. At the moment, when the blade touches the block with high speed, it starts tolean to the right fully automatically. The blade penetrates to the block only five (5) millimeters on its best, this was the friction part. The next sixty to eighty (60-80) millimeters the blade gos in the air without any friction and puches the  a pease of wood away. All the force that was downwards a while a go is now to the left. All this happened in a part of a second (i ett ögonblick)
So faf I haven met any peace of wood that could resist this power. The powerv is many times stronger than with the traditional/conventional axes. It does not matter wether the wood is frozen or unfrozen, or if you spli in the winter or in the summer, the result is allways the same, you can split the wood very easy any time. If the block is so big and heavy that you cannot moove it anywhere, no problems, you can split it where ever it is, even on the rock , ground, asphalt. You see, the blade does not go throw the block. It remains on the block. So there is no fear that you could hit your leveraxe/hävkraftsyxan to a stone. The blade newer sinks in to the block. Now you can split the wood with continuous strikes and this way get maximum result with minimum time. The result is ofcourse up to your physical condition. I fully understand the sceptical writings on these pages, but try to think differently. This invention has taken my time about twenty (20) years untill it soo the daylight. That is a short time comparing to the 4000000 years (four million), when the stoneage man invented the traditional/conventional axe
I understand that the branches are the great problem, but with leveraxe/hävkraftsyxan the power is so great thet the branches do not have much significansy. In these days I try to find a lot of branches to get some challense to my splittings. The wood is better to split when it is fresh . I have 60 years experience with all kind of axes. After I invented this leveraxe/hävkraftsyxan I never touch any more any conventional/traditional axes because they are dangerous and very hard to work with. Go to my homepages and beliave to your eyes.
If you do not know anything about this tool, please do not write any sceptical writings about it.
If you want to have more infirmation, I will answer you with pleasure.

Archos

« Svar #26 skrivet: 28 jan-08 kl 23:47 »
Någon som kan recensera den finska yxan?

jenses

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 jan-08 kl 01:27 »
Nope,
det blev en släggyxa från Gränsfors bruk för min del för överkomliga 650-700 pix.
Och den funkar jättebra.
Inga experiment.

hildegard

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 29 jan-08 kl 08:53 »
Jag använder smartsplitter, se http://www.agma.se/
Med den yxan klarar jag 50 cm diametersklumpar, som jag kappt orkar lyfta, utan problem. Bästa köpet jag gjort på många år. Även min 12-åring klarar den och kommer det folk på besök vill alla prova. Så man får sin ved (30 kbm) klyven utan att behöva jobba så mycket. Arbetet blir symmetrisk vilket är bra för kroppen.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 29 jan-08 kl 23:13 »
ibland undrar jag..

hur fan hinner ni med allt, klyva ved för hand, klippa fåren manuellt, ysta ost, karda garn o.s.v. E det ingen annan mer än jag som som förvärvsarbetar?

(Jag kör allt med maskin)
Då är vi 2 som använder maskiner till allt. ;)
Jag använder en Faxe vedklyv på 7 ton. Den klipper igenom allt. ;D
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 23:14 av Rosten »

jenses

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 30 jan-08 kl 02:26 »
3-4 dygn med lilla Stihlsågen och släggyxan, that´s it.
Bra motionering, färsk luft och vårens första fågelkvitter (ok, inte när motorsågen är igång).
Och inte behöver jag tjäna ihop traktorn, vedklyven värd namnet etc.

Humle

• Västerbotten
SV: Vedklyv
« Svar #31 skrivet: 06 feb-08 kl 14:36 »
Jag blir ofta förvånad när jag ser folk stå med en hydraulklyv vars klyvhuvud rör sig 1 cm i minuten (känns det som!) och klyver rak och ganska kvistfri björk. Varför? Det går hur lätt som helst att klyva sånt med en yxa och det vette tusan om det inte även går snabbare, dessutom får man motion och slipper oljudet... det är nästan så jag får för mig att många skäms över att använda handverktyg, de ska visa att de har råd med den senaste tekniken som gör deras liv så mycket enklare och lyckligare! ;D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Neiklot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 feb-08 kl 12:14 »
Hej! Jag behöver skaffa en vedklyv. Helst vill jag att den ska vara manuell. Någon som har något bra eller dåligt att säga om en sådan? Finns det något speciellt jag bör tänka på innan jag jag gör mitt val?

Var det inte någon artikel i Åter om att bygga en egen vedklyv?

Tror det var Ingmar Andersson som skrivit den, om jag inte minns helt galet.. :)

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 09 feb-08 kl 21:23 »
Jag blir ofta förvånad när jag ser folk stå med en hydraulklyv vars klyvhuvud rör sig 1 cm i minuten (känns det som!) och klyver rak och ganska kvistfri björk. Varför? Det går hur lätt som helst att klyva sånt med en yxa och det vette tusan om det inte även går snabbare, dessutom får man motion och slipper oljudet... det är nästan så jag får för mig att många skäms över att använda handverktyg, de ska visa att de har råd med den senaste tekniken som gör deras liv så mycket enklare och lyckligare! ;D
Tack vare att jag har en kraftig vedklyv så kan jag köpa riktigt grov ved. Sånt som andra vedköpare ratar. Problemet blir först när motorsågen inte når in till mitten. Utan man tvingas såga ur kilar för att få av den. Så stor ved är billig. Vart förra året erbjuden Ask till ett riktigt lågt pris. Fick en chock när jag fick se dom. Var nog ca 1.3 meter i diameter. Tackade ja, men sedan ångrade sig vedsäljaren  eller också fick han tag i någon som ville betala mera.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 10 feb-08 kl 08:44 »
En granne har en elmotor med en enorm pyramidformad skruv på. Ta den kapade vedbiten i handen, sätt den mot pyramidens topp, som skruvar sig in i vedbiten, som sedan spricker. Den är monterad horisontellt, borde vara bättre att montera den vertikalt, så blir det inte så tungt att hålla i vedbiten. Fast det kanske är en säkerhetsfråga. Men apparaten verkar nog inte vara så säker. Fungerar dock. Å andra sidan man ju inte klämma sig någonstans.

Vedskruv kallas en sådan. Finns att bese på Blocket ser jag.
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 08:49 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

jenses

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 10 feb-08 kl 09:57 »
Min bror i Tyskland har byggt en sådan, modell större.
Där kallas de för "Schwedenspalter"  :P
Fungerar helt suverän, t.o.m. i tjocka kvistiga sega ekbitar.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 10 feb-08 kl 10:27 »
En granne har en elmotor med en enorm pyramidformad skruv på. Ta den kapade vedbiten i handen, sätt den mot pyramidens topp, som skruvar sig in i vedbiten, som sedan spricker. Den är monterad horisontellt, borde vara bättre att montera den vertikalt, så blir det inte så tungt att hålla i vedbiten. Fast det kanske är en säkerhetsfråga. Men apparaten verkar nog inte vara så säker. Fungerar dock. Å andra sidan man ju inte klämma sig någonstans.

Är inte dom förbjudna att sälja? Det har ju hänt massor av olyckor med dom då folk råkat skruva upp handel eller armen på skruven.
Själv så kör jag med en hydralklyv. går litee saktare än med skruven men man slipper skada sig.
Då jag inte behöver hålla i veden när jag klyver.

Filip Skräplund

« Svar #37 skrivet: 10 feb-08 kl 17:41 »
Det fanns också de stora skruvarna som man klöv meterved med.
Där var det inte bara armen som rök när olyckan var framme, det blev slamsor av hela människan.
Jula hade en massa delar till såna maskiner förut, det finns inte längre kvar pga olycksrisken.
Har man en skruvklyv ska man helst jobba utan handskar, klockor, och med korta ärmar.
Fastnar ett plagg i skruven så är allt över på någon sekund.
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 17:48 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 10 feb-08 kl 18:09 »
Jag klyver bitar på 150 cm i diameter eller mer,  de värsta som kan tänkas, jag har en klyv som trycker 25 ton, det är lilla modellen den större tar 33 ton.
Maskinen är säker, den kan transporeteras efter bilen till stocken, som är väldigt svår att  flytta.

Jag har tom fått betalt för att borttransportera stockar av död alm som man har gått bet på.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 10 feb-08 kl 21:53 »
Jag klyver bitar på 150 cm i diameter eller mer,  de värsta som kan tänkas, jag har en klyv som trycker 25 ton, det är lilla modellen den större tar 33 ton.
Maskinen är säker, den kan transporeteras efter bilen till stocken, som är väldigt svår att  flytta.

Jag har tom fått betalt för att borttransportera stockar av död alm som man har gått bet på.
Grov ved är billig. ;) (och därför bra.) ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser