Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta kanin med nosematos?  (läst 1648 gånger)

Miss Evil

• Skåne
Äta kanin med nosematos?
« skrivet: 05 nov-13 kl 21:47 »
Ja som rubriken säger. Fick in ett par kaniner där den ena hade ärriga njurar vid slakt. De hade bott ihop och var ca sex månader. Slaktades pga att den ena nös lite i karantän. Hundarna har ätit upp slaktresterna och jag la kaninen bland de andra slaktade kaninerna då jag inte trodde det var något som påverkar oss. MEn efter att ha läst på blir jag fundersam. Borde jag vara orolig för hundarna och kan vi äta köttet eller borde jag kassera det?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Gösta

SV: Äta kanin med nosematos?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-13 kl 18:03 »
Enligt Livsmedelsverket så gäller försiktighetsprincipen. De rekommenderar att köttet kasseras men vet ej om det verkligen finns någon risk att tillaga köttet.
Däremot är det allvarligt för gården eftersom det är smittosamt mellan djuren. Det är ju en hjärnhinneinflammation det handlar om.
Personligen ser jag till att köttet är väl genomstekt vid tillagning. Jag kasserar däremot alla organ samt huvudet. Ger inte detta till djuren! Går till förbränning/biogas.
Gösta

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 nov-13 kl 11:38 »
Tack Gösta! Frågade SVA och fick liknande svar. De visste inte om det smittade till hund men det ska undvikas att ges. Tillagat till människa trodde de inte var någon fara. Dock har hundarna redan ätit resterna..
JA ingen rolig sjukdom men de satt i karantän så förhoppningsvis är inga av mina smittade. Fick dock en förlamning på en unge av mina kelkaniner men hittade inget på njurarna vilket ledde till att jag slaktade en bunke kelkaniner för att se om det syntes något i organen och jag hittade inga. Ska dock vara mer uppmärksam på dessa då hundarna ofta har fått de små kaninerna hela.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

anders38

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-13 kl 13:05 »
stackars kaniner.  :'(

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 nov-13 kl 21:32 »
stackars för att de blev slaktade eller? Kaninerna mådde inte dåligt av det och kom till nytta som djurföda så ingen större skillnad från de större kaninerna förutom att det är mindre mat på dem och lite mer känslor inblandade..

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser