Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hästras passar oss bäst?  (läst 8118 gånger)

Wildvittra

• -
Vilken hästras passar oss bäst?
« skrivet: 30 okt-13 kl 15:38 »
Jag och min man planerar köpa två hästar till våra lilla gård som kan få hjälp till att dra lite stockar och sånt när vi jobbar med veden, som vi kan köra med, som kan följa med på skogsturer (antingen ridas eller gå bredvid) och som vi kan pyssla, mysa och sköta om. Vill även köra lite NH och longera m.m. Vi har varit inne på kallblod som vi även kan rida, men tycker de är lite väl stora och själva ridningen är inte superviktig. Så då har vi funderat på två shettisar istället. Men fått höra att de har så lätt att gå upp i vikt och få fång om de får för mycket bete och rör sig för lite. Så då har vi funderat på russ eller liknande, men shettisar känns mer lockande, tror att de är starkare för sin storlek (stämmer det?) och så vansinnigt söta!  :-*
Eventuellt tänker vi oss två shettisar nu och ridhästar om några år då ekonomin tillåter fler hästar. Men kommer vi ångra oss om vi nu köper hästar vi inte kan rida på är den stora frågan?
Ni andra som har hästar till lite lättare bruksarbete, vad har ni för raser? Nackdelar och fördelar? Ni som har små hästar som ni inte kan rida på, hur tänker ni kring ridningen?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Vilken hästras passar oss bäst?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 16:07 »
Jag och min man planerar köpa två hästar till våra lilla gård som kan få hjälp till att dra lite stockar och sånt när vi jobbar med veden, som vi kan köra med, som kan följa med på skogsturer (antingen ridas eller gå bredvid) och som vi kan pyssla, mysa och sköta om. Vill även köra lite NH och longera m.m. Vi har varit inne på kallblod som vi även kan rida, men tycker de är lite väl stora och själva ridningen är inte superviktig. Så då har vi funderat på två shettisar istället. Men fått höra att de har så lätt att gå upp i vikt och få fång om de får för mycket bete och rör sig för lite. Så då har vi funderat på russ eller liknande, men shettisar känns mer lockande, tror att de är starkare för sin storlek (stämmer det?) och så vansinnigt söta!  :-*
Eventuellt tänker vi oss två shettisar nu och ridhästar om några år då ekonomin tillåter fler hästar. Men kommer vi ångra oss om vi nu köper hästar vi inte kan rida på är den stora frågan?
Ni andra som har hästar till lite lättare bruksarbete, vad har ni för raser? Nackdelar och fördelar? Ni som har små hästar som ni inte kan rida på, hur tänker ni kring ridningen?
Tills för något år sedan hade vi en nordlandshäst. det är en norsk hästras som ibland kallas lygnshäst. den är i storlek ungefär som en islandshäst. den är lättfödd (4-5kg hö om dagen),den är frisk och  har ingen tendens till fång eller eksem. stark är den också. jag har både gjort en del lättare vedkörningar, räfsat hö, plöjt i öppen jord, harvat och även kört slåttermaskin på planmark och mindre bitar. hon var mycket sällskaplig och dessutom är den viktbärande så att även en vuxen kan rida på den.
problemet är väl kanske kostnaden. allt i norge är ju lite dyrare :). men annars kan jag bara rekommendera rasen.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 30 okt-13 kl 16:16 »
Vi har arbetat med allt från shettis, fjording, russ och nordsvensk. Alla har sina för och nackdelar och om ni bara ska dra lite stockar som ska bli ved skulle jag satsat på russ eller fjording. De klarar utan problem även lite tyngre grejer och ni kan dessutom rida på dem. Har ni däremot planer på att i framtiden jobba mer aktivt med hästen och kanske dra hem lite större stockar, arbeta i jordbruket med slåtter mm så skulle jag till 100% säga nordsvensk. Den orkar betydligt mycket mer!

En shettis kan också funka för lättare arbete men du får inte hem så många kubik ved med en sådan. Den orkar iofs ganska bra men den är lite för långsam i arbetet för att det ska hinnas med några mängder.

Sen finns många andra raser också som Connemara, haflinger eller islänning. Tror ni ska kolla mer på individen än på själva rasen. En korsning kan också vara jättefin tex.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-13 kl 16:18 »
Finns några trådar om de små arbetshästarna på forumet .
Och vill du ha ett alternativ till ridning så finns det ju körtävlingar i olika former från bruks till uppvisning .

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-13 kl 16:33 »
en sak som du bör tänka på är hur många hästar du kan föda på din gård. bland annat därför tycker jag att nordlandshästen är suverän. en nordsvensk äter minst som två nordlandshästar. men om du kör de i par orkar de lika mycket, dessutom kan ni rida ut två och två. om du tänker dig 10kg hö för två hästar så skulle du behöva ca 1,5 ha mark om den hyfsat bra med hö.  två små hästar är i regel också gladare än en ensam. man skulle vilja ha en häst som sällskap till sin stora nordsvensk. 

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 30 okt-13 kl 18:55 »
en sak som du bör tänka på är hur många hästar du kan föda på din gård. bland annat därför tycker jag att nordlandshästen är suverän. en nordsvensk äter minst som två nordlandshästar. men om du kör de i par orkar de lika mycket, dessutom kan ni rida ut två och två. om du tänker dig 10kg hö för två hästar så skulle du behöva ca 1,5 ha mark om den hyfsat bra med hö.  två små hästar är i regel också gladare än en ensam. man skulle vilja ha en häst som sällskap till sin stora nordsvensk.

Ja helt rätt. Dock tycker jag det låter väldigt lite med 4-5 kg hö på en så pass "stor" häst som en nordlandshäst. De som jag vet haft sådana hästar brukar säga att de äter ungefär som en fjording, dvs runt 6-7 kg. Beror ju på vad man har för näringsvärde på höet såklart, men ändå.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-13 kl 19:05 »
shettisar är ju bra att köra vagn med som alternativ till ridning. Men de är ju också väldigt envisa och egensinniga. Jag skulle nog valt en Cob, fjording eller nordlandshäst. Eller russ om man vill ha svenskt. Nordsvenskar är ju ganska mycket större.

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-13 kl 19:57 »
Jag har en islænning av den den lite grøvre typen och han skulle ha blivit kørhæst, inte bara ridhæst som nu, men pga olika omstændigheter så blev han aldrig fullt inkørd. Nu avlas det næstan enbart på den moderna, lætta, heta typen av islænning. Vackra springare har alltid funnits på Island men førr var dom inte i majoritet helt enkelt før att det inte var sådana som folk behøvde i arbetet på gårdarna.  Det tycker jag ær trist før en Islænning som Skjøldur ær som en nordlandshæst som dessutom kan tølta! Hittar ni en lugn och kraftig islænning så kan jag varmt rekomendera den. Angående hømængd så ær det bættre att ge en større mængd med grøvre, senare taget hø æn en mindre mængd "kohø". Servering i hønæt ær på modet och det ær bra før hæstar ær gjorda før att æta næstan dygnet om. Æter dom før sællan samlas magsyra så att dom får magont och i værsta fall magsår. Skjøldur kan æta 7-8 kg hø om dygnet med låg energi utan att bli fet.
« Senast ändrad: 31 okt-13 kl 09:48 av Nina W »

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 20:27 »
Ja helt rätt. Dock tycker jag det låter väldigt lite med 4-5 kg hö på en så pass "stor" häst som en nordlandshäst. De som jag vet haft sådana hästar brukar säga att de äter ungefär som en fjording, dvs runt 6-7 kg. Beror ju på vad man har för näringsvärde på höet såklart, men ändå.
våran åt ungefär så där mycket och mådde bra, i alla fall är det min uppskattning, vi hade hässjad löshö så det kan har varit mer. och klart när det var kallt på vintern utfodrade vi lite mer, men hon var synnerligen lättfödd. men var heller inte så "stor" ca 135cm mankhöjd och framförallt hade hon inte förlorat mättnadskänslan som en del hästar som kan äta oavbrutet. slutade alltid äta när det var nog vilker också är en bra egenskap men det tror jag beror mer på hur den hanterades som liten.  en del nordlandshästar kan ju vara något större.

Wildvittra

• -
« Svar #9 skrivet: 04 nov-13 kl 08:02 »
Tack för era svar! Nordlandshäst låter väldigt intressant, men verkar svår att få tag på? Hittar inga annonser alls på nätet. Fjording eller islänning lutar det mest mot nu!  :) Är islänningarna starka när det gäller att dra stockar m.m.?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 04 nov-13 kl 08:14 »
Tack för era svar! Nordlandshäst låter väldigt intressant, men verkar svår att få tag på? Hittar inga annonser alls på nätet. Fjording eller islänning lutar det mest mot nu!  :) Är islänningarna starka när det gäller att dra stockar m.m.?

Här är några länkar med info och annonser:
http://www.rubrikk.no/torget-brukt-til-salgs/nordlandshest-til-salgs.html
http://www.nordnorskhestesenter.no/?id=130
http://www.rimfakse.no

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 04 nov-13 kl 08:35 »
Om du tänker på ekonomin så är nog en fjording absolut bäst då de är så billiga i inköp! Du kan få en väldigt fin fjording för skrämmande lite pengar om du jämför med en islänning tex.
www.backforsgard.se

vildarv

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 01 dec-13 kl 11:03 »
Islänningar är trevliga och starka men är känsliga för fång,dom tål inte för näringsrikt foder eller bete, soleksem är inte heller ovanligt.
Plus att dom är ganska dyra.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #13 skrivet: 29 dec-13 kl 16:06 »

Islänningarna är ju inte avlade för att dra. Även om det säkerligen fungerar med inlärning som med allt annat.
Fjordingen är ett utmärkt val.

Här kommer lite fler förslag för er om ni inte bestämt er helt... :-)

Haflinger - Det är ju en arbetsras, och speciellt stora är de ju inte heller. Går utmärkt att både rida, köra och dra med dem.

Nordsvensk travare finns ju också, inte lika starka som den nordsvenska brukshästen - mindre är den också.

Tinker/Irländsk Cob, de finns mindre och större storlekar och brukar inte vara så dyra att köpa heller. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinker

Dölehäst http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6leh%C3%A4st  (Norges Nordsvenska häst?)

Finsk kallblod "I förhållande till sin storlek kan den dra tyngre lass än många av de större arbetshästarna." - finns fyra varianter av rasen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Finskt_kallblod

Gotlandsrusset är en liten och rolig ras, men jag tycker inte att vuxna ska rida på dem mer än någon enstaka gång en kort stund ibland när det är nödvändigt. Det är ju B-ponnyer och mer barnhästar än vuxenhästar.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 29 dec-13 kl 16:32 »
Islänningarna har funnits i olika typer bla an som var jordbrukshäst hemma på gårdarna och byggd för att dra en plog eller slåttermaskin . De var den typen som man importerade till sverige på slutet av 1800- och början av 1900-talet . De var oftast fuxar och användes även som slaktdjur .

Haflingern av idag är inte mycket dragare kvar i utan avlad för att bli en bra barnponny så de har blivit mindre , nättare och lättare även de .

Den typ av haflinger som fortfarande är dragdjur hör till de som också kallas avilingneser (stavning?) .

Svalan

• Halland
« Svar #15 skrivet: 01 jan-14 kl 17:50 »
Jag hoppar in här och berättar om min häst :).
Har en nordsvensk bruks som verkligen är en allroundhäst hemma på gården.
Ena dagen kan vi köra lite ved för husbehov, nästa dag dressyr, uteritt eller en tur med rockarden. Till sommaren har jag funderingar på att skaffa en hövändare så vi kan hjälpa till vid skörden.

Tycker att det fungerar ypperligt med en nordsvensk till mina behov. Hon äter lite i jämförelse med inackorderingen (travare);
lite mineraler och 12-14 kg hösilage. Hon hade säkert klarat sig på mindre grovfoder men jag tycker det är viktigt att de har att äta.

Min häst klarar att stå ett tag och blir inte skogstokig när hon ska jobba nästa gång.
Men det viktiga är att ni hittar en individ som passar er som sagt. Kanske en korsning som någon nämnde tidigare?
Det är ju synd om ni köper häst nu som inte kan användas fullt ut som ni tänkte er, som ridningen.

Lycka till!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 jan-14 kl 20:37 »
Hur har det gått?  :D

Vi har nordsvensk, shettis och fjording här på gården och jag skulle generellt vilja rekommendera den sistnämnda rasen för era behov. Hittar man rätt individ är det givetvis viktigare än rasen (som påpekats tidigare i tråden). En nordsvensk kan behöva äta relativt mycket, är väldigt mycket häst och kan behöva jobba en hel del för att må bra och fungera väl. Russ ska som också nämnts inte ridas av normalstora vuxna, och med shettis är ju den begränsningen ännu mer självklar. Fjordingar är små men väldigt starka för sin storlek, mer lättfödda än nordsvenskarna och min erfarenhet är i alla fall också att det är lättare att få tag på en trygg fjording som är både välkörd och ridbar. Lycka till med vad ni än väljer!
Självhushåll till nytta och nöje

anders@

• Gäst

nordtravare

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 08 jan-14 kl 22:27 »
finn.no  ,norska blocket .ganska lätt att förstå norska.Där finns lyngshester och andra.

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 01 apr-14 kl 16:05 »
Jag håller helt med dem som framhåller fjordingen som bästa alternativet för er!Vi har provat samtliga raser,utom  nordlandshästen, som föreslagits här.Fjordingen har hållit i alla väder.Lättfödd,stark,trygg och trevlig på alla vis.Vår hovslagare säger att vår fjordhäst är den bästa hästen han har på sin "jobbrunda". ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser