Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ni prova ... chiliexperiment  (läst 22029 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Re:Vill ni prova ... chiliexperiment
« Svar #20 skrivet: 06 mar-07 kl 19:02 »
Trädgårdsmästar Åberg på Åbergs plantskola i Ystad hade experimentchiliplantor i växthuset i somras. De blev totalt olika föräldern, en köpe-chili, typ spansk peppar om jag minns rätt...  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 06 mar-07 kl 19:23 »
Låter intressant, man kanske skulle ta en tur förbi Åbergs i sommar när man ändå är på Skåneutflykt.

Om fröna var tagna från en köpt chili (från grönsaksdisken) är det inte så konstigt att den blev olik "mamman" eftersom de flesta sorter som odlas i produktion är sk. F1 hybrider och inte alls ger en avkomma som är lik sig själv. Moderplantan är då en korsning av två olika föräldrarplantor som ger en viss kombination av egenskaper, detta försvinner dock i andra generationen. Det samma gäller för de flesta grönsaker som odlas kommersiellt.

skånetösen

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 07 mar-07 kl 09:18 »
Hej Vitis

De fröna av Omnicolor jag fick av dig vill inte gro.  :'( Jag har gjort likadant med dem som med alla andra chilifrö men de bara tvärvägrar att komma upp. Himla synd eftersom jag var så sugen på just den sorten. Är det jag som gör nå't fel? Ska de ha någon sorts specialbehandling som övriga chilisorter kan undvara? Eller har jag bara haft otur?  ???
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Vitis

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 07 mar-07 kl 13:35 »
Hej Vitis

De fröna av Omnicolor jag fick av dig vill inte gro.  :'( Jag har gjort likadant med dem som med alla andra chilifrö men de bara tvärvägrar att komma upp. Himla synd eftersom jag var så sugen på just den sorten. Är det jag som gör nå't fel? Ska de ha någon sorts specialbehandling som övriga chilisorter kan undvara? Eller har jag bara haft otur?  ???

Hmm, låter konstigt, det var köpefrön, visserligen från förra året men dom borde funka. Om de jag har sått tar sig ska du få en planta av mig istället.

Seså, torka tårarna nu ...  :)

Till alla er andra, nu har jag iaf. postat alla breven till er.

drömmer

• Gäst
Jippie!
« Svar #24 skrivet: 08 mar-07 kl 13:12 »
Idag fick jag post, ska så på en gång.

önska mig lycka till!

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 08 mar-07 kl 13:18 »
Lycka till !!  :D

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 mar-07 kl 13:57 »
oj vad spännande, längtar hem...
måste åka och köpa lite fin såjord..
Några sista råd innan vi sätter "spaden i jorden" Vitis?

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 09 mar-07 kl 13:16 »
Jag skickade med en liten anvisning med lite tips och råd som det står var och en fritt att följa eller göra efter eget huvud.

Behöver ni råd och support så är det bara att skriva här eller maila mig.

Lycka till allihopa nu !   :D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #28 skrivet: 09 mar-07 kl 16:43 »
jag tänkte så nu till helgen. det sk abli jättespännande. jag hör av mig hur det går för dom små......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 09 mar-07 kl 18:27 »
Fick fröna igår och nu är de sådda o står o gonar sig i värmen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #30 skrivet: 09 mar-07 kl 19:05 »
Fick fröna igår och nu är de sådda o står o gonar sig i värmen.

Samma här. :D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Eulalia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 mar-07 kl 01:41 »
Har fått men inte sått fröna än..  :-[
varit på jakt efter fin såjord vid 2 tillfällen men lyckades vid ena tillfället glömma vad jag var ute efter från början, när andra frestelser i växthandeln tog över.
Vid andra tillfället var det för dyrt  :(
VAd har ni andra odlat i?  Vanlig jord eller såjord ?
toapapphylsor är avklippta och förberedda, jag har skaffat 2 små växthus (fd vindruvsplastbyttor med lock) och bara jord och mod fattas.
Jag vill ge dem en så bra start som möjligt, så att jag får de finaste, största och frodigaste plantorna i denna tävliing...öh, detta experiment menar jag..  :-[ ;D
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 01:43 av Eulalia »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #32 skrivet: 18 mar-07 kl 06:39 »
Tävling?
Har inte tänkt tanken...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #33 skrivet: 24 mar-07 kl 13:02 »
jag var och kollade till mina chiliplator, då dom inte står i mitt växthus utan ett större med värme som sköts proffesionellt. idag hade bara en planta kommit upp, jag hoppas att det blir fler.......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 24 mar-07 kl 17:53 »
Mina har tyvärr drabbats av ett massivt mögelangrepp. Likaså fler frösådder som jag sått i torvbriketter av samma märke. Tråkigt, det verkar som om alla frösådder i de som drabbats inte klarar sig, om ens kommit upp.
Vi får hoppas o se.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #35 skrivet: 24 mar-07 kl 22:48 »
Har fått men inte sått fröna än..  :-[
varit på jakt efter fin såjord vid 2 tillfällen men lyckades vid ena tillfället glömma vad jag var ute efter från början, när andra frestelser i växthandeln tog över.
Vid andra tillfället var det för dyrt  :(
VAd har ni andra odlat i?  Vanlig jord eller såjord ?
toapapphylsor är avklippta och förberedda, jag har skaffat 2 små växthus (fd vindruvsplastbyttor med lock) och bara jord och mod fattas.
Jag vill ge dem en så bra start som möjligt, så att jag får de finaste, största och frodigaste plantorna i denna tävliing...öh, detta experiment menar jag..  :-[ ;D

Vad smart att använda gamla vindruvskartonger som växthus. tack för tipset Eulalia. Jag har använt vanlig såjord. Jag har varit och kollat till min kruka nu, men än så länge syns ingenting. Men den står i ett vanligt fönster, så det tar ju längre tid än i ett växthus.
« Senast ändrad: 24 mar-07 kl 22:48 av susannep »
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 26 mar-07 kl 12:03 »
Ms_krudd ! Grattis, vad kul att iaf. en har tittat upp, hoppas fler är på väg.

Fröna till "moderplantorna" tog iaf. 2-3 veckor på sig att komma upp så det är helt normalt att man får vänta lite på denna sort, då har jag ändå go värme åt de små.

Anette : tråkigt med möglet, hoppas nån klarar sig. Vad är det för fabrikat på briketterna ? Man borde kanske undvika dem ... jag sår i jord och skolar sen om till krukor eller brätten när plantorna är hanterbara.

Och till alla er andra, jag håller tummarna och ser fram emot små rapporter här i tråden då och då när det hänt nåt spännande.

Tillägg :

Eulalia, chilifrön brukar gro ungefär likadant i såjord som i plantjord så det är inte så noga ... lite sent svar kanske, hoppas du hittat nåt redan.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 12:05 av Vitis »

anette i bugared

• -
« Svar #37 skrivet: 26 mar-07 kl 19:48 »
Tror att det var "plantagens" egna märke.

Eulalia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 mar-07 kl 20:36 »
Zaz! nu är det klart, de små fröna är planterade i "Willis  blomjord" :) går inte att vela i all evighet..
Nu behöver jag support! Support så jag kan ha tålamod att låta dem gro ifred.. ::) ;D

Asch, jag ska sätta nåt snabbgrott också, så jag har nåt att glädja mig över medan jag väntar..lite pumpa blir man alltid glad över, förra sommaren hade jag en djungel i balkongen, jag satte dem mest för att ha lite grönt på de högre nivåerna, hängde upp längs taket.....vädligt frodigt och grönt!
Men pumpor hann jag inte få...
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 20:50 av Eulalia »

Marieberg

• Gäst
Eulalia, det ser så väldigt...
« Svar #39 skrivet: 26 mar-07 kl 22:13 »
...gulligt ut! Ombonat och mysigt. Om jag vore chili, så skulle jag nog vilja starta livet så.

Men, varför har du bara sått 14 fröer? Räckte inte toarullarna, eller fick du inte fler fröer? Jag har fått 20 st. och borde alltså, statistiskt sett, ha större chans i tävlingen experimentet. Detta i kombination med mina fantastiska gröna fingrar och växthuset i söderläge...

*skrattar rått och självsäkert*

(ändring: infogar  ;)  - för säkerhets skull)
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 07:42 av Ior »

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser