Hej!
Om det inte redan är "för sent" vill jag slå ett slag för shettisen!!
När jag läser om era tankar och planer för era hästar, tycker jag det passar perfekt med shettisar. Det enda som faller bort är ju ridningen då...
Vi har använt fjording och shettis på vår lilla hobbygård och föredrar alltså shettis! (Fast allra mest handlar det ju om hästindividen förstås!)
Jag tycker ofta man överdriver vikten av styrka hos en arbetshäst, eller rättare sagt så funderar man inte på hur ofta, länge och tungt hästen ska användas. Om man som vi drar hem några små lass trädstammar/ år, hackar i odlingar på 800kvm eller plogar snö i 30-40 minuter så orkar vår otränade shettis jättebra. Driver man ett jordbruk elller kör i skogen hela arbetsdagar krävs naturligtvis något annat!
Fördelar Shetlansponny (enligt min personliga mening);
-ekonomi; billig att köpa, fodra & försäkra! Även billigare utrustning upplever jag.
-lätt att hantera, just pga sin litenhet. Förutsätter ju att det är en välfungerande häst...
-stark och gillar att dra
Vi plogar snö, hackar ogräs, drar hem ved, kör in små hölass, flyttar saker med vagn, tömkör, nöjeskör m fyrhjulsvagn/rockard, tricktränar något, promenerar och barnen rider, Plöja och dra slåtterbalk fixar han inte (men det gjorde inte fjordingen heller...) annars funkar nog många jordbruksredskap om man bara lyckas få dem att passa i höjd osv.
Att hålla vikten på en shettis, och de flesta andra kallblod(?), är ju inte så lätt. Vår går med betesreducerare på sommaren och för oss fungarar det bra.
Ja vi uppskattar verkligen vår lilla gårdshäst! Lycka till med hästköp!!