Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför plus från startmotorn och inte batteriet?  (läst 3417 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Varför plus från startmotorn och inte batteriet?
« skrivet: 30 okt-13 kl 07:36 »
I de flesta fordonselsystem går det en grov kabel från batteri till startmotor sedan en tunnare därifrån upp till tändningslåset. Vad är den rationella anledningen till detta? Eliminera potentialskillnader vid startögonblicket? Har nu dragit direkt från batteri och istället för fyra ledningar till startmotorn har jag nu två.

Neon Knight

• -
SV: Varför plus från startmotorn och inte batteriet?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-13 kl 10:43 »
Tändningslåset styr ett relä på startmotorn. Orsaken är att den höga strömmen startmotorn kräver inte skall behöva passera långa ledningar samt att tändningslåset inte heller behöver dimensioneras för den höga strömmen.
Min T24 är dock kopplad som du beskriver att du nu gjort: Kabel från batteriet till startknappen, från knappen till startmotorn, från startmotorn till jord, från jord till batteriet. Jag vet inte om det är original eller om någon Åsa-Nisse varit där och förbättrat.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-13 kl 17:30 »
Nej nu har jag inte varit tillräckligt tydlig. Det går en fet matning till startmotorn sen en tunn från startmotorn till tändningslåset. Ser inte riktigt meningen med detta och undrar varför. Sen går det ju så klart en tunn kabel till solenoiden på startmotorn som vanligt.

T24 kan nog ha kopplats så från början. Vår 31:a såg likadan ut men har byggt om den till startknapp och ny 12V solenoid.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 30 okt-13 kl 18:17 »
Ett skäl är att man inte vill ha stora klasar av kablar nära batteriet. Åtminstone äldre bilbatterier spred ju syraångor och stänk omkring sig, så batterikabelskor och kablar korroderade bort och fick bytas ofta. Det blev enklare om bara en kabel var ansluten till vardera batteripolen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-13 kl 21:11 »
Tack, Torbjörn! Det känns som en rationell förklaring! De grova batterikablarna tål mer. Får se hur länge min nya huvudsäkringskabel håller!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser