Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äger mina saker mig? Vad gör man, hur ska man tänka här etc? Downsizing  (läst 5828 gånger)

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Jag har en nokia bluetooth-koppling på datorn så mina högtalare behöver inte direktkopplas till högtalarna utan mixas med övrigt ljud i datorn istället. Hushållets högtalare gick (och går fortfarande) att köpa som monteringssats, vilket tar ner priset till hälften. ...de spelar jättedjup och ren bas, vilket jag älskar. De är den dyraste delen av utrustningen med god marginal.

...och jag bor med barn (tio år) även om lillan bara är här varannan vecka. Senaste helgen hade jag tonåriga bonusdottern på besök också och då fick jag sova på röda bäddsoffan i stora rummet istället. De myste med film och minecraft därinne. :)

Men ja, det där med att nå upp till "tillräcklig normalitet"... Normen är ett ramvärde med en gräns nedåt och en uppåt. Den uppåt kommer jag aldrig att ens försöka nå, men den nedre oroar mig. Jag vill ha ett liv med enkel standard för att kunna ge närhet och ekonomisk trygghet åt min familj. Varje val åt det hållet för mig närmare den nedre normalitetsgränsen. ...och ingen kan riktigt svara på var den gränsen går...

Ofta tycker jag att det är omgivningen (släktingar och bekanta) som har synpunkter på vad som är bra för ens barn. När jag pratar om att bo på femtio kvadrat och att barnen bara skulle få varsitt litet sov-krypin (men massor av utrymme utomhus istället!) ser folk på mig som att jag var Josef Fritzl. Mycket tråkigt.
Ifrågasätt allt.

Lockfågeln

• Gäst
Det kommer alltid att finnas saker som äger en. Är man inte så grejfixerad kan enstaka prylar faktiskt betyda mer - på ett löjligt sentimentalt sätt - än om man är storkonsument. Jag gillar inte att shoppa kläder och sörjer därför en överstor tröja i lite halvläskig grön färg som jag hade och på ett mycket underligt sätt blev av med. Den var varm och skön och gick tvätta varmt eftersom den var i bomull.  :'(

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -

Äger du flera än 7 saker äger sakerna dig
ett asiatisk ordspråk.
Ungefär detsamma menar och skriver Karen Kingston
i boken Rensa röran med Feng shui.
En fin rolig bok om att sortera och välja bort alla de saker
som på olika vis ger negativa känslor och därmed har man
färra `bra att ha saker`.

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
Det är svårt det där med saker. Att bara äga 7 saker kanske kan funka för ett fåtal personer med väldigt stort flexibilitetsbehov och som avskyr att vara bundna, men samtidigt är jag en jävla ekorre vilket jag får sota för varje gång jag flyttar. Jag måste lära mig att faktiskt städa ur och slänga saker ibland! Men 7 saker? Haha. Yeah, right...

Men mer i trådens ämne: om du har problem att släppa soffa och 160-säng tror jag inte du är funtad rätt för att bo på 16 m2. Personligen tycker jag också att det är lite jobbigt att inte ha ett speciellt rum att sova i, när jag bodde själv i en tvåa hade jag i början arbetsrum och sovrum i samma rum men det slutade med att jag slängde ut skrivbordet i vardagsrummet för att slippa "sova på kontoret", typ.

Ta lite fler kvadrat (och kanske ett rum till) lite längre från centrum i stället?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Ofta tycker jag att det är omgivningen (släktingar och bekanta) som har synpunkter på vad som är bra för ens barn. När jag pratar om att bo på femtio kvadrat och att barnen bara skulle få varsitt litet sov-krypin (men massor av utrymme utomhus istället!) ser folk på mig som att jag var Josef Fritzl. Mycket tråkigt.

Man kommer ibland undan med "smått" om man blandar lite "klurigt" i mixen. Kolla rumsavdelaren av h2o architectes, exempelvis.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Lockfågeln

• Gäst
Det är svårt det där med saker. Att bara äga 7 saker kanske kan funka för ett fåtal personer med väldigt stort flexibilitetsbehov och som avskyr att vara bundna, men samtidigt är jag en jävla ekorre vilket jag får sota för varje gång jag flyttar. Jag måste lära mig att faktiskt städa ur och slänga saker ibland! Men 7 saker? Haha. Yeah, right...

Men mer i trådens ämne: om du har problem att släppa soffa och 160-säng tror jag inte du är funtad rätt för att bo på 16 m2. Personligen tycker jag också att det är lite jobbigt att inte ha ett speciellt rum att sova i, när jag bodde själv i en tvåa hade jag i början arbetsrum och sovrum i samma rum men det slutade med att jag slängde ut skrivbordet i vardagsrummet för att slippa "sova på kontoret", typ.

Ta lite fler kvadrat (och kanske ett rum till) lite längre från centrum i stället?

Jag tror att har man 7 prylar så kommer dessa 7 i alla fall att äga en, om man inte är extremt nära nirvana. Säg att man har en kniv, en kastrull, filt, ett elddon, ett par underbrallor, en overall och ett par skor och blir tvingad att ge upp en av sylarna, så tror jag det är betydligt värre än om man har 7 stycken av varje av dessa grejer.

andtol

• Gäst
(Bara inte råttor kommer och gnagar sönder det där, vette fasiken hur mkt man kan lita på sånna ställen)

Du ska bara förvara sån't som du inte är rädd om och dessutom det inte gör något om du förlorar.

Jag har bara hört ont om sån förvaring.

Vattenskador. Hela förråd som försvinner. Mögel.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen

Jag har bara hört ont om sån förvaring.

Vattenskador. Hela förråd som försvinner. Mögel.

Eller som goda vänner och deras familj. De förvarade hela sitt bohag pga byggsanering av bostaden. Stället de förvarade på brann upp/ner. Allt de hade kvar rymdes i vars en liten väska.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anne-li

• -

Jag undra vilket Lockfågeln menar med nära nirvana?

mvh/
anne-li
Sko-storlek 42!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Jag undra vilket Lockfågeln menar med nära nirvana?

De som strävar mot nirvana försöker leva så rätt som möjligt för att kunna återfödas som en bättre människa (helst). De som lever så rätt att de kommer att slippa återfödas borde då vara nära nirvana. Det är min gissning på vad Lockfågeln menar.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

anne-li

• -

Jag förstår och wakarimashita
samt tack till vattuvarg!

mvh/
anne-li
Sko-storlek 42!

Lockfågeln

• Gäst
De som strävar mot nirvana försöker leva så rätt som möjligt för att kunna återfödas som en bättre människa (helst). De som lever så rätt att de kommer att slippa återfödas borde då vara nära nirvana. Det är min gissning på vad Lockfågeln menar.

Och tack, säger även jag, mycket bättre förklaring av vad jag menade än jag skulle presterat själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogaliten, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser