Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför inte mer än sex kaniner?  (läst 19588 gånger)

John Rambo

• Gäst
SV: Varför inte mer än sex kaniner?
« Svar #220 skrivet: 26 nov-13 kl 14:44 »
Ifrågasättandet vad du tycker är bra  efter som du inte vill anamma det vedertagna inom kanin uppfödning .Det är ju samma gallerias som att getter kan dra stock och leva på mossa .

Det är en annan tråd, äta mossa var en fråga, dra stock vet jag att dom kan.
Och vad är det som är vedertaget inom kaninuppfödning?

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #221 skrivet: 26 nov-13 kl 14:46 »
Ja, ifrågasätta kan man göra om man vill det,  men det borde framgå rätt tydligt nu att dom är nöjda och trivs med vad dom får i foderväg.
Förespråkar man pellets, så ja visst, med då ifrågasätter jag om en pelletskanin duger som människoföda mer än i nödfall.
Och undrar man om kanin klarar sig utan hö, så har jag svar här svart på vitt, ja tydligen.
Blev någon förvånad, ja må så vara.
Blev jag förvånad, nej inte det minsta.
Blev jordbruksverket förvånat, det bryr jag mig faktiskt inte i, så länge jag döljer innehavet av kanin.

Men som jag förstått det tycker du att tamkaniner ska äta som sina vilda släktingar. Men de äter väl inte halm och brödskivor? De äter troligtvis mycket varierat och letar fram de mest näringsrika saker de kan finna i naturen. Eftersom jag som människa inte riktigt vet vad detta kan bestå av, och inte har möjlighet att springa runt i skogen och på ängarna hela dagarna, väljer jag att säkra deras näringsbehov genom att lyssna till dem som har mer erfarenhet än jag och utfodra därefter.
Ifrågasätt allt.

Håning

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 26 nov-13 kl 14:50 »
Det är en annan tråd, äta mossa var en fråga, dra stock vet jag att dom kan.
Och vad är det som är vedertaget inom kaninuppfödning?
Tror inte ärlig du vet vad stock är ens.

John Rambo

• Gäst
« Svar #223 skrivet: 26 nov-13 kl 14:58 »
genom att lyssna till dem som har mer erfarenhet än jag och utfodra därefter.

Om dom som har mer erfarenhet säger olika, och du tycker båda alternativen låter rimligt, vad gör du då?

John Rambo

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 26 nov-13 kl 15:03 »
Tror inte ärlig du vet vad stock är ens.

4x0.30 meter normalt.

Men storleken varierar, en pinne anser jag man kan hålla med en hand, nästa namn i storleksordningen är av dom namn jag hört på större pinnar, stock.
Men det är som sagt ett annat tema, så vida man inte bygger kaninburar av stock.
Om du syftar på skämtet "stock" som man ger till "fruntimmer" är vad jag vet bara törminäjtor som är sköttsäker.

Håning

• Gäst
« Svar #225 skrivet: 26 nov-13 kl 15:08 »
4x0.30 meter normalt.

Men storleken varierar, en pinne anser jag man kan hålla med en hand, nästa namn i storleksordningen är av dom namn jag hört på större pinnar, stock.
Men det är som sagt ett annat tema, så vida man inte bygger kaninburar av stock.
Om en get drar en stock på 4m x30cm Ja då är ja Gustav Vasa Men om du menar 4mx 30 mm så klarar de det helt säkert .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #226 skrivet: 26 nov-13 kl 15:09 »
Ja, ifrågasätta kan man göra om man vill det,  men det borde framgå rätt tydligt nu att dom är nöjda och trivs med vad dom får i foderväg.
Förespråkar man pellets, så ja visst, med då ifrågasätter jag om en pelletskanin duger som människoföda mer än i nödfall.
Och undrar man om kanin klarar sig utan hö, så har jag svar här svart på vitt, ja tydligen.
Blev någon förvånad, ja må så vara.
Blev jag förvånad, nej inte det minsta.
Blev jordbruksverket förvånat, det bryr jag mig faktiskt inte i, så länge jag döljer innehavet av kanin.

Jag förespråkar inte pellets och har aldrig gjort. Men... att man vill undvika att ge sina djur processat och i vissa fall artfrämmande föda innebär inte att man kan utfodra dem med vad skräp som helst. Halm ÄR inte mat. Halm är strö. Näringsvärdet i halm är försumbart och mängden halm du gett (10 kg på 6 kaniner på 12 veckor, dvs i genomsnitt 20 g/kanin och dag) skulle vara för lite även om det rörde sig om ett kraftigt, välbärgat hö.

Sen har de tydligen fått "en säck" ensilage också. Om vi antar att "en säck" väger 15 kg blir det i snitt 30 g/kanin och dag.

Fyra kg morötter har de också ätit. 8 g morot/kanin och dag.

"En massa bröd" har du också gett dem. Vi höftar till med två kg bröd. Det gör 4 g/kanin och dag.

Det du kallar grönbete är näringsfattigt, gammalt gräs som inte ger mycket annat än bukfylla.

Oavsett hur alternativ man vill vara måste man, tom enligt lag, ge sina djur mat som ger dem tillräckligt med näring och det du räknat upp räcker inte på långa vägar. Du skriver att de "klarar sig" utan hö.  Jo... de överlever ett tag. Men gränsen för god djurhållning går inte vid att djuren faktiskt inte svälter ihjäl... Det krävs mer än så!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

John Rambo

• Gäst
« Svar #227 skrivet: 26 nov-13 kl 15:18 »
Om en get drar en stock på 4m x30cm Ja då är ja Gustav Vasa Men om du menar 4mx 30 mm så klarar de det helt säkert .

För tredje gången.
Ett annat tema, har inte sagt att geten ska dra en så stor stock.

Håning

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 26 nov-13 kl 15:19 »

För tredje gången.
Ett annat tema, har inte sagt att geten ska dra en så stor stock.
Då är det inga stockar heller .

John Rambo

• Gäst
« Svar #229 skrivet: 26 nov-13 kl 15:24 »
Halm ÄR inte mat. Halm är strö. Näringsvärdet i halm är försumbart
Det du kallar grönbete är näringsfattigt, gammalt gräs som inte ger mycket annat än bukfylla.

Oavsett hur alternativ man vill vara måste man, tom enligt lag, ge sina djur mat som ger dem tillräckligt med näring och det du räknat upp räcker inte på långa vägar. Du skriver att de "klarar sig" utan hö.  Jo... de överlever ett tag. Men gränsen för god djurhållning går inte vid att djuren faktiskt inte svälter ihjäl... Det krävs mer än så!

Djuren är FETA..

John Rambo

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 26 nov-13 kl 15:26 »
Då är det inga stockar heller .

Och vad kallas något som är större än en pinne?

Håning

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 26 nov-13 kl 15:52 »
Och vad kallas något som är större än en pinne?
Brännved

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #232 skrivet: 26 nov-13 kl 15:55 »
Kvistar grenar massaved ved mm

Håning

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 26 nov-13 kl 15:58 »
Kvistar grenar massaved ved mm
Över 12-15 cm så blir det klen timmer

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #234 skrivet: 26 nov-13 kl 16:01 »
grova kvistar   8)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #235 skrivet: 26 nov-13 kl 16:04 »
Djuren är FETA..

Det är inte nåt annat än ett mirakel. Kaniner som växer sig feta på praktiskt taget ingenting är ju enastående...  ::)
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

John Rambo

• Gäst
« Svar #236 skrivet: 26 nov-13 kl 16:10 »
Över 12-15 cm så blir det klen timmer

Lagomt för get.

John Rambo

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 26 nov-13 kl 16:14 »
Det är inte nåt annat än ett mirakel. Kaniner som växer sig feta på praktiskt taget ingenting är ju enastående...  ::)

Ja, jag har insett att dessa kaniner är bra, men mirakel är en öwferdrift.
Halleluja.

Håning

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 26 nov-13 kl 16:18 »
Lagomt för get.
Inte ens det köper ja för det ska vara i toppräknat . Kan du inte visa upp en stordrogande get  det hade vare roligt .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #239 skrivet: 26 nov-13 kl 16:24 »
Feta djur är en styggelse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser