Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyanlägga trädgårdsland  (läst 19851 gånger)

melongurka

• Västergötland
SV: Nyanlägga trädgårdsland
« Svar #80 skrivet: 22 nov-13 kl 18:30 »
Mangold " Bright Lights " funkar alltid. Går inte i blom förrän sent på hösten om man inte tar bort blomställningarna. Sår man en omgång i Augusti kan man skörda långt fram och de tål tre fyra minusgrader. Bra till allt sallad, gratänger mm. Snygg färg i rött,gult,lila och grönt förstås.

Gilbert

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 22 nov-13 kl 18:33 »
Tack, noterat. Det blir alltså 2 spenat och 1 mangold (istf 3 spenat).

Gilbert

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 24 nov-13 kl 13:19 »
Full fart in i det sista ... satt en krage till puh! Bra mjuk jord trots kylan, på det 1 dm torr eklöv och ett luftgap på 1 dm, sedan häftat på fiberduk.

Gilbert

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 24 nov-13 kl 13:33 »
Vad finns det mera man vinner på att sätta på hösten som mår bra av det på våren under fiberduk.

Det blir några plusgrader i veckan.

christelle

• Blekinge
« Svar #84 skrivet: 24 nov-13 kl 14:40 »
Vad finns det mera man vinner på att sätta på hösten som mår bra av det på våren under fiberduk.

Det blir några plusgrader i veckan.
Ja det som är gjort är gjort och det finns inga nackdelar med att ligga före. Angående spenat eller mangold så föredrar jag mangold eftersom den är mycket trögare med att gå i blom. Vet inte nu vad de heter men titta på tex Impecta så finns där flera sorter och jag brukar odla sådana med dels vanlig stamfärg men även de som har röd och gul stam. Tycker dock att den allra bästa skördemässigt är den vanliga. Vissa år övervintrar mangolden i pallkragarna och kan skördas tex nu och även till våren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 24 nov-13 kl 15:14 »
Jag har haft spenat och det plockar man tidigt och fryser in som hackat. Det duger för mig och är ett sätt att ta vara på spenaten.
Ska man ha 10 kg hackat i frysen kräver det större trädgårdsland. Mangolden blir också grov och trådig ju större den blir.

Gilbert

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 24 nov-13 kl 15:15 »
Ska planera typ 300 pluggpaltor i vår för att plantera ut via växthuset.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #87 skrivet: 24 nov-13 kl 15:39 »
Nu vet vi var Sveriges dyraste grönsaker växer! *Fy Zatan* I köpejord! Vad är det i den? Kommer den från Tierps kommun så anar vi. Det blev visst köpejord till stassbor av den, fast ingen skulle få veta...........

Och jag som trodde den småländska myllan var karg och dålig. Här växer det överallt, med eller utan skit.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gilbert

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 24 nov-13 kl 15:51 »
Det må vara så, i stadsplanerat område får man uppträda lite städat. Jorden kommer ifrån en vän som var här med en jätteskopa och världens största traktor med 8 fullstora hjul, en gentjänst. Byteshandel går bra även i mina trakter. Jag har 40 dubbla pallkragar totalt, de flesta har jag fått men målning har jag stått för själv.
För mig betyder inte slantarna så mycket än, jag jobbar och sliter. Man får passa på och anskaffa medan man kan även om det kostar på ibland.
Det här är förhoppningsvis början till något större.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #89 skrivet: 24 nov-13 kl 16:52 »
Jag tycker inte synd om dej Gilbert, om du har både kapital, tid och fr. a. strategi! Bara att gratulera och hoppas den sista kronan aldrig fattas.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #90 skrivet: 24 nov-13 kl 16:59 »
Jag har haft spenat och det plockar man tidigt och fryser in som hackat. Det duger för mig och är ett sätt att ta vara på spenaten.
Ska man ha 10 kg hackat i frysen kräver det större trädgårdsland. Mangolden blir också grov och trådig ju större den blir.
Tycker faktiskt inte att mangolden blir särskilt trådig men det är klart jag skördar mycket och frekvent, under sommaren lagar jag egenskördat varje dag och tar egentligen hela tiden de finaste bladen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 24 nov-13 kl 19:53 »
I tidningen Hemträdgården No 6, testar man fiberdukar. Det är tydligen stor skillnad på kvaliteten på olika fabrikat.
Rusta/Plantman, Plantagen och Granngården säljer skräp enligt testet.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 24 nov-13 kl 19:54 »
I tidningen Hemträdgården No 6, testar man fiberdukar. Det är tydligen stor skillnad på kvaliteten på olika fabrikat.
Rusta/Plantman, Plantagen och Granngården säljer skräp enligt testet.
Var ska man handla då?

Gilbert

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 24 nov-13 kl 19:57 »
Willab, Weibulls, Econovas. Själv köpte jag på Bauhaus men vet inte vilket fabrikat det är. Visste inte att det var så stor skillnad på sämst och bäst.

Gilbert

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 24 nov-13 kl 20:05 »

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 24 nov-13 kl 20:12 »
Här hittade jag något som refererar till testet.
http://tyras-potager.blogspot.se/2013/11/fiberdukstest-riksforbundet-svensk.html

Då får det bli duk från Willab-garden till nästa säsong! Företaget har ju webbshop. (Sitter och dröm-surfar bl a på deras hemsida om ett växthus, men det får nog vara något/några år till.)

Gilbert

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 24 nov-13 kl 20:14 »

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 24 nov-13 kl 20:30 »
De har en butik ca 1 km från mig i Bromma.

http://www.willabgarden.se/produkt/vaxthustillbehor/odling-pa-friland/fiberduk.aspx
   :-[ jo d et är väl typ en eller möjligen två mil för mig, men jag köper i alla fall helst på postorder. 

Gilbert

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 25 nov-13 kl 10:29 »
Har varit och snokat i fröbutikerna bland det som finns kvar och fixat fröer för tidig vår redan.

Beta Vulgaris låter bra!!

Gilbert

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 25 nov-13 kl 11:58 »
Då får det bli duk från Willab-garden till nästa säsong! Företaget har ju webbshop. (Sitter och dröm-surfar bl a på deras hemsida om ett växthus, men det får nog vara något/några år till.)

Notera att 10 kvm från Weibulls på rulle kostar 29 sek och 30 kvm 99 sek på Bauhaus.
Medan lilla rullen från Nelson garden kostar 79 sek på Blomsterlandet. En del prisskillnader, fördel Bauhaus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser