Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Priser för bete  (läst 10856 gånger)

Olof68

• Östergötland
Priser för bete
« skrivet: 04 nov-13 kl 09:40 »
Hejsan. Jag har 1-2 hektar (Beroende på hur jag lägger upp det) samt ladugårdsplats som jag funderar på att hyra ut till en fårägare. Vad är rimligt att ta ut i hyra? Jag lyfter inga bidrag för marken

calle4630

• Halland
SV: Priser för bete
« Svar #1 skrivet: 04 nov-13 kl 10:45 »
Jag vet inte hur det är där du bor men här tjatar folk på en att man
Ska släppa får på deras marker o dom är själv villiga o betala
För uppsättning av stängsel om det inte redan finns. Det är ju lite av en win win situation
Kan man ju säga. Du slipper sköta dina beten o spar arbetstid o maskiner
Och får ägaren får bete som betalning.
Livet är fullt av möjligheter :)

Fordson

« Svar #2 skrivet: 04 nov-13 kl 11:02 »
Utbud och efterfrågan. Om man tar det som ett arrende så borde väl priset ligga något under stödrätt för betesmark, 1000/ha och år, typ.
Men som sagt - utbud och efterfrågan styr detta. Ibland betalar folk för att få sin mark betad....

ewe

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 11:54 »
Du menar väl inte att man får 1000kr/ha för betesmark?? Kanske för åkermark men bete får man kanske några hundra/ha och år. Som sagt så betalar ofta markägaren för att få betat. Vi lånar ut djur om markägaren stängslar själv annars blir det för mycket jobb för några få djur som lika gärna kan stanna hemma. Om vi arrenderar fixar markägaren stängsel själv om dom kan annars gör vi det.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 14:22 »
Vad är rimligt att ta ut i hyra?

Om fårägaren du ska hyra ut till kan söka bidrag för din mark, dvs 2 hektar, plus ingå betesstöd på 5år så kanske personen kan och vill betala lite i arrende till dig. Om personen inte söker stöd så tror jag att det är svårare att få någon "hyra".

Det är ju därför markägare betalar för att få marken betad eftersom de får gårdsstöd och betesstöd på flera tusen per hektar och då kan man ta lite av den inkomsten till att ge till den som betar om man inte har egna djur. Det är ju bättre än att låna ut marken gratis som jag brukar göra och låta arrendatorn ta alla bidrag.

ewe

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 nov-13 kl 15:23 »
För att få fullt stöd behöver du ha rätt antal djurenheter i förhållande till marken. Oftast har man nog djur för sin mark.
Vi arrenderar bara betesmark tillsammans med åkermark. Vi får inte stöd för all vår betesmark eftersom vi inte har tillräckligt med djur. Hade vi haft mer åkermark hade vi kunnat ha fler djur och då hade det varit värt att arrendera endast betesmark.
Det kommer flera personer varje år som vill låna betesdjur och en del vill hyra djur. Vissa av dom kanske tar ut stöd på marken men oftast är det mindre ställen.

Tror det handlar mest om vart man bor. Och vad det finns för marker i området. Men om man hittar någon som har ont om bete kan man ju såklart få betalt. Jag menar inte att man ska låna ut marken gratis. Tänk också på att om du arrenerar ut marken är det inte bara att säga upp arrendet hur som helst senare. Nån vet säkert mer om det än jag. Muntligt avtal gäller lika väl som skriftligt??

Det finns djur & betesförmedlingar. Man kan nog vända sig till länsstyrelsen...?

Angående ladugårdsplats... När vi började med våra får lånade vi "fårstall"/"vindskydd". Det var gödselplatta med väggar och tak till ca. 15 tackor. Vi betalade med kött, vilket kanske skulle motsvara 1000:-/år. Marken var utarrenderad till annan och vi betalade ingenting för den och fick inte heller bidrag.

Fordson

« Svar #6 skrivet: 05 nov-13 kl 15:36 »
Jag lånar ut 1,5 ha bete till en granne. Jag tar stöden (gårdsstöd + särskilda värden) och deras hästar betar. Inga problem alla är nöjda.
Om jag inte skulle få tillräkna mig stöden skulle jag vilja ha den summan minus - säg 20%-25%. Annars sköter jag betet själv.
Det är inte av snålhet utan att jag rent affärsmässigt måste betala kostnader + räntor på gården.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 06 nov-13 kl 08:30 »
När jag hade får "lånade" jag bete och markägaren tog stödet. Det tyckte jag var en bra lösning.
Åsenfår, hundar och katter

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 nov-13 kl 10:50 »
Vi får inte stöd för all vår betesmark eftersom vi inte har tillräckligt med djur.

Gårdstöd och betesstöd (miljöersättning) kan man få utan att äga djur. Vem som helst kan beta för att man ska få pengar. Vad du menar måste vara kompensationsbidrag? Då måste man äga ca 6.6 får per hektar.

ewe

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-13 kl 16:29 »
Gårdstöd och betesstöd (miljöersättning) kan man få utan att äga djur. Vem som helst kan beta för att man ska få pengar. Vad du menar måste vara kompensationsbidrag? Då måste man äga ca 6.6 får per hektar.

Det måste alltså finnas djur för att få ut stöd. Vem ägaren är hör ju inte hit.
För att få fullt stöd behöver du ha rätt antal djurenheter i förhållande till marken.

Detta var ju inte tråd om vilka stöd man kan få ut så jag tänker inte gå in på det närmare. Starta ny tråd isf.

Du skrev att man får flera tusen kr/hektar. Vet inte var du bor men här får vi nöja oss med runt en tusenlapp och då ska ju marken skötas på ett eller annat sätt.

blizzard

« Svar #10 skrivet: 08 nov-13 kl 21:03 »
För marken:ingenting...
För lagårn:Svårt att generellt säga,hur många tackor rör det sig om?Vad ingår?Elström,belysning,värmekablar till elektriska vattenhoar?Har personerna  som äger fåren bidrag osv
Ingår foder av något slag,strö eller tillsyn?
Det är ju så individuellt,måste precisera mera för att det ska gå att uttala sig.

Macke

« Svar #11 skrivet: 09 nov-13 kl 16:16 »
Jag hyr ut betesfår
Grundavgift 1500kr och markägarn står för stängsel och tillsyn

Men det är ju frågan om efterfrågan och tillgång

ewe

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-13 kl 16:35 »
Var bor du? Vad menar du med grundavgift på 1500?

Ett år lånade vi ut djur gratis till en som kör ut dom till ett naturreservat. Vet inte men man får väl rätt bra stöd för naturreservat.
Dumma som vi var tog vi inte betalt och alla tackor var inte med tillbaka hem!
Prat om ersättning för tackan men mer fick vi inte.

Totte

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-13 kl 13:00 »
Jag hyr ut betesfår
Grundavgift 1500kr och markägarn står för stängsel och tillsyn

Men det är ju frågan om efterfrågan och tillgång
Hej!
Hos oss är det god tillgång, så jag är nyfiken på grundavgiften, hur länge gick fåren där och hur du tycker att det funkade praktiskt att hyra ur får?

Macke

« Svar #14 skrivet: 11 nov-13 kl 07:19 »
I min grundavgift räknar jag med 2 betesperioder med uppehåll mitt i sommaren så gräset kan återhämta sig, ( transport 4ggr) 6-8 tackor med eller utan lamm.
Jag har fri "utryckning" för minsta lilla,
Markägarn står för stängslet men jag hjälper till med uppsättning och underhåll.
Jag lämnar över tillsynen men brukar kolla djuren i alla fall 7-10 dag
Måttot är att hålla betet kort och snyggt.
Själv känner jag mig nöjd och jag tror att dom som får det betat är ännu nöjdare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser