Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bygga hus i skogen  (läst 5099 gånger)

Erkil

Att bygga hus i skogen
« skrivet: 26 feb-07 kl 21:32 »
Jag har funderat ett tag på om man inte skulle kunna köpa sig en bit skog och röjer upp en plätt på kanske 3000 till 4000 kvadrat meter. Där bygger man sedan upp hus(främst) Och kanske ett uthus eller ladugård samt att man börjar odla upp en bit av den röjda marken.

Skulle detta kunna fungera i praktiken?

Tacksam för svar
Mvh. Erkil
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

trädman

Re:Att bygga hus i skogen
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 21:50 »
Jag, det borde väl gå bra.

Det är ett beprövat sätt att ta ny mark i anspråk för odling. Men det är nog ganska mycker arbete innan du har någa större områden att odla på.

Känns för mig som om det är att skaffa sig mer arbete än nödvändigt, med tanke på att det i skogsbygder ofta finns fastigheter med både åker och skog till någorlunda hyggliga priser. Hittar man något mindre stycke öppen mark i skogsbygder som inte brukas och den ägs av något skogsbolag, kyrkan eller liknande tror jag ofta det är möjligt att köpa loss marken om det inte innebär några andra problem för säljaren.

För mig verkar det enklare och mer tilltalande att odla mark som redan är åker eller nyss varit det. Befintlig åkermark, oavsett i vilket skick den är, är nog betydligt lättare att handskas med att nybruten skogsmark.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 22:54 »
Erkil

Jag har tänkt att bygga mig en stuga i skogen. Det trädman skriver om håller jag med om. Det känns som om att man ger sig in i ett alltför stort arbete med att röja upp ny odlingsmark. Kanske är det bättre att fösöka hitta en öppen plats i skogen (heter det inägo?) för att bygga sin stuga och starta sina odlingar på.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 12:02 »
Med en gammal gård (oavsett om man bygger nytt på gården eller behåller den gamla stugan) så får man ju ofta stenmurar och annat som det tagit generationer att bygga. Med den atmosfär som det skänker...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

trädman

« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 19:37 »
I mina trakter finns ofta inte bara stenmurar utan inte sällan också brunn, jordkällare, syrener och kanske även vårdträd kvar där det tidigare stått torp och smågårdar. Mångar är sedan länge igenplanterade med granskog, men de som ligger närmare bebyggelse och jordbruksmark är inte så sällan fortfarande mer eller mindre öppna. Ut och leta! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser