Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saxångest  (läst 4929 gånger)

manna

• -
saxångest
« skrivet: 27 feb-07 kl 09:08 »
Jag håller på att klippa lappar till ett överkast. Har MASSOR med tyger som är lämpliga och jag kan redan se det färdiga resultatet för mitt inre. Jag har valt ganska stora lappar i tre modeller (färdiga mått 10*10, 10*20 och 20*20 cm) och klipper alla lappar i röda eller rödmönstrade tyger.

Nu var jag inne i klädlådorna och rotade och fann då den ena ljuvligheten efter den andra. Ni vet, bomullstyger i knalliga färger och galna mönster från 50-, 60- och 70-talen. Det är äpplegrönt, brandgult, brunt, rött, lila, turkost... och jag kan inte förmå mig att klippa sönder tygerna! Idéerna är många, men saxångesten har drabbat mig.

Vad gör ni med tyger som är alltför vackra/fula/galna/ovanliga att klippa sönder?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Alva

• Gäst
Re:saxångest
« Svar #1 skrivet: 27 feb-07 kl 10:07 »
 ;D..Sparar och sparar och sparar !
Vid sista flytten och inventeringen fattade jag dock beslutet att nu får det vara nog med denna idioti .
Tyger och gamla kläder som legat i 20 och 30 år !!! i väntan på det exakt rätta projektet eller formen på min kropp  :P för att få användas, det skall  nu klippas i . Snart är jag 50, så varför vänta ?
I förra veckan sydde jag ett överkast av sådant tyg.
Soffan har äntligen fått kuddar. jag har sytt kläder, lagat det som går att laga , resten har blivit trasor eller bortskänkt till ungar som kan skapa något med det utan krav på att det måste bli något för att det kostat pengar.
Gamla väl slitna lakan o liknande passar bra att grunda till målar duk.
Matt vit takfärg + hälften vatten, perfekt till äggoljetempera.

Men jag har fortfarande "skatter" som jag inte riktigt vet vad jag skall göra för något med. Spetsar, band,pärlbroderier och annat tjusigt som inte längre stämmer med vare sig klädstil eller inredning och  som jag inte förmår ge bort.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 27 feb-07 kl 11:04 »
Herregud, vad jag känner igen mej! Har garn- och tyglager tillräckligt för att starta en butik känns det som... Väldigt mycket "bra att ha" och fina kvaliteter som jag inte näns röra och framför allt inte sätta saxen i! Väntar på rätt tillfälle, rätt idé, bla bla bla...

Mina jättefina klänningstyger till exempel... Jag som inte använder klänning direkt... mest snickarbrallor och raggsockar. Men dom är ju så fina, och så bra kvalitet...*suckar*

Å andra sidan, om man nu ska ha nån slags ångest så föredrar jag saxångest ;D ;D ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

ianitor

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 11:34 »
Vi kallade fenomenet för "klippångest" på folkan. ;) När man inte ville klippa i lapptyger och sånt... eller inte riktigt ville klippa ner väven.
Det är läskigt att sätta saxen till saker...
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Alva

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 11:34 »
Du har en poäng där Kobbe  ;), saxångesten är ju faktiskt en slags respekt. För materialet.
Jag har en annan konstighet i mig som jag inte alls begriper.
Just nu har jag 4 gardinlängder, 150 i bredd och i 4 olika längder! Jag mäter och mäter och är såå nogrann.
Ändå blir det alltid fel på någon eller några cm. Förstår inte hur det går till ?
Dessa gardiner har jag dessutom sytt om 3 gånger för att hänget inte blev snyggt för att tyget är så tjockt. Varje gång mätte jag....
Det där har också fått mig att tveka när jag står där med ett vackert tyg. Har jag "råd" med ett misstag ?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 12:25 »
Jo, delvis är det nog en respekt för materialet. Jag glömmer aldrig när jag vävt mitt första vadmalstyg, fiskbensmönstrat och ursnyggt. Det kom tillbaks från beredningen och var så läckert. Jag kunde inte sätt saxen i det, det gick bara inte!

Flera år senare gick jag och lärde mej sy och rita mönster. Ritade ett kavajmönster och hade sån ågren innan jag väl satte saxen i mitt fina vadmalstyg. Tänk om jag klippte fel? Tänk om mönstret inte passade?
Men det blev bra :D

Nu är det flera storlekar sen... Tänk att man varit en 34:a en gång i tiden ::)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Alva

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 13:17 »
Kan bara föreställa mig det. All den tid som det tar att väva ett tyg ! Så nu är den för liten då ?    34, oj, det är så länge sedan så det minns jag inte ens :-\.
Tänker nu att allt skapande har med något slags mod att göra.
Den där respekten är nog bra på sitt sätt, men samtidigt måste man nog försöka släppa på den om det skall bli något gjort.
Saxångesten kanske är lite prestationsångest också ?

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 13:34 »
Saxångesten kanske är lite prestationsångest också ?

Antagligen. Och i firman är det dödsångest. Att klippa fel i ett tyg som kostar 1000-2000 pix/meter är ingen höjdare.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Alva

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 14:50 »
Då hoppas jag verkligen Manna, att du inte lider av min oförmåga att mäta rätt  ;).
Vet du förresten om det finns någon firma som säljer stoppning via nätet ? Behöver sådan där i metervara, vet inte vad det heter, men hade en rulle som var rätt gammal. Tror jag, hittade den på någon vind i ett rivningshus.
Den verkade vara gjord av restgarner/tyger, liksom lätt tovat.
Vet du vad jag menar ?
Vill helst inte ha syntet.

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 27 feb-07 kl 15:06 »
Jag tror att du menar lumpvadd. Den är ofta mörkgrå med inslag av diverse mindre "färgtussar". Köp i rulle hos möbeltapetserare. Det finns vitvadd oxå, eller bomullsvadd som vissa säger. Som det låter på namnet är den helt vit. Väldigt mjuk och fluffig. Och så finns det en tredje variant som är lite mindre angenäm. Minns inte namnet.

Det syntetiga alternativet är fiberfill. Det kan du köpa i olika tjocklekar och det är lätt att klippa till i rätt längder. Funkar oxå bra att dela på, för det håller ihop av yttersidorna.

Vad ska du göra med vadden?

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 27 feb-07 kl 15:10 »
Alla lappar är tillklippta. Den sista klippte jag ur ett fullständigt horribelt tyg, ljusrosa rosenknoppar med skirt grönt bladverk på vit botten. Blääää! Det kommer att se fruktansvärt fel ut i kombination med de bondkökstextiler jag har använt till de övriga lapparna! Underbart!   ;D

Jag har tänkt att för hand nästa ihop ovansida med undersida. Bara några få stygn vid en och annan "lappkorsning". Vad tror ni om det? Tänkte även skippa fyllning. Är det risk för ett väldigt sladdrigt överkast då? Det blir ca 200*220 cm och jag är rädd att hemmatvätt blir en omöjlighet om täcket/överkastet ska ha fyllning i sig. Tvättmaskinen orkar ju inte svälja hur mycket som helst, menar jag.

Alva

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb-07 kl 15:18 »
Jo, jag har ett par små fåtöljer. Utan armstöd, svarvade små framben med hjul, bakbenen lätt svängda. Stoppad sits o rygg, stoppade med något tagelliknande, sticksigt eftersom den yttersta stoppningen blivit så tunn.
Sen har jag fyra köksstolar i ek där sittsen är som en liten låda.
Den måste jag fylla med något.
Har en bra bit skomakarläder som jag funderar på om det skulle kunna funka. Kanske lite väl tjockt ?
Och så en länstol som har en rövgrop, tänkte fuska och bara fylla i gropen.

Alva

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 15:30 »
Det var duktigt  ;D.
Jag tror att det blir bra så som du föreslog.
Har precis funderat på samma sak med mitt.  Det består inte av smålappar utan av annat trix för att få till det till lite större än ditt. Har lagt på det som det är för jag gjorde det för att lånehundarna skulle kunna ligga på sängen. Men inser att en baksida måste till om det skall hålla alla tvättar och få lite mer stabilitet. Tänkte då att sy fast det efter befintliga sömmar, fast på var sin sida om.
För att det skulle se lite snyggare ut.
Men även där kommer beslutstvekan in. Det blir ju så himla många sömmar att ta upp om det inte blir fint. Och skall jag använda 5-kr lakanen från IKEA som visade sig obrukbara att ha som lakan då de var så erbarmligt sladdriga, eller satsa på något som ser såpass bra ut att man kan använda den sidan också.
Ja, besluten hopar sig, så jag hamnar framför datorn istället..
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 15:34 av Alva »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #13 skrivet: 27 feb-07 kl 19:03 »

Jag har tänkt att för hand nästa ihop ovansida med undersida. Bara några få stygn vid en och annan "lappkorsning". Vad tror ni om det? Tänkte även skippa fyllning. Är det risk för ett väldigt sladdrigt överkast då? Det blir ca 200*220 cm och jag är rädd att hemmatvätt blir en omöjlighet om täcket/överkastet ska ha fyllning i sig. Tvättmaskinen orkar ju inte svälja hur mycket som helst, menar jag.

Misstänker att det kan bli sladdrigt utan fyllning...

Jag beställde jättetunn bomullsvaddfyllning till lapptäcken från en internetbutik jag inte kan hitta längre  :'( :'( Den var billig dessutom. (nån som har ett bra inköpsställe att tipsa om??)

Jag har kviltat dem både för hand och på maskin, var rädd att det skulle blir för tjockt för maskinen, men det gick jättebra!

Mina lapptäcken är av enkelsängs-storlek och de går bra att tvätta i vår normalstora tvättmaskin.  Är osäker på om det skulle gå med större täcken, dock.

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 feb-07 kl 19:10 »
Varför inte använda säckväv på baksidan?
Billigt, styvt och tvättbart! Och det blir tunnt.

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 27 feb-07 kl 19:31 »
Jag ska använda ett överkast från IKEA. Ett sånt där helt vanligt i grov bomull.

Har du några bilder på dina möbler, Alva? Dina fåtöljer låter som något från min favoritepok!  ;D Om det är originalstoppning, så är det mest största sannolikhet tagel i överstoppningen. Den lägger du ett lager vadd över och sedan domestik (ungefär som lakansväv) och därefter tyget. Om du vill kan du skippa domestiken, men det brukar underlätta att ha vadden helt på plats innan man börjar böka med tyget.

Kom ihåg att lägga vadden med sträckningen i sidled när du står framför din möbel! Annars kan vadden bli "gles" av allt kanande fram och tillbaka. Och riv av vadden! Klippa aldrig, för då har du problem att få kanterna tunna och fina. Fast detta vet du kanske redan?  :-X :-[

Vad gäller sitsarna på dina köksstolar, förstår jag inte hur de är gjorda. Ofta är det ju en lös sits med stoppning och tyg, eller en sitsram med väv och/eller sadelgjord samt stoppning och tyg. En "låda"... nä, jag fattar inte... Menar du att sitsen är fast och att det blir som en ruta av stoppning och klädsel med en synlig träram runt om? I så fall kan du lägga en tunn stoppning under klädseln och sedan fästa den senare med möbelspik.

Hur ser din länstol ut undertill? Är det resårer eller bara sadelgjord? Om Sadelgjorden är fäst under stommen (så att du ser spikskallarna) så kan du spänna ny sadelgjord över den gamla. Om stolen har resårer, spänner du fast ex en bräda på tvärs över resårerna. Sedan fäster du sadelgjorden (det är lagom med sju spik i zickzack), spänner den ordentligt och fäster den i motsatt sida (först sätter du ex fyra spik, viker in sadelgjorden två gånger och sätter ytterligare två-tre spik). Gör lika med alla och fläta gjorden som det är gjort tidigare. Du behöver inte sy fast resårerna i den nya sadelgjorden. Om stolen inte har resårer, kommer "rövgropen" att ramla ut när du vänder stolen uppochner. Sedan kan du sätta fast ny sadelgjord över den gamla och du behöver inte använda brädor och skruvtvingar en enda gång. Att spänna den gamla sadelgjorden är ett alternativ, men risken är att den smäller av. Och om du spänner om en sadelgjord i en resårstoppning, måste du klippa loss resårerna och sy fast dem efteråt. Annars står de snett. Fast detta vet du kanske oxå redan?  :-[

Alva

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 feb-07 kl 20:17 »
Åh Manna ! Vad jag älskar sådana här enkla och bra råd !
Nej , jag visste inte det där med vadden. Det är ett tunt lager vadd med sådant tyg över, men jag måste byta ut allt det.
För innan jag köpte och klädde om den soffa jag har nu så gjorde jag en soffa av dem genom att tejpa ihop dem med ducktejp och snören  ;D. Vackert tyg över , vips en liten soffa !
Kan inte visa dig bilder för jag har ingen kamera, fast nu kom jag precis på att jag visst har bilder som brorsan tog för längesedan, hmm, då får jag försöka lägga in dem, kan ta en stund  :-[.
På stolarna så är det ramen  synlig uppifrån, sedan som en låda (ett par cm djup bara) fäst under den.
Det var någon slags halmfyllning förut och fuskläder nitat med mässingblommor.
Svarvade framben, raka bakben, ryggen har halvvägs upp platta "pinnar" och överstycket något lite välvt . Tror de är rätt vanliga ? Men antagligen något äldre än "äpplestolarna" de har ju den där lösa sitsen du tänker på. Det är en nedfasad kant att fästa nitar o tyg/läder i  så just det är inga problem. Mer då vad jag skall fylla med. Och om det funkar med det lite tjocka och styva träskolädret.
Länstolen har både sadelgjord och spiral, köpte den av någon som haft den inlämnad för renovering, inte så bra gjort tycker jag, dessutom ett gräsligt modernt grönt tyg med små gula rosor ! Nu har jag ett skynke över eländet.
Karmarna börjar lossa också så kanske är det lika bra att inte fuska utan gå igenom den ordentligt.
Ett tyg är spänt under så just nu kan jag inte se det, men att döma av allt bös som läcker igenom så är det väl en del av den gamla stoppningen kvar.
Jag VILL HA en riktig verkstad för grovjobb ! Med lagoma arbetsbord, rätt redskap osv.

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 27 feb-07 kl 20:37 »
Okej... Nu förstår jag precis vilken typ av stol du pratar om. Grovt läder ska du kunna använda, för du behöver inte spänna det så infernalist. Stoppningar förr bestod av både det ena och det andra, så halm är en tänkbar möjlighet. Det kan oxå ha varit träull. Det var väldigt vanligt en period. Eller mossa. Eller torv. Eller gräs. Eller... Ta vad du vill!  ;D Om du tänker sätta på läder, så behöver du inte tänka på att "stoppa" stickigt material från att krypa genom sitsen (det är därför man lägger vadd under tyg). Köp ex kroll hos en tapetserare. Det är ljust grönt och luktar typ hö. Borde funka att lägga i "lådan", packa ihop ordentligt och sedan fästa lädret. Du kan fästa klädseln i bakkanten först och sedan fylla på med tillräcklig mängd kroll, fästa lädret i framkant och sedan i sidorna. Kroll sjunker ihop, så packa in ganska mycket! Möbelspik finns i en mängd olika modeller. Hitta någon du gillar!

Blä, underspänning! Det är ett trick som många använder för att "förhindra damm från stoppningen att trilla ner på golvet". >:( Precis som om man vill ha en jävla massa damm kvar i möbeln! Nä, jag anser att en tapetserare som sätter underspänning försöker hindra insyn i resårsnörningen. Så enkelt är det.

Att det "dammar" från stolen, tror jag beror på att resårerna har gnagt hål på den väv som ligger ovanpå resårerna. Där fäster man en grundstoppning och den består numera oftast av kroll (om man inte är äcklig med gamla möbler och lägger polyeter  >:(), men i äldre stoppningar kan den vara av träull. Ett alternativ för dig är att ta bort underspänningen. Kast den långt, långt bort.  ;) Köp grundväv, klipp till en lagom "ruta" och peta in denna mellan resårernas överkat och den, antagligen, slitna väven. Det är pillrigt, men det går. Sedan trixar du med skruvtvingar och brädlappar, spänner ny sadelgjord och sätter dig i din stol utan rövgrop eller bös.  ;D

Gamla stoppningar ska man vara rädd om! Ofta går de att återanvända efter mindre ingrepp. Man sparar tid, pengar och historia. Toppen!

Alva

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 feb-07 kl 21:01 »
Nu ska vi se... kanske...nehej, jag begriper inte ! Kanske är den för stor ? Hur gör man för att minska ? Har den i paintshop om det nu har någon betydelse ?

Alva

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 feb-07 kl 09:16 »
Håller med dig Manna, det är suspekt med undertyg ! Och äckligt också. Skall göra som du beskriver, fast jag väntar med det tills jag hittar ett bra tyg.
Gillar att kika på hur saker är gjorda och sedan försöka härma det sättet.
Försökte skicka bild på stolarna i går kväll och lyckades peta in add i bifoga, men förmodligen så är bilderna för stora och jag har inte en aning om hur man förändrar dem.
De , stolarna är nätta men kvadratiska, inga runda former, inga knappar, rätt låg rygg. Hade det inte varit för benen och stoppningen så hade jag trott att de var rätt moderna.
Dumt dock med hjulen, de gör fula spår i parketten. Har sett att det finns små plastskor att sätta på, men, det är ju fult.

Tack för alla goda råd !
Hur går det med lapp-överkastet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser