Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äger mina saker mig? Vad gör man, hur ska man tänka här etc? Downsizing  (läst 5826 gånger)

Ametz

• -
Jag har för någon dag sedan gjort en intresseanmälan på en 16 kvadrat lägenhet nära centrum för 1850:- (dusch i källaren) Jag bor själv i en 65,5 lägenhet just nu (som faktiskt är för stor) och kommer spara 2550 bara på hyran!

Men saker jag tänker på som jag nästan får panik över är:
  • Jag får inte plats med min nya stora 160 säng någonstans på ett bra sätt som man kan se på bilden nedanför.
  • Jag har köpt nya soffor till tv rummet http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/4g45/1/237250-salong.jpg (Ej mina men det ser likadant ut)
  • Alla mina nya möbler i sovrum och tv rum för över 20K som tagit 4 år att skaffa kommer inte få plats.

Hela min nuvarande lägenhet är tom och ren på golvet så att min robotdamsugare kan städa bra och livet känns allmänt bra på så vis men jag vill ju samtidigt kunna tänka "Vad behöver jag egentligen?, måste jag ha allt som jag har" Jag vill ju samtidigt kunna ha en billig hyra, jobba mindre (50-75%) och leva mera. Räcker att jag tjänar 8-10K efter skatt och inte arbeta mer än så.

Tänker jag rätt, men med fel lägenhet kanske (16 kvadrat kanske är FÖR litet, kanske satsa på en 20-25 istället om/när det kommer ut)

Köpoäng plats 10 Just nu 1762, med 63 anmälningar går ut om 3 dagar och jag har strax under 2800 poäng så det är stor chans att jag kan få den om jag vill ha den.

Kom att tänka på denna nu: https://www.youtube.com/watch?v=MvgN5gCuLac

Det ser ju väldigt trevligt ut så:
« Senast ändrad: 26 okt-13 kl 17:55 av Ametz »
Jag tycker: Att skriva om samma ämne som redan finns i 40 andra äldre poster faktiskt är bra. Många saker förändras pga nya produkter, nya lagar & bestämmelser eller helt enkelt nyutvecklade metoder.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Att flytta är spännande tycker jag. Att flytta till något som är mycket billigare är en otrolig möjlighet. Det ger en chans att antingen spara pengar eller kunna jobba mindre. När man flyttar till en mycket mindre bostad tvingas man omvärdera vad som är viktigt i livet. Behöver man alla dessa saker? Många gånger är det svårt att släppa taget av saker och möbler som kanske kostat mycket pengar och som man sparat till under lång tid.

Hur du ska göra kan nog ingen tala om. Men jag tycker att du ska fundera på om denna bostad är en tillfällig lösning, boende för 1 år eller kan du tänka dig att bo där under längre tid en så? Om det är ett tillfälligt boende skulle jag försöka hitta någon som är villig att förvara din nya säng och soffa/fåtölj. Men tänker du bo länge på samma ställe så kanske det är bäst att släppa taget av dessa stora möbler och försöka sälja dem. Hur som haver så får de inte plats i den lilla bostaden.

Så till rubrikfrågan; Äger mina saker mig? Just nu gör de det. Men det går ju att ändra på det.

Själv håller jag på att banta ner mina tillhörigheter från 30 kvm till 13,5 kvm. Vissa prylar suger sig fast i mig. Ofta är det små krafs och sk viktiga papper. Stora grejer är för mig lättare att dumpa.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Humle

• Västerbotten
När jag bodde i en etta på ca 30 kvadrat så fick jag plats med 7 byråer, våningssäng, snickarbänk, cykel, skrivbord, trampsymaskin, ca 1000 böcker etc. Hade t.ex. två billy bokhyllor i hallen som jag satt krokar på och hängde kläderna på, skruvade bort den vanliga hatthyllan. Nackdelen var att det mycket lätt kunde se ut som om tredje världskriget varit i farten bara man "stökat fram" lite. Har väldigt många tankar och teorier om kompakt leverne men det blir så mycket att skriva. Några grundregler jag försöker rätta mig efter som jag funnit bra är:
 + Mest trångt, fullt och stökigt kan man ha där man är som minst
 + Byråer går att stapla och underlättar enormt
 + För mig är köksbordet onödigt
 + Extra stolar har jag i garderoben, vikbara
 + Garderober vars golv vilar direkt mot lägenhetsgolvet är bäst för då kan man lägga i princip hur tunga grejer som helst i garderoben, med fot så kan garderobens golv ge vika

Det framgår säkert att jag är något av en hamster, inte lätt att kombinera med trångboddhet. Eller ja det håller det hela i schack så jag inte samlar på mig precis allt...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

christelle

• Blekinge
Compact living är det som gäller om man ska bo så pass litet. Sängen kan du bygga upp på köksskåp för bra förvaring eller kan du lyfta upp sängen till så mycket det går under taket och ha sittplats eller skrivbord under sängen tex. Hyllor kan man ha över hela väggar, över dörrar och fönster. Det enda obekväma är nog som jag ser det att ha dusch i källaren, men jag är ju lastgammal och bekväm :-[
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Håller med christelle om att försöka få upp sängen och ha förvaring under. Allra bäst om det är rejäl takhöjd och kunna möblera under. Använd väggar till förvaring, häng t ex upp extra klappstolar på väggen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ametz

• -
Ja det går alltid att hitta praktiska lösningar på saker och ikea har mkt möbler som funkar bra på mindre ytor.
Håller med om köksbordet också, mitt köksbord använder jag 1 gång per år i snitt (iaf senaste 6-7 åren) så det kan man leva utan.

Det är mer att jag tänker "Blir det FÖR litet" dvs kommer det bli en kamp för att ha en ok levnadsstandard etc..
Jag tycker: Att skriva om samma ämne som redan finns i 40 andra äldre poster faktiskt är bra. Många saker förändras pga nya produkter, nya lagar & bestämmelser eller helt enkelt nyutvecklade metoder.

Huggorm

• Gäst
Jag bodde flera år i 17m2 med dusch i källaren och det var det bästa jag haft innan jag byggt stugan. Jag hade en 110-säng, två byråer och datorbordet. En period hade jag en fotölj också men den användes mest till att ha kläder liggande på så jag kastade ut den. Jag har faktiskt inte mycket mer möbler idag, men då har jag å andra sidan mycket förvaringsyta under tak ute.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
En idé när det gäller köksbord kan vara att ha ett dubbelt slagbord, alltså med två fällbara skivor. Helt hopfällt är det 2 dm brett. Med en skiva sitter man bekvämt själv eller två och äter. Med båda skivorna uppe kan sex personer sitta och äta. När jag bodde litet användes köksbordet till att äta vid, som skrivbord och som arbetsbord vid pysslande och liknande. Förutom fällstolar kan man ha stapelbara pallar som extra sittplatser. Fyra pallar tar inte mer plats än en och de kan användas som soffbord och extra avställningsbord om det behövs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ametz

• -
För att inte behöva göra mig av med alla möbler så kanske man kan magasinera dom, hittade detta nära mig: 5m2 (11m3) = 330:-/månad = 3960 per år (Om det nu räcker storleksmässigt)
(Bara inte råttor kommer och gnagar sönder det där, vette fasiken hur mkt man kan lita på sånna ställen)

Ett annat problem jag börjar inse nu är att jag kommer inte kunna flytta till en likvärdig lägenhet som jag har nu med minst 3 års köpoäng, och då ännu längre ifrån centrum antagligen eller till ett sämre område, så flyttar jag så är jag fast i minst 3 år.

christelle

• Blekinge
Fast då får du ju plussa på 330 :- på den billiga hyran  ;)

.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ametz

• -
Fast då får du ju plussa på 330 :- på den billiga hyran  ;)

Visserligen men bor jag där i låt oss säga 3 år (som kommer bli minimum pga köpoäng) så blir det 11880 och då jag ändå spar 30K per år så är 11K av 90K inte så mkt. Men är det så att man VILL bo kvar så kan man alltid sälja av sig allt efteråt, men det kan vara trevligt att spara ifall man känner efter ett halvår att "Det här går inte"

Fast jag pratade med morsan precis nyss och det är inte helt omöjligt att jag kan få ha hela rasket i källaren (dock 20 mil bort) men hälsa på mor gör man ju ibland ändå så.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Tankar
  • Jag får inte plats med min nya stora säng någonstans.
    Med den lägenheten får du fundera både en och två gånger på hur du ska sova. Antingen används sängen som sittplats eller så används soffan som sängplats. Har svårt att tro att det japanska sättet skulle tilltala dig.
  • Jag har köpt nya soffor till TV-rummet.
    Sofforna antyder att det halvligger en person i var sin soffåtölj framför TV:n, och att just TV:n är rätt stor också. Alltså borde sängen kunna fungera. ...eventuellt med några extra kuddar. En långsmal platt pöl under knäna borde bli skönt. Troligen blir det mysigare än att vara en bit från varandra också. Om en säng känns för intim så fundera på en bäddsoffa istället. Ikeas Beddinge är fyrsitsig trots att den bara är två meter lång. Och den bäddas ut till en säng med måtten 140x200cm. Köp en begagnad på nätet, det finns gott om dem.
  • Alla mina nya möbler kommer inte få plats.
    Just nu är du van vid stora ytor och något inom dig verkar redan sträva mot ännu större. Omställningen blir brant för dig och du får det extra bekymret med att lagra grejorna (och oron över att det ska hända dem något). Att lagra hos mamma kan fungera, åtminstone ett tag (det är du som bryter ihop innan hon gör det), men det enklaste är att inte behöva lagra något alls.

Sammanfattning
Att skaffa ett mindre boende och inte göra sig av med extragrejorna är som att klämma ihop en ballong på mitten. Den ser mindre ut men innehåller lika mycket. Dessutom måste man nu hålla kvar fingrarna på ballongen... Man får kramp efter ett tag, liksom.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
Äger dina saker dig? Ja, det gäller nog de flesta av oss. Men jag har funderat på samma som du under lång tid. Är intresserad av compact living och skulle klara mig på mindre yta än jag har idag. Skulle jag vara singel skulle jag nöja mig med 15-20 kvm. Vad jag inte gillar är idén med upphöjd säng även om det ger mycket extra utrymme. Tyvärr tror jag det ger en känsla av trångboende som kommer bli störande i längden. Jag vill ha så öppet som möjligt. Matsalsbord har vi inte haft på länge utan äter i soffan framför tv:n. Vore jag singel skulle sängen räcka som soffa också. Kolla på Hildings säng för compact living. Den sväljer en hel del prylar.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Vad jag inte gillar är idén med upphöjd säng även om det ger mycket extra utrymme. Tyvärr tror jag det ger en känsla av trångboende som kommer bli störande i längden. Jag vill ha så öppet som möjligt.

Upphöjd säng? Menar du sängloft/loftsäng?
vattuvargs.blogspot.se

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
Ja, loftsäng menar jag. Har man inte högt i tak kanske man inte kan vara under sängen utan har byråer och annat där, därför skrev jag inte loftsäng. Men sådana finns det mängder av. En vanlig säng med bra utrymme har jag bara sett en av (om man inte bygger själv förstås).

Så kortfattat skulle jag nog klara mig på säng, mindre bord, bokhylla och mindre garderob. Idag finns det goda möjligheter att ha film, musik och böcker på dator så där kan man spara en hel del utrymme.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Jag siktar på att så småningom kunna packa undan madrassen i ett skåp varje dag, som japanerna gör. Det har kommit ytterligare ett steg närmare alldeles nyss. Skriver om mukluk (vinterskor) i en annan tråd och där fick jag tips om var man kunde hitta industrifilt. Om materialet motsvarar mina förväntningar så kan det bli filtdynor under mina shikibuton(-madrasser) eller kanske ett mjukt golv i hela det rummet. Det senare alternativet skulle jag bli gladast över för då får lillan större utrymme när hon ska dansa framför datorn.

Mitt lilla rum (som bland annat fungerar som sovrum) har två små konsollhyllor nästan nere vid golvet på var sin vägg. Det är våra nattduksbord. På golvet ligger två shikibuton på en dyna från en ikea-futon. Det är våra sängar. Framför sängen, i en 150cm bred nisch under fönstret, står vår mediadator på en skohylla. Skärmen på 24 tum står på den övre hyllan och datorn (en vit asrock ion330ht som är extrautrustad med TV-kort) på den nedre. På var sida av skohyllan står högtalare i tiolitersklassen på bag-in-box-ställ i trä. Ett set med trådlösa enheter, tangentbord och mus, sköter styrningen av datorn. Vi har en extern hårddisk med kopior av våra filmer och musiksamlingen som vi tar med oss om vi åker till stugan eller någon annanstans. De flesta av mina inlägg här på alternativ.nu är faktiskt skrivna sittande vid den datorn på fotänden av sängen. Jag sitter i skräddarställning och skriver med det lilla tangentbordet i knät. Det är inga problem att läsa texten för skärmen är bara ungefär en meter bort. Rummet är ungefär nio kvadratmeter stort (ungefär 3x3m) och eftersom vi sitter nära golvet så är det högt i tak.

Är ganska medveten om att det låter lite torftigt men det fungerar bra för oss. Vårt system är tänkt att vara i det närmaste nomadiskt och det fungerar tämligen väl även när andra halvan av familjen är här. Det finns många andra sätt att lösa problemet på. Välj ett som passar dig. :)
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

• Skåne
Upphöjd säng? Menar du sängloft/loftsäng?

Jag bodde kompakt för några år sen, ca. 20kvm + stor inglasad balkong. Mitt i stan i Malmö, billig hyra, inga lån och minimalt med prylar. Trivdes utmärkt.

Jag byggde en egen loftsäng, 140cm bred, i en träram som stod uppepå två "Expedit" (150x150cm), bokhyllor från IKEA.

Under fanns plats för en bänkskiva som blev skriv-/datorbord.

Rekomenderar definitivt att höja upp sängen. Första dagarna kan man slå huvudet i taket men man lär sig fort...

Nu bor jag på en gammal gård och SAKERNA ÄGER mig definitivt! 24/7... alltid nåt att fixa med, ta hand om eller betala för.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Så länge man lever ensam är det väl inte så svårt. Passa på att bo litet nu. Vi bodde ett tag på 30 kvm innan vi köpte hus och det var rätt ledsamt när sonen gick in på toaletten för att få vara ensam.

Mitt tips är att bara behålla saker med ett stort emotionellt värde. Nya sängar, soffor osv går alltid att skaffa igen.
Ifrågasätt allt.

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
Mitt lilla rum...

Låter rätt härligt. Fast med barn väljer jag att bo mer traditionellt :-( Nu har du inga jättehögtalare men ibland finns det en del utrymme att spara där. Jag rekommenderar ett par Nocs NS2 Air som är små men ändå låter väldigt bra. När det gäller filmer och musik som jag nämnde gäller det att ha bra backup. Det är så tråkigt när hela fotosamlingen går upp i rök p g a något tekniskt krångel. Där rekommenderar jag Crashplan. Förutsatt att de flesta har bredband idag kan man med det programmet spara en backup på grannen eller bekantas dator. Datorer är bra, speciellt för oss som är intresserade av compact living, men glöm inte backup.

Japp, prylarna totaläger mig :-)

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Låter rätt härligt. Fast med barn väljer jag att bo mer traditionellt :-( Nu har du inga jättehögtalare men ibland finns det en del utrymme att spara där. Jag rekommenderar ett par Nocs NS2 Air som är små men ändå låter väldigt bra.

Jag har en nokia bluetooth-koppling på datorn så mina högtalare behöver inte direktkopplas till högtalarna utan mixas med övrigt ljud i datorn istället. Hushållets högtalare gick (och går fortfarande) att köpa som monteringssats, vilket tar ner priset till hälften. ...de spelar jättedjup och ren bas, vilket jag älskar. De är den dyraste delen av utrustningen med god marginal.

...och jag bor med barn (tio år) även om lillan bara är här varannan vecka. Senaste helgen hade jag tonåriga bonusdottern på besök också och då fick jag sova på röda bäddsoffan i stora rummet istället. De myste med film och minecraft därinne. :)

Men ja, det där med att nå upp till "tillräcklig normalitet"... Normen är ett ramvärde med en gräns nedåt och en uppåt. Den uppåt kommer jag aldrig att ens försöka nå, men den nedre oroar mig. Jag vill ha ett liv med enkel standard för att kunna ge närhet och ekonomisk trygghet åt min familj. Varje val åt det hållet för mig närmare den nedre normalitetsgränsen. ...och ingen kan riktigt svara på var den gränsen går...
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogaliten, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser