Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Ofrivillig spontanjäsning  (läst 4186 gånger)

punktcom

• -
Ofrivillig spontanjäsning
« skrivet: 28 okt-13 kl 22:54 »
Hej alla,

För 3 veckor sedan gjorde jag 20 liter päronmust som jag pastöriserade och fyllde på i steriliserad tät damejeanne för att vid ett senare tillfälle göra cider av.

För en vecka sedan märkte jag att det luktade i källaren och damejeannen hade börjat läcka av trycket från spontanjäsningen. Nu har jag ingen aning vad jag ska göra då detta inte var min idé från början. Hällde över allt i en jästunna idag och satte på jäsrör, fast där kommer inget kluckande. Köpte även en hydrometer som jag mätte upp till 61. Detta säger väl egentligen ingeting då man ska mäta före och efter jäsning? Själva drycken smakar sött och är lätt kolsyrat. Mina frågor är:

1) Hur mäter man den faktiska alkoholhalten som är nu?
2) Vilket nästa steg ska jag göra för att komma i närheten av cider?
3) Ska man tillsätta socker och jäst och göra allt kontrollerat?
4) Hur kunde det börja spontanjäsa trots att jag pastöriserade musten?

Tanken var från början att jag skulle tillsätta jäst och få en kontrollerad jäsning som jag kunde mäta och tillsätta socker. Fast, nu har allt gått åt pipan och jag vill rädda det som finns.

Maxs

• Uppland
SV: Ofrivillig spontanjäsning
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 23:51 »
Hej!

Det går säkert att rädda den så länge musten inte börjat mögla och bli dålig, och den verkar ju inte smaka dåligt på något sätt. Du kan inte mäta alkoholhalten nu, men troligtvis mycket låg. Då musten troligtvis bara jäst lite och då 61 är ett rätt högt värde för must så kan du anta att 61 är nära det ursprungliga värdet och du kan nog räkna på det som "före". Om du vill ha naturlig cider ska du inte tillsätta något socker, annars blir det mer päronvin utav det. Ska du göra naturlig cider behöver du inte heller någon hydrometer för det jäser helt enkelt tills det är färdigjäst (torrt, syrligt). Ta upp kärlet i rumstemperatur om du vill snabba på jäsningen, och du kan även tillsätta en känd jäst för att få ett tillförlitligare resultat. Om det jäser snabbt minskar risken för att något ska gå fel, men för hög jäsningstemperatur kan ge icke önskvärda bismaker. Traditionella cidertillverkare brukar vilja ha en långsam jäsning för att bevara mer av råvarans smak. Att det inte bubblar efter du bytte kärl kan bero på att jästen kan ta en liten paus då den blir störd, eller att det nya kärlet inte sluter tätt, eller att det jäser så sakta att det inte märks. Om du vill få fart på jäsningen så tillsätt mer jäst! Jag hade gjort det.
/Max med 25 liter äppelcider på gång.

MagnusL

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 okt-13 kl 08:57 »
Att det jäser från början är nog för att det är väldigt lätt att få med en kontamination av vildjäst efter pastöriseringen.
Vildjäst är dock det du vill ha om du vill göra cider på traditionellt vis.
Sen ska inte jäsningen avbrytas för att du rör vätskan (där håller jag inte med Maxs alls). När man gör jästkulturer i forskning/industri försöker man ha skak/omrörning hela tiden för att få bättre jästaktivitet.

Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 okt-13 kl 10:12 »
Min erfarenhet av vinjäsning är att jäst oavsett sort beter sig lite som den vill. där mitt i somras helt färdigjästa (jäst av bakjästtyp) maskrosvin buteljerades med nya korkar (i flaskor diskade och upphettade till 100 grader) och lades för lagring och efter ett par veckor flög korkarna ur och innehållet i flera men inte alla flakor sprutade ut?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MagnusL

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 okt-13 kl 14:22 »
Det beror oftast mer på ojämn sockermängd vid kolsyrejäsningen christelle.
Är inte alkoholhalten begränsande (kring 8-10% för de flesta jästsorter) så jäser jästen tills allt socker är slut.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 29 okt-13 kl 15:34 »
Det beror oftast mer på ojämn sockermängd vid kolsyrejäsningen christelle.
Är inte alkoholhalten begränsande (kring 8-10% för de flesta jästsorter) så jäser jästen tills allt socker är slut.
Jag vet inte men har aldrig sett nåt liknande, och det största frågetecknet i den processen var varför inte alla korkar rök? Samma process, samma hantering, samma lagring och samma recept som jag haft i mer än 30 år?

punktcom

• -
« Svar #6 skrivet: 29 okt-13 kl 21:13 »
Tack alla för tips och erfarenheter. Det är mycket intressant och jag inser att man får ge bryggning ett par försök innan man träffar rätt. Nästa år väntas en större skörd från 5 äppelträd och då vill man inte misslyckas :)

Jag beslutar mig att köra med någon jäst nedan:
http://maltmagnus.se/jast/vincider?product_id=521
eller
http://www.pgw.se/wyeast-ciderjast-4766.html

Sedan blir det klarning när det jäst ut och slutligen över på flaskor. Är flytande gelatin att rekommendera som klarningsmedel?

EDIT: Hittade denna i källaren http://www.pgw.se/vinjast-edelmans-universaljast.html Är det en dum idé att använda? :)
« Senast ändrad: 29 okt-13 kl 21:29 av punktcom »

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 29 okt-13 kl 21:49 »
Edelmans har jag använt till sommarens bärviner, använt andra sorter oxå, vanlig bakjäst till maskrosvin, jag använder inte klarning eller jässtopp och det brukar bli bra ändå - enda vin jag gjort som inte gick att klarna ens med klarningsmedel var ett björnbärsvin. Brukar ibland använda jästnärsalt till kraftiga bärviner men inte alltid utan om jag ser att det trögar och inte kommer igång.

Maxs

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 17:46 »
Flytande gelatin har jag använt med gott resultat som klarningsmedel. Då ska man helst även kyla ned drycken samtidigt. Det brukar också bli ganska klart av att bara kyla ned och sen tappa på flaskor medans det är kallt. Jag har aldrig använt någon utav dem jästerna men har läst att folk använder både vin och ale jäster till cider.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
savidavi, JHe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser