Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengasreaktor som framställer gas, diesel och bensin  (läst 4838 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
Gengasreaktor som framställer gas, diesel och bensin
« skrivet: 27 okt-13 kl 08:48 »
Mycket intressant sida för den som vill ge sig på att bygga en gengasreaktor av mestadels skrot. Flera bra filmer som följer konstruktören under arbetet med att bygga denna reaktor. Mycket intressant att han på slutet även lyckas utvinna både diesel och bensin ur slaggprodukterna genom en enkel krackningsanläggning.
http://mrteslonian.com/gasififaction/4576112232
Min bästa ägodel är min vedspis!

mantajohan

• Skåne
SV: Gengasreaktor som framställer gas, diesel och bensin
« Svar #1 skrivet: 28 okt-13 kl 20:03 »
intressant  ;)
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 20:46 »
Jag måste säga att jag har en viss inneboende skepsis mot projekt som bara dokumenteras i form av videoklipp. Om det hade funnits en bra skriftlig redogörelse, ritningar, teoretisk genomgång av kemin i processen osv så hade jag nog uppfattat det hela som mer seriöst.

krikav

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-13 kl 20:56 »
mr teslonian verkar blanda hejvilt mellan halvfungerande saker, fungerande saker och UFO-konspirationsteori-free-energy saker.
Jag tittade lite på hans saker tidigare, men det var för jobbigt att ständigt behöva filtrera allt han sa och gjorde genom ett reality-filter.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 okt-13 kl 22:40 »
Jag orkar inte titta på videon nu (stormen sinkar nätet) men utifrån texten så kan jag väl bara säga att, ja det går att torrdestillera och tillverka bensin och disel. Det är dock ingen 'enkel' krackningsprocess och jag skulle definitivt inte rekommendera att bygga anläggningen av skrot, om man inte med skrot menar kraftigt rostfritt och beroende på teknik även ordentligt trycktåligt (uppemot 100 atmosfärer kan behövas). Det har definitivt inget med alkemi att göra och man 'atomiserar' knappast materialet.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 29 okt-13 kl 09:00 »
Jag måste säga att jag har en viss inneboende skepsis mot projekt som bara dokumenteras i form av videoklipp. Om det hade funnits en bra skriftlig redogörelse, ritningar, teoretisk genomgång av kemin i processen osv så hade jag nog uppfattat det hela som mer seriöst.
Det är klart att det hade varit lite roligare med lite ritningar på prylarna. Men det mesta är ju rent bondsmide. Men jag tycker dock att förklarar processerna ganska väl. Det enda jag egentligen saknar är vad han använder i katalysatorn på slutet. Men han nämner ju aluminiumoxid, vilket man kan hitta i vanlig blästersand bl.a.

besk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 okt-13 kl 11:02 »
Det enda jag egentligen saknar är vad han använder i katalysatorn på slutet.

Man bör använda en speciell typ av zeolit, problemet är att för 'smutsig' syngas, typ av restprodukter eller virke kommer denna ha mycket kort livslängd och behövas bytas ofta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 29 okt-13 kl 18:23 »
Man kan ju tänka på vad alla som har forskat seriöst på Fischer-Tropsch och andra processer för att få fram flytande bränslen ur gengas/syntesgas har kommit fram till, nämligen att de processerna fungerar utmärkt på gas från t ex stenkol av bästa kvalitet, men om man försöker mata gasgeneratorn med någon form av biomassa så får man alltid problem med att katalysatorn förgiftas och får störande kort livslängd. I en del fall har man kunnat få mycket små anläggningar att gå länge, men det är inte lätt att skala upp en gasgenerator och få den att lämna lika ren och tjärfri gas som den kan göra under laboratorieförhållanden.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #8 skrivet: 29 okt-13 kl 19:24 »
Om jag skulle få för mig att genomföra ett sådant här bygge så skulle gasen vara det viktigaste att utvinna. Allt annat är ju bara restprodukter från de olika reningsstegen. Men att kunna använda sig även av detta vore bara en ren bonuseffekt. Sen är ju en annan fråga om det kan bli tal om sådana mängder så att det är mödan värt.

besk

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 okt-13 kl 20:42 »
Men om du bara är ute efter syngasen så är det ju helt enkelt bara ett gengasaggregat. Men den har lågt energiinnehåll, dvs för varje kilo biomassa får du ut ganska lite energi per kilo producerat bränsle, jämfört med om du skiftar vidare till en diesel. Det roliga med det här, i lite mer seriös tappning, är att bränslet faktiskt är betydligt bättre än vår vanliga diesel. Motsvarande bränsle producerat från naturgas har så goda restegenskaper att användande av det i vilken motor som helst jämställs med att köra på vanlig diesel i modernaste miljöklassmotorer i vatteskyddsområde. Det går dessutom att använda som hydraul- och transmissionsvätska. Hittills med goda resultat.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #10 skrivet: 01 dec-13 kl 21:05 »
Lite intressant läsning.
http://www.kth.se/polopoly_fs/1.146104!/Menu/general/column-content/attachment/forgasning.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser