Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa avloppslösningar och jobbiga frågor,  (läst 4660 gånger)

Erik

• Gäst
Alternativa avloppslösningar och jobbiga frågor,
« skrivet: 28 okt-13 kl 09:07 »
Vi ska i november ha informationsmöte med kommunen ang avloppsanläggningar och vad de tycker att vi ska skaffa, så har ni några tipps på jobbiga frågor till kommunen ang avlopp osv? :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Alternativa avloppslösningar och jobbiga frågor,
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 10:02 »
Vägra definitivt infiltration som är kommunernas förstaval. Markbädd är OK.

Infiltration förstör grundvattnet.

Se också upp ifall kommunen vill göra jobbet, de är inte billiga. De kan i vissa fall vilja att man skall ansluta sig till kommunalt VA. Har du egen källa är det inte säkert att du byter upp dig kvalitetsmässigt (det blir i alla fall dyrare).

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 10:49 »
Helt hopplöst att diskuttera avlopp med kommunen, hopplöst är kanske fel ord...... svindyrt är ett bättre ord.......
Ett sätt jag hört att man kan kringgå de nya avloppsreglerna är att plombera avloppsrören och endast använda det gamla avloppet för disk/ duschvatten. Det som staten/kommunen inte vill ha ut i naturen är ecolbakterierna. Så att plombera avloppet och sätta in en mulltoa alternativt en sån där som bränner upp skiten kan man spara stora pengar på.......

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 11:00 »

Ett sätt jag hört att man kan kringgå de nya avloppsreglerna är att plombera avloppsrören och endast använda det gamla avloppet för disk/ duschvatten. Det som staten/kommunen inte vill ha ut i naturen är ecolbakterierna. Så att plombera avloppet och sätta in en mulltoa alternativt en sån där som bränner upp skiten kan man spara stora pengar på.......

Olika i olika kommuner. Här kommer man inte undan med det. Däremot, om man inte har rinnande vatten, så räknas det inte som om att det finns avlopp och vatten. Lite mysko, för det går lika bra att hälla skarpa grejer i avloppet ändå.

Gullregn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 11:23 »
Det där med avlopp.....
det är ju olika regler för olika kommuner och var fastigheten ligger, inom stadsplanerat eller på vischan, sjönära eller inte osv.
 Jag har lusläst en mängd info och kommer fram till att kommunen kan säja en sak och göra helomvändning nästa år när du skapat det dom sa var ok året innan!
man kan be att få bli ansluten till det kommunala och dom kan säja nej fast det går vid tomtgränsen fast man har stenkista och det är permanent boende sen 1910!
alltså fortsätter man bruka stenkista tills dom tar en i örat!
mycket moment 22.

hans

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-13 kl 22:44 »
Finns det några bra ideer om hur ta hand om avloppsvatten disk och dusch,tvättmaskin? Finns det miljögodkända tvätt och diskmedel så man kan släppa det rätt ut?

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 09 nov-13 kl 15:54 »
De flesta tvätt o diskmedel är miljömärkta, fast lite olika hur miljövänliga dom är. I princip är det så att dom är nedbrytbara men att dom göder vattnet och därmed bidrar till försurning. Det finns alternativare som har en enkel damm med vattenväxter till "gråvatten" och det är godkänt. Det som kommer från vattenspolad toa är det kinkigare med...

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 nov-13 kl 16:08 »
Infiltration förstör grundvattnet.

Nu har jag sett det här påståendet ett par gånger här på Alternativ, men jag har aldrig hört det påstås någon annanstans och när jag googlar om det så hittar jag inget relevant mer än träffar på, återigen, Alternativ.

Vi måste också satsa på en ny brunn (eftersom den gamla förmodligen inte kommer palla att vi hänger på gästboende på den) och just nu lutar det åt trekammarbrunn och infiltrationsanläggning eftersom det, typ, är det som alla (inte bara kommunen) föreslår när man börjar prata avlopp.

Var kan jag läsa mer om det här med hur en infiltrationsbädd skulle förstöra grundvattnet?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Curt

« Svar #8 skrivet: 09 nov-13 kl 16:55 »
Trekammarbrunn och infiltration är det som gäller i de flesta fall. I särskilt känsliga områden finns det andra regler. Kommunen bestämmer hur lång infiltrationen skall vara. Jag har just nu fått min 40 år gamla avloppsanläggning besiktigad av kommunen. Den enda anmärkningen var att det låg lite jord och sten på botten av fördelningsbrunnen till infiltrationen. Sådant ramlar ner när man lyfter på locket. Lätt att plocka bort. Rådgör alltid med kommunen före planering av enskilt avlopp.

mmeo

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 nov-13 kl 17:29 »
Det jag tänker om infiltration och grundvatten, är att man ju inte märker om den slutar fungera och läcker otrevligheter neråt. Det är ju svårt att kontrollera. Hur stor risken är eller hur gammal infiltrationen får bli är jag osäker på. Jag hoppas någon annan har något intressant att säga om det. Annars tar det lite emot med infiltration för jag tycker det är en lite konstig lösning att gräva bort all man samlat på hög var xx:nde år och slänga det på deponi.

Vi flyttar om en vecka ut till vårt nya hus med en väldigt gammal avloppslösning, så vi funderar för fullt just nu på hur vi ska göra. Förmodligen en torrtoalösning, men jag vet inte hur vi ska lösa BDT vattnet. Jag är ju inte så sugen att skaffa en infiltration för "bara" gråvattnet.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 nov-13 kl 18:19 »
Det jag tänker om infiltration och grundvatten, är att man ju inte märker om den slutar fungera[...]

Normalt brukar man märka det på att infiltrationsbädden sätter igen och sen blir det översvämning i trekammarbrunnen. Om det rinner undan snällt i en infiltrationsbädden så vet i alla fall inte jag om något annat än att allt ska vara ok.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 nov-13 kl 18:33 »
Infiltration bygger på att vattnet efter rening skall gå nedåt i marken, infiltreras. Om man tittar på vilken reningsgrad det blir i en sandbädd med 1 meters tjocklek, med avseende på allt från bakterier, virus, läkemedelsrester, gifter t ex botulinum som en tråd handlar om, så är det helt vansinne att anlägga en sådan. Grundvattnet är idag på de flesta platser i Sverige så rent att det bara är att pumpa upp och dricka, men med infiltrationsanläggningar försämras vattnet ständigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 nov-13 kl 18:49 »
Borde vara förbjudet att leda skitvatten ner i marken. Piss och skit ska vara uppe i matjordslagret, inte under.
Förresten, så gör sig bdt-vattnet bäst där uppe också.
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 19:44 av Pentti Linkola »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 nov-13 kl 19:40 »
Absolut!

hans

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 09 nov-13 kl 19:43 »
Hmmm en damm ett dike svagt sluttande ca 200meter kan det vara nog för att fånga upp diskmedel schampo och tvättmedel eller om man hade möjlighet att gräva en damm i diket hur stor skulle den i så fall vara och hur djup?Enligt min Kommun krävs enkammarbrunn

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 nov-13 kl 20:36 »
Hmmm en damm ett dike svagt sluttande ca 200meter kan det vara nog för att fånga upp diskmedel schampo och tvättmedel eller om man hade möjlighet att gräva en damm i diket hur stor skulle den i så fall vara och hur djup?Enligt min Kommun krävs enkammarbrunn

Finns någon firma här nere, som gör system med dammar. Kanske går att sno idéer från dem?

http://miljo-tjanst.se/

Funderar själv på hur jag ska modifiera bdt-avloppet här. Är någon stenkista, från 40-talet nu.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #16 skrivet: 09 nov-13 kl 20:37 »

Alltså först brunnen och sen dike/damm enligt din kommun? Skulle det vara OK för BDT-vatten? Låter på sätt och vis OK, men jag är lite tveksam till brunnen, för det blir lätt anaerobt och äckligt där. Använder man miljövänliga produkter och tänker sig för vad man häller i avloppet så undrar jag om brunnen är en fördel. Men kommunen kanske vill ha arbete för sin sugbil? Eller vill ha en viss koll. Behövs något slamfilter el dyl före dike/damm och vad är i så fall lämpligt?

Dock tror jag kanske bättre än dike och damm kan vara att bygga en stor grovkomposthög (med bl.a. trämaterial och jord) och vattna ut BDT-vattnet där, för då sjunker det inte så lätt ned i marken. Finns möjlighet att få någon variant av ett sådant system godkänd? Behöver man lagringskapacitet på vintern?
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 20:50 av Anders S »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 09 nov-13 kl 20:55 »
Problemet är att det skall fungera även på vintern. Ingen större aktivitet under isen. En damm utan avrinning skulle fungera, då skulle livet i dammen frodas under sommarhalvåret och du kunde skörda vattenväxter att ha som jordförbättring. Men det krävs en rätt stor damm.

En markbädd, eller någon av de moderna biobäddarna som kan vara betydligt mindre men ändå lika effektiva fungerar även på vintern. Det bästa vore en stor hålltank och sedan uttnyttja vattnet på sommaren. Problemet är bara att vi använder så mycket vatten att tankarna måste bli stora.

Grovkomposten som Anders föreslog blir en egen variant av biobädd och borde fungera bra, men om den godkänns är en annan femma ;D

hans

• Dalsland
« Svar #18 skrivet: 09 nov-13 kl 21:08 »
En stor tank helt enkelt och så använda gråvattnet som gödning på gräsmattor och åker varför inte en redig pump i botten hundra meter slang och pumpa ut det så två gånger om året

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser