Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut  (läst 15290 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Slakt av grisar - hur gör ni?? Från början till slut
« Svar #20 skrivet: 05 nov-13 kl 18:37 »
Det är samma visa med fåren. Lammen bryr sig inte, knappt ungtackorna som varit närvarande ett par år heller,  men ledartackan känner igen att det inte är bra för flocken när bössan syns. Inte att hon blir rädd eller visar sig upprörd på något vis, men hon går därifrån.

4-ever

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 05 nov-13 kl 19:00 »
Jag delar och flyttar hela tiden känns det som  :-[
Till våren kommer vi ha 6 hagar. En till Gunnar, en till Jackie och en gylta. (Ja först kommer hon ju ha sina kultingar hos sig)
Sen har jag tänkt att dela gyltor i en hage och galtar i en hage.
Och sen två att kunna flytta till för att det ska bli ett bete och inte bara lerhögar de går i...
Tror att vi varje hage kommer bli en 1000 kvm på ett cirka.
Så de kommer inte gå i samma hage alla, men de kommer att gå med bara en eltråd mellan sig.
Just nu går ju Gunnar och Jackie i samma hage :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 nov-13 kl 20:16 »
De reagerar inte det minsta utan verkar istället rätt upptagna med att nosa runt bland gosakerna på marken runtom. Dock skulle jag nog inte välja att skjuta en gris om det fanns någon vuxen med. Den kan ju lära sig och på så sätt får man det lite jobbigt framöver. Nej de som ska till slakt har gått i en egen hage ett tag, så det finns ingen som kan lära sig till nästa gång så att säga.

En gris struntar fullständigt i om du skjuter och sticker en annan gris inne i hagen. De andra kommer att slicka i sig blodet. (Vilket man kanske inte vill), Grisar äter upp den död artfrände om dom får rå sig själv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 05 nov-13 kl 20:49 »
Men de vill väl inte bli skjutna själva?  Det ÄR intelligenta djur.  Jag för min del vill inte ta den risken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

bo_i_dala

« Svar #24 skrivet: 09 nov-13 kl 14:27 »
Men de vill väl inte bli skjutna själva?  Det ÄR intelligenta djur.  Jag för min del vill inte ta den risken.
Hej!
Dom är inga raketforskare, dom förstår inte varför kompisen intill "somnade", om du däremot skadar en gris med något kommer den att begripa...
MVH/ Bosse

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #25 skrivet: 10 nov-13 kl 08:22 »
Så tänker jag också. Tidigare tänkte jag att man aldrig skulle skjuta ett djur inför sin kompis. Men jag tycker faktiskt mig se att grisarna bryr sig noll om just det. Om man däremot tar ut en gris och den börjar skrika för att den inte får vara med sina kompisar blir de andra väldigt störda och svåra att få tag på. Bästa vore givetvis om man kunde locka med sig en gris ut helt lugnt och stilla medan de andra fick så kvar. Men det tycker jag är väldigt svårt att få till utan stress. Därför väljer jag alternativet att skjuta i hagen. Helt enkelt för att det är mindre stress för grisarna.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 11 nov-13 kl 03:28 »
I så fall var nog mina getter "raketforskare" ...  Man fick vara jättenoga med att ingen såg bultpistolen i bruk, eller på annat sätt kunde lista ut vad som  var i görningen.  Gevärssmällar blev de stressade av, hur mycket jag än smällde med plankor veckorna före.  De ogillade också starkt om jag tog hela slakten på samma dag.  (På den tiden då jag lejde slaktare.)  Ungefär som om de tänkte "Idag har ett rovdjur glufsat i sig hälften av oss, ett par dar tar det väl att smälta maten, sen kommer det tillbaka och tar resten av oss."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 11 nov-13 kl 08:21 »
Jo man undrar hur mycket de kan räkna ut och vad de minns. Ledartackan minns tydligen bössan, men blir inte upprörd eller avogt inställd till mig för att jag tar några ur hennes flock. När jag går till dem utan bössa senare på dagen verkar allt glömt och hon beter sig som vanligt.

Jag hade en häst ihop med fåren ett år när det drog ihop sig till slakt. Den blev dock upprörd och var misstänksam mot mig i flera veckor, och då var han bara med om att ett får slaktades. Och det är inte blodlukten som stör om det djur/människa varit ostressat vid blodtappningen. Det har jag testat ett antal gånger.

Grisar har jag aldrig haft vuxna tillsammans med de jag slaktat (har aldrig haft fullvuxna grisar själv), och andra djur har alltid hämtats och slaktats ur synhåll från de andra.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 nov-13 kl 15:25 »
Jag skulle vilja hävda att grisarnas påstådda intelligens är starkt överdriven här..  :)

Min erfarenhet är att dom är extrema vanedjur som helst gör som deras kompis gör, och utöver det så är att äta deras största intresse.
Mata dom 10 ggr på ett ställe. Flytta sedan mathon till ett annat ställe och dom kommer att fortsätta gå till det ställe dom är vana vid.

Låt dom växa upp i en box under 2-3 månader. Försök sen få ut dom i en hage. Även fast det syns uppenbart att kompisen håller på med nåt roligt därute, så blir det alltid nån kvar till sist i boxen som totalvägrar att gå ut och man får bära ut den.

Osv...

På vilket sätt yttrar sig intelligensen enligt dom som tycker sig sett nån?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 nov-13 kl 19:03 »

Vilken IQ en gris har kan jag inte uttala mig om. Men dom skyggar inte för att slicka i sig kompisens blod och dom äter en död artfrände om dom får tid på sig.

Vissa djur reagerar på döda artfränder, gris. räv och grävling bryr sig inte det minsta. Fråga mig inte varför det är så, för det vet jag inte ??????

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 13 nov-13 kl 19:10 »
Enligt infon i den här tråden skulle alltså getter och hästar vara ömtåliga på den punkten, medan får och i synnerhet grisar skulle vara opåverkade.  Inte för att jag har lust att prova, har hellre en insynsskyddad box nära de andra.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 26 nov-13 kl 20:30 »
Sedan så tror jag att det överhuvudtaget är svårt att chocka ihjäl en gris, de är tuffa. Rådjur däremot har jag hört är känsliga. Det är nog en och annan som stupat för en bredsida hagel, som knappt gått genom skinnet. Och jag själv när jag hoppade i kallvatten, då var det bra nära ;D
« Senast ändrad: 27 nov-13 kl 01:03 av Sirpa »

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 26 nov-13 kl 20:53 »
Vi kommer att bedöva med bultpistol men sen då?

John Rambo

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 nov-13 kl 21:01 »
Efter bultpistol kan nog grisen anses som kliniskt död, och endast nervryckningar går genom kroppen.
Krutvapen går minst lika bra, pistol, revolver, gevär, musköt.

Drutten

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 26 nov-13 kl 22:27 »
Från Jordbruksverkets hemsida,

"Du får bedöva grisar med bultpistol, kulvapen, hagelgevär eller elektricitet. Du måste påbörja avblodningen inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen och inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet.
Avblodning ska utföras genom att båda halspulsådrorna öppnas. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även om köttet inte ska bli livsmedel. Efter avblodning ska du kontrollera att djuren är döda innan de får gå vidare i slaktprocessen."

/Drutten

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 26 nov-13 kl 22:37 »
Skall du göra något bättre, Rambo, så ge grisen jästa körsbär så han blir lite lullig, klia´n och prata lite lugnt medan du smyger bössan i position. Har man fött upp honom sedan han var liten så kan man väl vara hygglig på slutet?

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 26 nov-13 kl 23:44 »
Det är väl lämpligt att vara hygglig mot sina medvarelser både före och vid slutet?  Om vi vill kalla oss - mänskliga?

Håning

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 nov-13 kl 00:52 »
Det är väl lämpligt att vara hygglig mot sina medvarelser både före och vid slutet?  Om vi vill kalla oss - mänskliga?
Det är väll  rätt rimligt måste ja säga .

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser