Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån med getter i Skåne?  (läst 1523 gånger)

Peterrich

• Skåne
Nån med getter i Skåne?
« skrivet: 31 okt-13 kl 23:27 »
Hej, har en bit mark som är helt övervuxen på tomten och tänkte fråga om det finns någon här som har getter som skulle kunna tänka sig att låna ut några för "röjning" till våren?? Tomten ligger utanför Staffanstorp mot Malmö, Lilla Uppåkra. Har hört att getter är bättre på att röja upp o beta av än får, stämmer det??

Mvh Peter

Miss Evil

• Skåne
SV: Nån med getter i Skåne?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-13 kl 22:03 »
He he jo visst är de bättre på att röja sly än får åtminstone om man jämför med köttfåren. Gotlänningarna är helt ok tex. Har getter i norra Skåne. Lättare är nog att köpa några och sen slakta om ni inte vill ha kvar till nästa vinter. Då bär du själv ansvaret för dem angående stängsling och skötsel. Getter är ju inte dyra percis :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 nov-13 kl 22:24 »
Ja, fast det är inte alla som vill eller kan slakta.  Och välkommen till vårt gäng av getälskare, Peterrich! :D  Här kan du botanisera bland trådar om getter som rymmer!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kenjoh

• Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
« Svar #3 skrivet: 19 nov-13 kl 18:27 »
Jag har getter i Torna Hällestad, ca 2 mil från Staffanstorp och Lilla Uppåkra. Men som antytts är det inte helt lätt att hägna in ett stycke mark så getterna inte får för sig att rymma. Kan man lösa det så hyr jag gärna ut några av dem ett tag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1253 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser