Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt frågor "kalv på 11månader" hjälp!! nu tack  (läst 1234 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Slakt frågor "kalv på 11månader" hjälp!! nu tack
« skrivet: 01 nov-13 kl 23:21 »
Hej!
Köpt en Slaktpistol Blitz på granngården och imorgon ska det avlivas.....

Men var "skjuter" man en 11månaders kalv? mitt i pannan? eller i bakhuvudet nedanför hornen mot nacken?

Någon har sagt att man ska/kan hänga kalv i "svannsen"(tänkte om man sätter en köttkrok i "ryggslutet" på något sätt, någon som vet vad det betyder... har storvilts galge som klarar vikten...

Leineri

• Hälsingland
SV: Slakt frågor "kalv på 11månader" hjälp!! nu tack
« Svar #1 skrivet: 01 nov-13 kl 23:24 »
Är du osäker rekommenderar jag starkast att ha en erfaren person med som visar hur det ska gå till. Slakt är verkligen inget man vill chansa med!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-13 kl 23:38 »
Är du osäker rekommenderar jag starkast att ha en erfaren person med som visar hur det ska gå till. Slakt är verkligen inget man vill chansa med!

Tack för ingen hjälp alls Leineri!!! Jag har erfarenhet av slakt bara inte av nöt!

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 nov-13 kl 23:49 »
Har för mig att nöt är i pannan man avlivar, (inte hunda säker på det). Angående att hänga upp så har de vi varit hos knutit rep runt fötterna med öggla som de antigen trätt på vertikal stång eller krokar direkt efter avlivning. Någon har även satt krokar i hasen (kallas det så?)  på vardera bakben och hängt upp djuren. Vi gör så på får i alla fall.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 nov-13 kl 00:03 »
Finns det ingen möjlighet att någon erfaren visar första gången? du kan kolla länken

http://www.svensktsigill.se/PageFiles/725/10%20-%20Avlivning,%20en%20djurskyddsfr%C3%A5ga.pdf

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-13 kl 00:22 »
Tänk på att djurskyddslagen gäller om nåt skulle hända så om du misslyckas och nån annan måste gå in och hjälpa till så kan du råka illa ut .
Vet du inte var bulten ska sitta så har du inte erfarenhet nog och att kunna slakta ett djurslag ger inte automatiskt rätt att slakta ett annat .

Men för att djuret inte ska behöva lida så läs igen det här , några sidor ner finns bilder som visar var bulten ska sitta http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

Och för en så liten som 11 månader behöver du inte bry dig i att hänga i bäckenet det gör man med fullstora djur som ska hänga i veckor . Häng i hasen som vanligt bara .

nordtravare

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 03 nov-13 kl 20:34 »
med dom "blitzar"jag sett  finns en fullgod manual

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser